Język rosyjski - poziom średnio zaawansowany [31-ST-L30-ROS-B1.1]
semestr zimowy 2020/2021
lektorat,
grupa nr 2
Przedmiot: | Język rosyjski - poziom średnio zaawansowany [31-ST-L30-ROS-B1.1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
lektorat [Lekt], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Izabela Nowak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. A.Telepnev, M. Ziomek: Влюбиться в Россию. Warszawa – Bielsko-Biała: Wydawnictwo Szkolne PWN. Park Edukacja, 2011. 2. А.К. Перевозникова: Россия: страна и люди. Лингвострановедение. Москва: Русский язык. Курсы, 2006. Literatura uzupełniająca: Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego. Warszawa: Wydawnictwo „Rea”, 2004. Nowak I., Małysa O., Tradycje kulturowo-religijne prawosławia i katolicyzmu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2005. Wybrane numery czаsopisma «Остановкс: Россия». Dodatkowe materiały w formie zdalnej przygotowane przez lektora. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Usystematyzowanie wiadomości na temat położenia geograficznego Rosji ze wskazaniem na najważniejsze obszary geograficzne. Omówienie położenia geograficznego Polski // Zastosowanie przymiotnika w stopniu najwyższym // Tworzenie przymiotników odrzeczownikowych // Użycie kolokacji w celu opisu położenia geograficznego kraju 2. Zastosowanie leksyki charakteryzującej klimat Rosji // Odmiana liczebników głównych i porządkowych // Idiomy z użyciem nazw zjawisk pogodowych i ich zastosowanie w komunikacji 3. Przedstawienie najistotniejszych faktów dotyczących fauny i flory Rosji // Użycie rzeczowników żywotnych w liczbie pojedynczej i mnogiej 4. Przedstawienie najważniejszych miast Rosji i ich dziedzictwa kulturowego oraz najciekawszych miast Polski // Strona bierna czasownika // Zastosowanie liczebników w datach // Tworzenie rzeczowników odprzymiotnikowych z użyciem sufiksu к (Пушкинка) // Tworzenie kolokacji w celu opisu architektury miasta 5. Wprowadzenie leksyki umożliwiającej charakterystykę ustroju państwa. Porównanie ustroju Rosji i Polski // Utrwalanie tworzenia dat // Zastosowanie konstrukcji porównawczych // Zaznajomienie z kolokacjami charakteryzującymi ustrój państwa 6. Zapoznanie z symboliką państwową rosyjską oraz polską // Pełna i krótka forma przymiotnika i jej zastosowanie w komunikacji // Utrwalanie tworzenia dat 7. Zaprezentowanie różnorodności etnicznej, językowej, wyznaniowej i kulturowej państwa rosyjskiego // Wprowadzenie i pisownia nazw narodowości // Zastosowanie przymiotników nazywających języki // Tworzenie złożeń ze słowami поли-, много- 8. Prowadzenie debaty na temat różnorodności ludzi i ich postaw we współczesnych społeczeństwach, np. mniejszości // Partykuły -то, -либо,-нибудь 9. Przedstawienie najistotniejszych faktów z historii Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej //Tworzenie i zastosowanie imiesłowów czynnych i biernych 10. Dyskutowanie na temat roli wiary w życiu człowieka, w tym religii prawosławnej w życiu Rosji oraz religii katolickiej w Polsce// Frazeologizmy, biblizmy i ich zastosowanie w komunikacji //Argumentowanie swojego stanowiska z zastosowaniem spójników потому что, так как, поэтому 11. Prezentacja najistotniejszych tradycji religijnych i świeckich w Rosji i w Polsce // Wyrażenie zdecydowania/niezdecydowania, możliwości/niemożności, powinności, konieczności/zakazu (должен, можно, мочь, надо, нельзя, необходимо, нужно, следует) // Idiomy z użyciem wyrazów должен, можно, мочь, надо, нельзя, следует i ich zastosowanie w komunikacji |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia przedmiotowe prowadzone w formie zdalnej przy zastosowaniu komunikacyjnego podejścia w nauczaniu języka obcego z udziałem pracy własnej studenta. Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem metody aktywizującej (w tym np. pracy w grupach, metody projektowej, prezentacji, case study) oraz z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość. Liczba godzin pracy własnej studenta: 30 Opis pracy własnej studenta: praca z podręcznikiem, słownikiem, ćwiczeniami, literaturą uzupełniającą, źródłami internetowymi, materiałami na platformie e-learningowej. Przyswajanie i utrwalanie kompetencji językowych nabytych w trakcie zajęć. Przygotowywanie form ustnych i pisemnych (na przykład projekt, prezentacja, dialog, list ). Przygotowywanie do testów sprawdzających. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach zdalnych jest warunkiem uzyskania zaliczenia. Nieusprawiedliwiona nieobecność studenta na co najmniej 3 zajęciach online skutkuje oceną niedostateczną z pierwszego terminu zaliczenia. Nieobecność studenta na zajęciach online w wymiarze 60% i więcej skutkuje nieuzyskaniem zaliczenia i koniecznością powtórzenia modułu. Oceną końcową jest średnia ważona ocen: 1. z minimum 2 testów śródsemestralnych na semestr (waga 2), 2. z innych form weryfikacji określonych przez prowadzącego zajęcia zdalne (waga 1) 3. z innych form pracy własnej studenta (waga 1) Skala ocen: 90 - 100 % = bdb (bardzo dobry) 84 - 89 % = db+ (dobry plus) 75 – 83 % = db (dobry) 69 - 74% = dst+ (dostateczny plus) 60 - 68% = dst (dostateczny) 0 -59% = ndst (niedostateczny) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
GRUPA MIĘDZYWYDZIAŁOWA; 1. MODUŁ JĘZYKA; Grupa przeznaczona dla Studentów z wyższym poziomem zaawansowania |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.