Profilaktyka społeczna [W3-PE-RT3-N1-PS]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Profilaktyka społeczna [W3-PE-RT3-N1-PS] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||
Limit miejsc: | 16 | ||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||
Prowadzący: | Kinga Konieczny-Pizoń | ||||||||
Literatura: |
Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K.: Profilaktyka społeczna: aspekty teoretyczno-metodyczne. Katowice 2013, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, ss. 72-80. Kmiecik-Jusięga K.: W drodze do budowania modelu profilaktyki zintegrowanej. Postulaty współpracy środowisk szkolnych i rodzinnych w kontekście nowego systemu oświaty. W: K. Kmiecik-Jusięga (red.nauk.): Profilaktyka społeczna. Kontekst rodzinny i szkolny. Kraków 2017, Wydawnictwo WAM. Szymańska J.: Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2012, Ośrodek Rozwoju Edukacji; rozdz. III, ss. 38-45. Wojcieszek K. A.: Co nas chroni? Rola relacji osobowych i uczuć w profilaktyce kreatywnej. W: K. Kmiecik-Jusięga (red.nauk.): Profilaktyka społeczna. Kontekst rodzinny i szkolny. Kraków 2017, Wydawnictwo WAM. Jędrzejko M. Z., Szwedzik A. (red. nauk.): Zagrożone dorastanie. Wyzwania dla wychowania rodzinnego i profilaktyki społecznej. Tom 1. Warszawa-Milanówek 2019, Oficyna Wydawnicza, ss. 42-49; 63-105. Ostaszewski K.: Standardy profilaktyki. Warszawa 2016, Pracownia Profilaktyki Młodzieżowej „Pro-M”, ss. 10-34. Jagieła J.: Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków 2007, Wydawnictwo Rubikon. Gaś Z.: Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006, Wydawnictwo WSiP. Schimanek T.: Diagnozowanie problemów społecznych. Warszawa 2015, FISE. Świątkiewicz G. (red.): Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa 2002, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Grzelak S. (red.): Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży. Przewodnik dla samorządów i praktyków oparty na wynikach badań naukowych. Warszawa 2015, Ośrodek Rozwoju Edukacji. Literatura uzupełniająca: Biela A.: Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie? Warszawa 2015, Wydawnictwo Samo Sedno. Gaś Z. B.: Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin 2000, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Jędrzejko M. Z., Szwedzik A. (red.): Pedagogika i profilaktyka społeczna. Nowe wyzwania, konteksty, problemy. Warszawa-Milanówek 2018, Wydawnictwo ASPRA. Kustra Cz., Fopka-Kowalczyk M. (red.): Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w środowisku otwartym. Toruń 2013, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”. Prajsner M. (red.): Młodzież z grup ryzyka. Perspektywy profilaktyki. Warszawa 2003, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Szpringer M.: Profilaktyka społeczna: rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce 2004, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej. |
||||||||
Zakres tematów: |
1.Profilaktyka społeczna a profilaktyka zintegrowana – konteksty praktyczne: typy/poziomy/strategie profilaktyki/czynniki chroniące i czynniki ryzyka 2.Profilaktyka kreatywna i defensywna wobec budowania tożsamości i świadomości dzieci, młodzieży, dorosłych – elementy metodyki pracy profilaktycznej (trening umiejętności społecznych, włączanie naturalnych mentorów, pomoc rówieśnicza, animacja czasu wolnego) 3.Wyzwania współczesnej profilaktyki społecznej w obliczu zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży – profilaktyka w rodzinie 4. Profilaktyka w szkole – znaczenie rozwoju psychicznego dziecka i młodzieży oraz procesu grupowego wobec tworzenia programów wychowawczo-profilaktycznych 5.Konstruowanie projektów profilaktycznych w środowisku lokalnym – diagnoza zasobów i potrzeb otoczenia 6. Ekonomia w profilaktyce, czyli o wartości kompleksowych i skutecznych działań w środowisku wychowawczym |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
zajęcia są prowadzone przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
AKTYWNOŚĆ: Student wykazuje się aktywnością i twórczymi rozwiązaniami problemów społecznych. Chętnie podejmuje działania w zakresie konstruuowania działań profilaktycznych w szkole, rodzinie, środowisku lokalnym w nawiązaniu do poszczególnych poziomów i strategii profilaktycznych, jak i wieku oraz rozwoju dzieci, młodzieży, osób dorosłych. Ocenie podlega aktywność studenta na zajęciach, przygotowanie niezbędnych materiałów do zajęć oraz stopień znajomości zalecanej literatury. Ocena aktywności na każdych zajęciach. TEST: Znajomość i rozumienie najważniejszych treści ćwiczeń. Umiejętność wyrażania własnej opinii w oparciu o literaturę naukową. Test ma charakter pisemny. Zawiera zadania otwarte, krótkiej odpowiedzi, z luką oraz na dobieranie. Charakter testu może ulec zmianie, ze względu na kształcenie on line. Student zostanie powiadomiony najpóźniej 7 dni przed wprowadzoną zmianą. Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu minimum 50% maksymalnej punktacji testu, najwyższą po uzyskaniu 95% punktacji. Czas trwania testu to ok. 30 minut. W teście uczestniczą wszyscy studenci jednocześnie PROJEKT GRUPOWY: Student potrafi w zespole opracować i przedstawić studium porównawcze dla wybranej dobrej praktyki profilaktycznej realizowanej w Polsce i na świecie. Student wykorzystuje wiedzę, umiejętności oraz kompetencje do przedstawienia adresatów działań profilaktycznych, celów działań, założeń, treści programowych, standardów realizacji oraz skuteczności działań, odnoszących się do zastosowanych w programie strategii, jego skuteczności (w oparciu o prowadzone badania w danej dziedzinie/programu) oraz bezpieczeństwa. W opracowanym studium porównawczym student zawiera również własne sugestie, przemyślenia dotyczące analizy porównawczej praktyk profilaktycznych. Ocenie podlega zawartość merytoryczna projektu (odniesienia do badań) i estetyka wykonania (edytowany tekst, itp.). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.