Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Resocjalizacja w UE i państwach pozaeuropejskich [W3-PE-R-N2-RWUE] semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Resocjalizacja w UE i państwach pozaeuropejskich [W3-PE-R-N2-RWUE]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga niedziela (parzyste), 8:00 - 12:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 31
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marcin Gierczyk
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

-B. Kowalska-Ehrlich, 2006: Formy alternatywne w postępowaniu z nieletnimi (doświadczenia europejskie), [W:] E. Bielecka (red.), Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, Trans Humana, Białystok

-Z. W. Stelmaszuk, 2006: Prewencyjna rola pracy socjalnej z dzieckiem i rodziną, [W]: E. Bielecka (red.), Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, Trans Humana, Białystok

-A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś, M. Muskała, 2015: Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2015

-M. Bernasiewicz, Dobre praktyki w zakresie sprawiedliwości naprawczej w USA i Europie, W: Robert Opora, Radosław Breska, Joanna Jezierska, Małgorzata Piechowicz, (red.), Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Difin SA, Warszawa 2017,

-B.M. Nowak, 2015: Reintegracja społeczna skazanych w wybranych państwach Unii Europejskiej, „Resocjalizacja Polska”, nr 10.

-M. Płatek, 2007: Systemy penitencjarne państw skandynawskich, Warszawa,

Literatura uzupełniająca:

-B. A. Hudson, Understanding justice. An introduction to ideas, perspectives and controversies in modern penal theory, Open University Press, Berkshire 2003, s. 75-91.

-M. Badowska-Hodyr, A. M. Świerad, 2010: Moralna rehabilitacja jako element sprawiedliwości naprawczej, W: Pytka L., Nowak B. M., (red.), Problemy współczesnej resocjalizacji, PEDAGOGIUM, Warszawa.

-A. Nowak, 2006: Mediacja w postępowaniu z nieletnimi, „Chowanna”, nr 2.

-E. Gmurzyńska, 2007: Mediacja w sprawach cywilnych w amerykańskim systemie prawnym – zastosowanie w Europie i w Polsce, Warszawa.

-G. Robinson, L. Burke, M. Millings, Criminal Justice Identities in Transition: The Case of Devolved Probation Services in England and Wales, „The British Journal od Criminology”, 2016, Volume 56, Issue 1.

-J. Kusztal., System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i Niemczech, Wyd. WAM, Kraków 2008, s. 92-100 (pomoc sądowa w Aachen oraz RODK w Polsce).

-M. N. Vernooij, M. Wittrock, (red.), Verhaltensgestört!? Perspektiven, Diagnosen, Lösungen im pädagogischen Alltag. Paderborn-Münschen-Wien-Zürich, s. 83-99.

-M. N. Vernooij, M. Wittrock, (red.), Verhaltensgestört!? Perspektiven, Diagnosen, Lösungen im pädagogischen Alltag. Paderborn-Münschen-Wien-Zürich, s. 109-128.

-Ch. Knott, Evidence-based practice in the National Probation Service, W: R. Burnett, C. Roberts (ed.), What Works in Probation and Youth Justice, Willan Publishing, Portland-Oregon 2004, rozdz. 2.

-G. Heery, Competence in Criminal Justice, W: Competence in Social Work Practice. A Practical Guide for Professionals, K. O’Hagan, (red.), London and New York, 2003.

-W. Gola, Wizyta studyjna w Targeted Youth Support Detached Team – Islington Children’s Services, „Pedagogika społeczna”, 2013, nr 4.

-A. Bałandynowicz, Profilaktyczno-resocjalizacyjna działalność służb społecznych w zintegrowanym systemie zapobiegania przestępczości – doświadczenia szwedzkie, W: Optymalizacja oddziaływań resocjalizacyjnych w Polsce i w niektórych krajach europejskich, F. Kozaczuk, (red.), Wyd. URz, Rzeszów 2006.

Zakres tematów:

1. Sprawiedliwość naprawcza oraz idea diversion jako nowe podejście do przestępczości nieletnich.

2. Niemiecki i brytyjski resocjalizacji nieletnich.

3. Szwedzki system profilaktyczno-resocjalizacyjny

4. Duński system penitencjarny.

5. Norweski system penitencjarny

6. Fiński system penitencjarny

Metody dydaktyczne:

Praca zespołowa z wykorzystaniem platformy Teams w czasie rzeczywistym, prezentacja, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Praca zespołowa polega na merytorycznym opracowaniu danego zagadnienia i przedstawieniu go grupie.

Każdy zespół omawia wybrany zakres tematyczny przez maksymalnie 40 minut, a następnie zadaje grupie zestaw pytań do dyskusji odnośnie przeczytanych tekstów, zajęcia powinny zostać podsumowane quizem.

Grupa przydziela zespołowi prezentującej punkty za przygotowaną prezentację maksymalnie 5 p.

Studenci, którzy przygotują się do zajęć z wykorzystaniem literatury anglojęzycznej, mogą zdobyć dodatkowe 2 punkty.

Za merytoryczny wkład w dyskusję podczas ćwiczeń student możne otrzymać 2 p.

Za przygotowany słownik przydzielone zostaną maksymalnie 5 punktów: liczy się forma i jakość jego przygotowania oraz poprawność merytoryczna.

Maksymalnie student można zdobyć 14 punktów:

14 bdb

13 + db

12-11 db

10 + dst

9 dost

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)