Resocjalizacja w UE i państwach pozaeuropejskich [W3-PE-R-N2-RWUE]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Resocjalizacja w UE i państwach pozaeuropejskich [W3-PE-R-N2-RWUE] | ||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||
Liczba osób w grupie: | 31 | ||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||
Prowadzący: | Marcin Gierczyk | ||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: -B. Kowalska-Ehrlich, 2006: Formy alternatywne w postępowaniu z nieletnimi (doświadczenia europejskie), [W:] E. Bielecka (red.), Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, Trans Humana, Białystok -Z. W. Stelmaszuk, 2006: Prewencyjna rola pracy socjalnej z dzieckiem i rodziną, [W]: E. Bielecka (red.), Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, Trans Humana, Białystok -A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś, M. Muskała, 2015: Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2015 -M. Bernasiewicz, Dobre praktyki w zakresie sprawiedliwości naprawczej w USA i Europie, W: Robert Opora, Radosław Breska, Joanna Jezierska, Małgorzata Piechowicz, (red.), Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Difin SA, Warszawa 2017, -B.M. Nowak, 2015: Reintegracja społeczna skazanych w wybranych państwach Unii Europejskiej, „Resocjalizacja Polska”, nr 10. -M. Płatek, 2007: Systemy penitencjarne państw skandynawskich, Warszawa, Literatura uzupełniająca: -B. A. Hudson, Understanding justice. An introduction to ideas, perspectives and controversies in modern penal theory, Open University Press, Berkshire 2003, s. 75-91. -M. Badowska-Hodyr, A. M. Świerad, 2010: Moralna rehabilitacja jako element sprawiedliwości naprawczej, W: Pytka L., Nowak B. M., (red.), Problemy współczesnej resocjalizacji, PEDAGOGIUM, Warszawa. -A. Nowak, 2006: Mediacja w postępowaniu z nieletnimi, „Chowanna”, nr 2. -E. Gmurzyńska, 2007: Mediacja w sprawach cywilnych w amerykańskim systemie prawnym – zastosowanie w Europie i w Polsce, Warszawa. -G. Robinson, L. Burke, M. Millings, Criminal Justice Identities in Transition: The Case of Devolved Probation Services in England and Wales, „The British Journal od Criminology”, 2016, Volume 56, Issue 1. -J. Kusztal., System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i Niemczech, Wyd. WAM, Kraków 2008, s. 92-100 (pomoc sądowa w Aachen oraz RODK w Polsce). -M. N. Vernooij, M. Wittrock, (red.), Verhaltensgestört!? Perspektiven, Diagnosen, Lösungen im pädagogischen Alltag. Paderborn-Münschen-Wien-Zürich, s. 83-99. -M. N. Vernooij, M. Wittrock, (red.), Verhaltensgestört!? Perspektiven, Diagnosen, Lösungen im pädagogischen Alltag. Paderborn-Münschen-Wien-Zürich, s. 109-128. -Ch. Knott, Evidence-based practice in the National Probation Service, W: R. Burnett, C. Roberts (ed.), What Works in Probation and Youth Justice, Willan Publishing, Portland-Oregon 2004, rozdz. 2. -G. Heery, Competence in Criminal Justice, W: Competence in Social Work Practice. A Practical Guide for Professionals, K. O’Hagan, (red.), London and New York, 2003. -W. Gola, Wizyta studyjna w Targeted Youth Support Detached Team – Islington Children’s Services, „Pedagogika społeczna”, 2013, nr 4. -A. Bałandynowicz, Profilaktyczno-resocjalizacyjna działalność służb społecznych w zintegrowanym systemie zapobiegania przestępczości – doświadczenia szwedzkie, W: Optymalizacja oddziaływań resocjalizacyjnych w Polsce i w niektórych krajach europejskich, F. Kozaczuk, (red.), Wyd. URz, Rzeszów 2006. |
||||||
Zakres tematów: |
1. Sprawiedliwość naprawcza oraz idea diversion jako nowe podejście do przestępczości nieletnich. 2. Niemiecki i brytyjski resocjalizacji nieletnich. 3. Szwedzki system profilaktyczno-resocjalizacyjny 4. Duński system penitencjarny. 5. Norweski system penitencjarny 6. Fiński system penitencjarny |
||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca zespołowa z wykorzystaniem platformy Teams w czasie rzeczywistym, prezentacja, dyskusja |
||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Praca zespołowa polega na merytorycznym opracowaniu danego zagadnienia i przedstawieniu go grupie. Każdy zespół omawia wybrany zakres tematyczny przez maksymalnie 40 minut, a następnie zadaje grupie zestaw pytań do dyskusji odnośnie przeczytanych tekstów, zajęcia powinny zostać podsumowane quizem. Grupa przydziela zespołowi prezentującej punkty za przygotowaną prezentację maksymalnie 5 p. Studenci, którzy przygotują się do zajęć z wykorzystaniem literatury anglojęzycznej, mogą zdobyć dodatkowe 2 punkty. Za merytoryczny wkład w dyskusję podczas ćwiczeń student możne otrzymać 2 p. Za przygotowany słownik przydzielone zostaną maksymalnie 5 punktów: liczy się forma i jakość jego przygotowania oraz poprawność merytoryczna. Maksymalnie student można zdobyć 14 punktów: 14 bdb 13 + db 12-11 db 10 + dst 9 dost |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.