Diagnoza środowiska społecznego [W3-PE-OP4-S2-1]
semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza środowiska społecznego [W3-PE-OP4-S2-1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dagmara Dobosz | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 Wysocka E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno – metodologiczne diagnozy, Wyd. Żak, Warszawa 2007; Babbie E., Metody badań społecznych. Warszawa 2002 Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa 2001 Palka S. (red.) Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010. M.Łobocki : Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000 A.Barr, S.Hashangen; Jak osiągnąć lepszy rozwój społeczności. Podręcznik do planowania i ewaluacji MODEL ABCD http://www.osl.org.pl/wp-content/uploads/2013/11/ABCD_Leap_www.pdf K.Makaruk, J.Włodarczyk, S.Wójcik, Dzieci i młodzież jako uczestnicy badań społecznych w kontekście badań dotyczących przemocy, „Dziecko Krzywdzone” 2013/3 vol.12 Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, pod red. G.Firlit-Fesnak i M.Szylko-Skoczny, Warszawa 2007 T. Pilch, Wroczyński R., Pedagogika społeczna, Warszawa 1985, rozdział II i III Pieter J. Poznawanie środowiska wychowawczego( 1971 ) Marynowicz-Hetka E., Dziecko w rodzinie problemowej. Pomoc w rozwoju. W-wa 1987 Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, pod red. M.Deptuły, Bydgoszcz 2006 Jarosz E., Nowak A., Dzieci ofiary przemocy w rodzinie. Raport Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2012 przykłady raportów i diagnoz społecznych ( w skali makro i mikro) /np.UNICEF, MPPiPS, FDN, RPD, ogólne i lokalne programy przeciwdziałania przemocy w rodzinie i inne wg. wyszukania przez studentów/ |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu- podstawowe terminy, etapy diagnozy, błędy w diagnozie, rola wskaźników w procesie diagnozowania. 2-3. Techniki diagnostyczne w diagnozie środowiska społecznego (obserwacja, wywiad, ankieta, analiza dokumentów, analiza statystyk i wytworów, techniki niespecyficzne). 4. Diagnoza środowiska lokalnego /społeczności lokalnej. 5-6. Diagnoza środowiska a perspektywa partycypacyjna i aktywizująca. 7-8. Diagnoza środowiska rodzinnego- strategie metodologiczne i wybrane narzędzia. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
podająca, design thinking, zajęcia prowadzone przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
test wyboru, ocena testu wg. standardu 51% punktów na pozytywną ocenę |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem elementów metody design thinking |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.