Podstawy terapii pedagogicznej [W3-PE-OWITP4-S1-4]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy terapii pedagogicznej [W3-PE-OWITP4-S1-4] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Karina Leksy | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: • E.M. Skorek(red.): Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010. • E.M. Skorek (red.): Terapia pedagogiczna. T. 2. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005. • B. Skałbania, T. Lewandowska-Kidoń: Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019. • B. Skałbania, T. Lewandowska-Kidoń: Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria. Praktyka. Refleksja. WSP im. J Korczaka w Warszawie, Warszawa 2015. • I. Czajkowska, K. Herda: Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole. WSiP, Warszawa 2005. • I. Dąbrowska – Jabłońska (red.): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006. • I. Dąbrowska – Jabłońska: Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Uniwersytet Opolski, Opole 2012. • K. Geldard, D. Geldard: Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. GWP, Gdańsk 2005. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: • Z. Palak, M. Wójcik (red.): Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016. • B. Kaja: Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2001. • A. Chamera-Nowak, L. Ippoldt: Bajka jak lekarstwo. Zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej. Wyd. SBP, Warszawa 2015. • E. Waszkiewicz: Zestaw ćwiczeń do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci przedszkolnych. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 1994. • B. Woynarowska (red.): Edukacja zdrowotna. Poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012. • B. Woynarowska (red.): Zdrowie i szkoła. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000. Strona internetowa Ośrodka Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl Czasopisma naukowe: Szkoła Specjalna; Problemy opiekuńczo-wychowawcze; Terapia specjalna. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych – wprowadzenie. 2. Opóźnienia i zaburzenia rozwoju psychomotorycznego – przyczyny, objawy, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. 3. Ćwiczenia usprawniające funkcje motoryczne. Wprowadzenie do terapii ręki. 4. Zaburzenia percepcji wzrokowej. Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe. 5. Zaburzenia percepcji słuchowej. Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe. 6. Opóźnienia i zaburzenia rozwoju mowy i artykulacji. Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy. 7. Zaburzenia orientacji przestrzennej i lateralizacji. Ćwiczenia orientacji przestrzennej i lateralizacji. 8. Dysleksja – rodzaje, przyczyny, terapia. 9. Dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia – przyczyny, objawy, terapia. 10. Nadpobudliwość psychoruchowa – charakterystyka zaburzenia i metody terapii. 11. Zahamowanie psychoruchowe – charakterystyka i formy pracy terapeutycznej. 12. Niepełnosprawność intelektualna – kryteria diagnostyczne, objawy, postępowanie korekcyjno-kompensacyjne. 13. Zaburzenia w sferze emocjonalno-społecznej. Socjoterapia, trening umiejętności społecznych, techniki relaksacyjne. 14. Wybrane metody wspomagające terapię pedagogiczną (SI; Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne; Biofeedback; Kinezjologia edukacyjna; program korekty dysleksji). 15. Arteterapia – wybrane metody pracy z dzieckiem (biblioterapia, teatroterapia, muzykoterapia, choreoterapia, plastykoterapia). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład, prezentacja, praca grupowa/warsztatowa, praca własna studenta |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie ustalana na podstawie: - obecności na zajęciach (dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną); - przygotowania do zajęć i aktywności studenta w trakcie zajęć (zaznaczane na liście znakiem +; - 2 testów zaliczeniowych (test wyboru) - kryterium zaliczenia min. 50% poprawnych odpowiedzi w każdym z testów; - przygotowania i prezentacji na zajęciach ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych odnoszących się do wybranej sfery (praca w parach); - przygotowania scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych zawierających propozycje co najmniej 3 ćwiczeń/aktywności dziecka usprawniających daną/wybraną sferę rozwoju (praca indywidualna). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
W przypadku prac pisemnych, podczas zaliczania przedmiotu, oprócz zawartości i poprawności merytorycznej prac studentów, brana pod uwagę będzie terminowość wykonania i przesłania pracy własnej prowadzącemu zajęcia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.