Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie i terapia przez sztukę [W3-PE-OWITP4-S1-7] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wychowanie i terapia przez sztukę [W3-PE-OWITP4-S1-7]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga środa (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
co druga środa (parzyste), 13:45 - 15:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: 26
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Edyta Nieduziak
Literatura:

1 Aichinger A., Holl W., Psychodrama - terapia grupowa z dziećmi, Kielce 1999.

2 Bałutowski D., Jak oglądać filmy z młodzieżą : film fabularny w psychoedukacji, terapii, profilaktyce, Warszawa 2010.

3 Boal A. Gry dla aktorów i nieaktorów, Warszawa 2014.

4 Chamera-Nowak A., Ippoldt L., Bajka jak lekarstwo : zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej, Warszawa 2015

5 Cieślik-Moczek E., Józefowski E., Krowie opowieści : warsztaty edukacji twórczej, Częstochowa 2006

6 Freinet C., O szkołę ludową : pisma wybrane ; wybór i oprac. A. Lewin oraz H. Semenowicz ; wstęp A. Lewin, Wrocław 1976.

7 Gersie A., King N., Drama : tworzenie opowieści w edukacji i terapii, Warszawa 1999.

8 Józefowski E, Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce, Warszawa 2017.

9 Józefowski E., Stefańska A., Szabelska-Holeksa M., O arteterapii, edukacji i sztuce : teksty rozproszone i niepublikowane, Poznań 2012.

10 Karolak W., Arteterapia : przygoda i porządek, Warszawa 2017.

11 Karolak W., Karolak B., Arteterapia : przestrzeń i miejsce, Warszawa 2020

12 Kłosińska T., Droga do twórczości : wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków 2000.

13 Konieczna E., Baśń w literaturze i w filmie : rola baśni filmowej w edukacji filmowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005

14 Konieczna-Nowak L., Wprowadzenie do muzykoterapii, Kraków 2013.

15 Krasoń K., Padawanika : przebudzenie mocy w doświadczeniu zapośredniczonym : studium o filmie, wychowaniu i wsparciu rozwoju, Katowice 2020.

16 Kruszewski T., Biblioterapia w działaniach placówek opiekuńczo-wychowawczych, Toruń 2006

17 Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Warszawa 1990.

18 Pankowska K., Madziara A., Jastrzębska-Gzella H, Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności, Warszawa 2006.

19 Pankowska K., Pedagogika dramy : teoria i praktyka, Warszawa 2000.

20 Piotrowska-Dumont R., Wychowanie przez muzykę, Kraków 2012.

21 Plisiecki J., Metodyka pracy z filmem wśród dzieci i młodzieży, Warszawa 1993.

22 Schejbal M., Droga : rozwijanie umiejętności społecznych poprzez teatr i dramę, Bielsko-Biała 2013.

23 Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1997.

Monografie pod red.

24 Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka / red. A. Ungeheuer-Gołąb, U. Kopeć, Rzeszów 2016

25 Podstawy muzykoterapii, red. K. Stachyra, Lublin 2012

26 Pokażę ci świat : ćwiczenia, zabawy, etiudy teatralne / wybór i oprac. M. Schejbal, Bielsko-Biała 2002

27 Psychodrama : elementy teorii i praktyki / red. A. Bielańska, Warszawa 2009

28 Teatr w edukacji, terapii i profilaktyce, red. A. Ogonowska, M. Pieniążek, Kraków 2019.

Artykuły

7 Nieduziak E.M., Arteterapia jako forma terapii i wsparcia rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi - od uwag teoretycznych do projektów działań arteterapeutycznych z pytaniem o tożsamość arteterapii w tle, „Warstwy” 2020

8 Zaręba L., Technika swobodnego tekstu elementem kształcenia języka i twórczego myślenia dziecka „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2007, nr 4, s.27-31.

Zakres tematów:

1) wykorzystanie wybranych metod pracy wychowawczej do zadań terapeuty pedagogicznego (swobodna ekspresja plastyczna, swobodna ekspresja muzyczna, swobodna ekspresja słowna i inne narracyjne metody oddziaływań wychowawczych, metody zadaniowe, organizacji czasu wolnego)

2) wykorzystanie wybranych metod arteterapeutycznych do zadań terapeuty pedagogicznego (arteterapia wizualna, elementy muzykoterapii, elementy terapii narracyjnych, podejście multimodalne

Metody dydaktyczne:

warsztatowe, podające, dyskusyjne, oparte na przeżyciu

Metody i kryteria oceniania:

aktywność i projekt grupowy

portfolio z prac wykonywanych na zajęciach oraz prac domowych

przygotowanie projektu

Kryteria oceny

Praca powinna zawierać następujące elementy:

1) Cele terapeutyczne i wychowawcze

2) temat/y

3) dobór metod stosownie do celów

4) zastosowanie różnorodnych metod/technik/ćwiczeń

5) sposoby ewaluacji

6) bibliografia

Za każdy z elementów można otrzymać od 1 – 5 pkt., przy czym należy uzyskać min 3 pkt. za każdy z nich aby praca została oceniona pozytywnie

Skala ocen

91 – 100% bdb,

81 – 90% +db

71 – 80% db

61 – 70% +dst

51 – 60% dst

Uwagi:

zajęcia prowadzone w formie zdalnej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)