Wychowanie i terapia przez sztukę [W3-PE-OWITP4-S1-7]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wychowanie i terapia przez sztukę [W3-PE-OWITP4-S1-7] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Edyta Nieduziak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1 Aichinger A., Holl W., Psychodrama - terapia grupowa z dziećmi, Kielce 1999. 2 Bałutowski D., Jak oglądać filmy z młodzieżą : film fabularny w psychoedukacji, terapii, profilaktyce, Warszawa 2010. 3 Boal A. Gry dla aktorów i nieaktorów, Warszawa 2014. 4 Chamera-Nowak A., Ippoldt L., Bajka jak lekarstwo : zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej, Warszawa 2015 5 Cieślik-Moczek E., Józefowski E., Krowie opowieści : warsztaty edukacji twórczej, Częstochowa 2006 6 Freinet C., O szkołę ludową : pisma wybrane ; wybór i oprac. A. Lewin oraz H. Semenowicz ; wstęp A. Lewin, Wrocław 1976. 7 Gersie A., King N., Drama : tworzenie opowieści w edukacji i terapii, Warszawa 1999. 8 Józefowski E, Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce, Warszawa 2017. 9 Józefowski E., Stefańska A., Szabelska-Holeksa M., O arteterapii, edukacji i sztuce : teksty rozproszone i niepublikowane, Poznań 2012. 10 Karolak W., Arteterapia : przygoda i porządek, Warszawa 2017. 11 Karolak W., Karolak B., Arteterapia : przestrzeń i miejsce, Warszawa 2020 12 Kłosińska T., Droga do twórczości : wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków 2000. 13 Konieczna E., Baśń w literaturze i w filmie : rola baśni filmowej w edukacji filmowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005 14 Konieczna-Nowak L., Wprowadzenie do muzykoterapii, Kraków 2013. 15 Krasoń K., Padawanika : przebudzenie mocy w doświadczeniu zapośredniczonym : studium o filmie, wychowaniu i wsparciu rozwoju, Katowice 2020. 16 Kruszewski T., Biblioterapia w działaniach placówek opiekuńczo-wychowawczych, Toruń 2006 17 Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Warszawa 1990. 18 Pankowska K., Madziara A., Jastrzębska-Gzella H, Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności, Warszawa 2006. 19 Pankowska K., Pedagogika dramy : teoria i praktyka, Warszawa 2000. 20 Piotrowska-Dumont R., Wychowanie przez muzykę, Kraków 2012. 21 Plisiecki J., Metodyka pracy z filmem wśród dzieci i młodzieży, Warszawa 1993. 22 Schejbal M., Droga : rozwijanie umiejętności społecznych poprzez teatr i dramę, Bielsko-Biała 2013. 23 Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1997. Monografie pod red. 24 Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka / red. A. Ungeheuer-Gołąb, U. Kopeć, Rzeszów 2016 25 Podstawy muzykoterapii, red. K. Stachyra, Lublin 2012 26 Pokażę ci świat : ćwiczenia, zabawy, etiudy teatralne / wybór i oprac. M. Schejbal, Bielsko-Biała 2002 27 Psychodrama : elementy teorii i praktyki / red. A. Bielańska, Warszawa 2009 28 Teatr w edukacji, terapii i profilaktyce, red. A. Ogonowska, M. Pieniążek, Kraków 2019. Artykuły 7 Nieduziak E.M., Arteterapia jako forma terapii i wsparcia rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi - od uwag teoretycznych do projektów działań arteterapeutycznych z pytaniem o tożsamość arteterapii w tle, „Warstwy” 2020 8 Zaręba L., Technika swobodnego tekstu elementem kształcenia języka i twórczego myślenia dziecka „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2007, nr 4, s.27-31. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1) wykorzystanie wybranych metod pracy wychowawczej do zadań terapeuty pedagogicznego (swobodna ekspresja plastyczna, swobodna ekspresja muzyczna, swobodna ekspresja słowna i inne narracyjne metody oddziaływań wychowawczych, metody zadaniowe, organizacji czasu wolnego) 2) wykorzystanie wybranych metod arteterapeutycznych do zadań terapeuty pedagogicznego (arteterapia wizualna, elementy muzykoterapii, elementy terapii narracyjnych, podejście multimodalne |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
warsztatowe, podające, dyskusyjne, oparte na przeżyciu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność i projekt grupowy portfolio z prac wykonywanych na zajęciach oraz prac domowych przygotowanie projektu Kryteria oceny Praca powinna zawierać następujące elementy: 1) Cele terapeutyczne i wychowawcze 2) temat/y 3) dobór metod stosownie do celów 4) zastosowanie różnorodnych metod/technik/ćwiczeń 5) sposoby ewaluacji 6) bibliografia Za każdy z elementów można otrzymać od 1 – 5 pkt., przy czym należy uzyskać min 3 pkt. za każdy z nich aby praca została oceniona pozytywnie Skala ocen 91 – 100% bdb, 81 – 90% +db 71 – 80% db 61 – 70% +dst 51 – 60% dst |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
zajęcia prowadzone w formie zdalnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.