Kultura popularna [W3-PE-RES2-S2-2]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kultura popularna [W3-PE-RES2-S2-2] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 31 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Wilk | ||||||||||||||||
Literatura: |
Bogunia-Borowska M.: Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, Kraków 2006; Calpes J.: Skuteczna reklama, Kraków 2001; Czerwiński M.: Kultura elitarna i kultura masowa. W: Encyklopedia socjologii. T. 2. Red. H. Domański i in. Warszawa: Oficyna Naukowa, 1999. Dębek M.: Konsumpcjonizm jako zagrożenie społeczeństwa XXI wieku, media … Durys E., Gender E.:Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze, Kraków 2005; Fiske J.: Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999; narodowe.com/debek-konsumpcjonizm; Fiske J.: Zrozumieć kulturę popularną, Zrozumieć, Kraków 2010; Globan-Klas T.: Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005; Jakubowski W.: Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2006; Kłoskowska A.: Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa 1980; Kozłowski T.: Styl życia współczesnych Polaków, Warszawa 2009; Krajewski M. K.: Kultury kultury popularnej, Poznań 2003; Krajewski M. K.: Popamiętane. Słownik popkultury, Gdańsk 2006; Kubicki r.: Zmierzch sztuki. Narodziny ponowoczesnej jednostki. Poznań 1995; Melosik Z., Szkudlarek T.: Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 2009; Plesner Ł., A.: Piękne kobiety, pejzaże i zwierzęta. Czyli kicz w reklamie telewizyjnej. W: Niedyskretny urok kiczu. Red. G. Stachówna, Kraków 1997; Rogers F. M.: Barbi jako ikona kultury, Warszawa 2003; Storey J.: Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003; Strinati D.: Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 2001; Sulima R.: Antropologia codzienności, Kraków 2000; Szlendak T.: Naga małpa przed telewizorem, Warszawa 2008; Sztompka P., Bogunia-Borowska M.: Socjologia codzienności. Kraków 2008; Zuchowska G.: Kicz-przegląd koncepcji teoretycznych i propozycja definicji do celów badawczych "Kultura i Społeczeństwo" 2013 nr1; Artykuły - "Kultura i Społeczeństwo" i "Kultura Popularna" |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Istota i rozwój kultury popularnej/masowej. Kultura elitarna. Kultura wysoka i niska. 2. Współczesne społeczeństwo – udział w kulturze masowej, popularnej – przykłady. 3. Przykłady masowej komunikacji. Nowe media a kultura popularna – szanse i zagrożenia. 4. Reklama w kulturze masowej – wzory kobiet i mężczyzn. Konsumpcyjny styl życia współczesnego człowieka. 5. Konsumpcyjny styl życia współczesnego człowieka 6. Teksty kultury popularnej w działaniach edukacyjnych. 7. Kicz w kulturze popularnej – wybrane przykłady. Edukacja pozytywna czy negatywna? |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, pokaz |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja zespołowego efektu pracy, prezentacja recenzji wybranych wydarzeń kulturalnych, aktywność. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
Obserwacja przejawów kultury popularnej w przestrzeni społecznej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.