Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura popularna [W3-PE-RES2-S2-2] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kultura popularna [W3-PE-RES2-S2-2]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 31
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Teresa Wilk
Literatura:

Bogunia-Borowska M.: Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, Kraków 2006;

Calpes J.: Skuteczna reklama, Kraków 2001;

Czerwiński M.: Kultura elitarna i kultura masowa. W: Encyklopedia socjologii. T. 2. Red. H. Domański i in. Warszawa: Oficyna Naukowa, 1999.

Dębek M.: Konsumpcjonizm jako zagrożenie społeczeństwa XXI wieku, media …

Durys E., Gender E.:Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze, Kraków 2005;

Fiske J.: Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999;

narodowe.com/debek-konsumpcjonizm;

Fiske J.: Zrozumieć kulturę popularną, Zrozumieć, Kraków 2010;

Globan-Klas T.: Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005;

Jakubowski W.: Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2006;

Kłoskowska A.: Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa 1980;

Kozłowski T.: Styl życia współczesnych Polaków, Warszawa 2009;

Krajewski M. K.: Kultury kultury popularnej, Poznań 2003;

Krajewski M. K.: Popamiętane. Słownik popkultury, Gdańsk 2006;

Kubicki r.: Zmierzch sztuki. Narodziny ponowoczesnej jednostki. Poznań 1995;

Melosik Z., Szkudlarek T.: Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 2009;

Plesner Ł., A.: Piękne kobiety, pejzaże i zwierzęta. Czyli kicz w reklamie telewizyjnej.

W: Niedyskretny urok kiczu. Red. G. Stachówna, Kraków 1997;

Rogers F. M.: Barbi jako ikona kultury, Warszawa 2003;

Storey J.: Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003;

Strinati D.: Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 2001;

Sulima R.: Antropologia codzienności, Kraków 2000;

Szlendak T.: Naga małpa przed telewizorem, Warszawa 2008;

Sztompka P., Bogunia-Borowska M.: Socjologia codzienności. Kraków 2008;

Zuchowska G.: Kicz-przegląd koncepcji teoretycznych i propozycja definicji do celów badawczych "Kultura i Społeczeństwo" 2013 nr1;

Artykuły - "Kultura i Społeczeństwo" i "Kultura Popularna"

Zakres tematów:

Istota i rozwój kultury popularnej/masowej. Kultura elitarna. Kultura wysoka i niska.

2. Współczesne społeczeństwo – udział w kulturze masowej, popularnej – przykłady.

3. Przykłady masowej komunikacji. Nowe media a kultura popularna – szanse i zagrożenia.

4. Reklama w kulturze masowej – wzory kobiet i mężczyzn. Konsumpcyjny styl życia współczesnego człowieka.

5. Konsumpcyjny styl życia współczesnego człowieka

6. Teksty kultury popularnej w działaniach edukacyjnych.

7. Kicz w kulturze popularnej – wybrane przykłady. Edukacja pozytywna czy negatywna?

Metody dydaktyczne:

dyskusja, pokaz

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja zespołowego efektu pracy, prezentacja recenzji wybranych wydarzeń kulturalnych, aktywność.

Uwagi:

Obserwacja przejawów kultury popularnej w przestrzeni społecznej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)