Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [W3-PE-MJN2-PPIW-7] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [W3-PE-MJN2-PPIW-7]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga sobota (nieparzyste), 9:45 - 13:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 28
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Patrycja Młynek
Literatura:

LITERATURABogdanowicz M. Skale Obserwacji Zachowania Dzieci i Rodziców uczestniczących w zajęciach Ruchu Rozwijającego. Gdańsk 2003.

Bogdanowicz M. Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk 2005.

Deptuła M., Misiuk A. Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa 2016

Dołęga Z. Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku przedszkolnym, Katowice 2006.

Dołęga Z. Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, Katowice 2010.

Górniewicz E. Diagnozowanie trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń 2017

Guziuk-Tkacz M. Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa 2011

Jarosz E. Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001.

Jarosz E., Wysocka E. Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006.

Kielin J. Profil osiągnięć ucznia. Gdańsk 2006.

Pytlarczyk J., Diagnoza rozwoju dziecka podstawą planowania procesu edukacyjnego w przedszkolu i w szkole. Warszawa 2007.

Rokicińska I. Diagnoza dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej. Gdańsk 2010.

Skałbania B. Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011.

Skibska J., Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Impuls. Kraków 2017.

Stemplewska-Żakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. GWP, Gdańsk 2016.

Tryzno E. Diagnoza edukacyjna dzieci 6, 7-letnich rozpoczynających naukę. Gdańsk 2010.

Wąsik I., Klimkowska L. Diagnoza przedszkolna gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Gdańsk 2011.

Wysocka E. Diagnostyka pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania. Kraków 2013

Zakres tematów:

Istota procesu diagnostycznego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Złożoność procesu diagnostycznego, stosowane praktyki. Współpraca z Poradniami Psychologiczno Pedagogicznymi w procesie diagnozy psychopedagogicznej. Rozpoznawanie objawów problemów edukacyjnych, indywidualnych potrzeb dziecka, objawów zagrożeń i trudności występujących u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym . Diagnoza pisania i czytania. Analiza rysunku dziecka. Diagnoza dojrzałości szkolnej . Ocena poziomu rozwoju dojrzałości szkolnej. Diagnozowanie funkcji percepcyjno - motorycznych u dzieci. Diagnozowanie funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym. Diagnoza skali ryzyka dysleksji. Diagnoza ADHD, zaburzeń zachowania. Diagnozowanie autyzmu, zespołu Aspergera, upośledzenia umysłowego i innych zaburzeń. Praktyczne rozwijanie umiejętności diagnostycznych.

Metody dydaktyczne:

Metody podające, problemowe i praktyczne.

Metody zdalnego nauczania (Teams)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z ćwiczeń wystawiana jest na podstawie: aktywności na zajęciach, przygotowanej pracy pisemnej (o tematyce wskazanej przez prowadzącego), umiejętności praktycznych związanych z diagnozą dziecka oraz kolokwium.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)