Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [W3-PE-MJN2-PPIW-7]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [W3-PE-MJN2-PPIW-7] | ||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||
Prowadzący: | Patrycja Młynek | ||||||||||||
Literatura: |
LITERATURABogdanowicz M. Skale Obserwacji Zachowania Dzieci i Rodziców uczestniczących w zajęciach Ruchu Rozwijającego. Gdańsk 2003. Bogdanowicz M. Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk 2005. Deptuła M., Misiuk A. Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa 2016 Dołęga Z. Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku przedszkolnym, Katowice 2006. Dołęga Z. Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, Katowice 2010. Górniewicz E. Diagnozowanie trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń 2017 Guziuk-Tkacz M. Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa 2011 Jarosz E. Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001. Jarosz E., Wysocka E. Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006. Kielin J. Profil osiągnięć ucznia. Gdańsk 2006. Pytlarczyk J., Diagnoza rozwoju dziecka podstawą planowania procesu edukacyjnego w przedszkolu i w szkole. Warszawa 2007. Rokicińska I. Diagnoza dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej. Gdańsk 2010. Skałbania B. Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011. Skibska J., Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Impuls. Kraków 2017. Stemplewska-Żakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. GWP, Gdańsk 2016. Tryzno E. Diagnoza edukacyjna dzieci 6, 7-letnich rozpoczynających naukę. Gdańsk 2010. Wąsik I., Klimkowska L. Diagnoza przedszkolna gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Gdańsk 2011. Wysocka E. Diagnostyka pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania. Kraków 2013 |
||||||||||||
Zakres tematów: |
Istota procesu diagnostycznego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Złożoność procesu diagnostycznego, stosowane praktyki. Współpraca z Poradniami Psychologiczno Pedagogicznymi w procesie diagnozy psychopedagogicznej. Rozpoznawanie objawów problemów edukacyjnych, indywidualnych potrzeb dziecka, objawów zagrożeń i trudności występujących u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym . Diagnoza pisania i czytania. Analiza rysunku dziecka. Diagnoza dojrzałości szkolnej . Ocena poziomu rozwoju dojrzałości szkolnej. Diagnozowanie funkcji percepcyjno - motorycznych u dzieci. Diagnozowanie funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym. Diagnoza skali ryzyka dysleksji. Diagnoza ADHD, zaburzeń zachowania. Diagnozowanie autyzmu, zespołu Aspergera, upośledzenia umysłowego i innych zaburzeń. Praktyczne rozwijanie umiejętności diagnostycznych. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające, problemowe i praktyczne. Metody zdalnego nauczania (Teams) |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z ćwiczeń wystawiana jest na podstawie: aktywności na zajęciach, przygotowanej pracy pisemnej (o tematyce wskazanej przez prowadzącego), umiejętności praktycznych związanych z diagnozą dziecka oraz kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.