Autoprezentacja i upowszechnianie badań [20-SD-S3-POPSCI]
semestr letni 2020/2021
Warsztat,
grupa nr 3
Przedmiot: | Autoprezentacja i upowszechnianie badań [20-SD-S3-POPSCI] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Warsztat [Wr], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, poniedziałek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 11:30 - 13:00
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marek Kaczmarzyk | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Frans de Waal, 2019, Wiek empatii. Copernicus Center Press S. Baron-Cohen, Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, Sopot 2014 J. Bauer, Granice bólu. O źródłach agresji i przemocy, Słupsk 2015. R. Dunbar, J. Gowlett, C. Gamble, Potęga mózgu. Jak ewolucja życia społecznego kształtowała ludzki umysł, Kraków 2017. Ch. Keysers, Empatia. Jak odkrycie neuronów lustrzanych zmienia nasze rozumienie ludzkiej natury, Kraków 2017. Y.N. Harari, Sapiens. Od zwierząt do bogów, Warszawa 2014. Kaczmarzyk M., Szkoła memów. Gliwice: Wydawnictwo Element 2018. Kaczmarzyk M., Unikat. Biologia wyjątkowości. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura 2018. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematyka warsztatu dotyczyła warunków procesu autoprezentacji oraz popularyzacji w szerokim kontekście edukacyjnym. Punktem centralnym był jednak nie odbiorca przekazu, ale jego nadawca. W trakcie zajęć uwaga słuchaczy kierowana była na stany i procesy zachodzące w ich mózgach w czasie wystąpienia publicznego oraz na koszty jakie ponosi prowadzący zarówno na płaszczyźnie bezpośredniej eksploatacji organizmu (np.: koszty stresu) jak i w obszarze mózgu społecznego. Tematyka zajęć obejmowała także specyficzne potrzeby i zachowania odbiorców w różnym wielu, oraz związane z tym wyzwania po stronie prowadzącego zajęcia wykładowcy. Proces upowszechniania wyników działalności naukowej został także przedstawiony w szerokim kontekście ewolucji systemów kulturowych z perspektywy memetycznej ze szczególnym uwzględnieniem roli memotypu wykładowcy/nauczyciela/wychowawcy. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład ilustrowany, heureza dydaktyczna, analiza przypadku |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na podstawie aktywności uczestnika oraz materiałów wypracowanych w trakcie i na potrzeby zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
doktoranci II roku Szkoły Doktorskiej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.