Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [W3-PE-MJS2-PPIW-7]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [W3-PE-MJS2-PPIW-7] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 24 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Skibska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2011. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2006. Skibska J., Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Impuls. Kraków 2017. Stemplewska-Żakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. GWP, Gdańsk 2016. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Impuls. Kraków 2013. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Funkcje podstawowe i ich znaczenie w procesie uczenia się. Opracowanie kwestionariusza diagnozy funkcjonalnej dziecka w wieku przedszkolnym lub ucznia w młodszym wieku szkolnym 2. Opracowanie wywiadu (diagnostycznego) z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka/ucznia 3. Technika projekcyjna - analiza rysunku rodziny wg A. Frydrychowicz. Opracowanie analizy rysunków rodziny dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym wieku szkolnym 4. Opracowanie arkusza obserwacji i oceny zachowań społeczno-emocjonalnych dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym wieku szkolnym 5. Badanie socjometryczne – ocena relacji rówieśniczych oraz analiza socjogramów kołowych grupowych i indywidualnych 6. Diagnoza umiejętności czytania (technika czytania, czytanie ze zrozumieniem) uczniów klas I-III 7. Diagnoza umiejętności pisania uczniów klas I-III 8. Skala Ryzyka Dysleksji wg M. Bogdanowicz – wykreślanie profilu wyników szczegółowych SRD oraz ich analiza 9. Ocena słownika dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym wieku szkolnym 10. Diagnoza dziecka 3, 4 i 5-letniego – konstruowanie arkusza do oceny sprawności ruchowej, percepcji wzrokowej i słuchowej, aktywności językowej, umiejętności społecznych oraz czynności samoobsługowych 11. Konstruowanie opinii o funkcjonowaniu dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym wieku szkolnym dla poradni psychologiczno-pedagogicznej 12. Opracowanie arkusza do badania gotowości szkolnej dziecka 6-letniego 13. Opracowanie arkusza do oceny gotowości matematycznej ucznia klasy I z uwzględnieniem wybranych obszarów (dziecięcego liczenia, rozumowania operacyjnego na poziomie konkretnym oraz zdolności do odrywania się od konkretów i posługiwania się reprezentacjami symbolicznymi) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe) - metody zdalnego nauczania (Teams, platforma Moodle) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- opracowanie materiałów metodycznych - opracowanie poszczególnych zagadnień (zadań) związanych z problematyką ćwiczeń - kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.