Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań społecznych [W3-PE-OG-S2-MBS] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodologia badań społecznych [W3-PE-OG-S2-MBS]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: 29
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Małgorzata Łączyk
Literatura:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2004.

Badania jakościowe. Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, tom2, PWN, Warszawa 2012.

Badania jakościowe. Podejścia i teorie, red. D. Jemielniak, tom1, PWN, Warszawa 2012.

Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 2011.

Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, 2013.

Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Wyd. PWN, Warszawa 2010.

Frankfort- Nachmias CH, Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i S-ka, 2001.

Graham Gibbs. Analizowanie danych jakościowych, PWN Warszawa 2011.

Juszczyk S., Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice, 2005.

Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013.

Kvale S., Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans Humana Białystok 2004.

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wyd. PWN, Warszawa 2011.

Lalak D., Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wyd. Żak, Warszawa 2010.

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, PWN Warszawa 2009.

Oppenheim A.N, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, 2004.

Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa, wyd. Żak 2001.

Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka GWP, Gdańsk 2010.

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych. PWN, Warszawa 2008.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. PWN, Warszawa 2008.

Zakres tematów:

Specyfika badań w naukach społecznych - wprowadzenie do tematyki. Omówienie podstawowych zagadnień z zakresu metodologii, toku planowania i prowadzenia badań naukowych.

Podstawowe pojęcia i składowe procesu badawczego – repetytorium.

Problemy badawcze, zmienne, hipotezy i wskaźniki. Identyfikacja elementów procesu badawczego na podstawie kreatywnej pracy z tekstem.

Struktura procesu badawczego - przykłady konceptualizacji projektów badawczych.

Konceptualizacja procedury badań weryfikacyjnych. Analiza przykładowych opracowań studentów.

Metody i techniki badań w naukach społecznych w procedurze badań nomotetycznych i idiograficznych.

Metody badań ilościowych w naukach społecznych – możliwości zastosowania w projektach badań, wybrane sposoby opracowania i prezentacji wyników badań.

Operacjonalizacja i pomiar w badaniach społecznych.

Metody badań jakościowych w naukach społecznych – zastosowanie oraz wybrane sposoby opracowania i prezentacji wyników badań.

Pomiędzy teorią a praktyką realizowania badań naukowych w naukach społecznych. Specyfika planowania i prowadzenia badań ilościowych i jakościowych. Paradygmaty w naukach społecznych

Zróżnicowanie schematów badawczych w naukach społecznych na podstawie analizy tekstów artykułów naukowych (empirycznych) i możliwości implementacji wybranych rozwiązań w zakres indywidualnych planów badawczych

Specyfika metody action-research

Moralne i etyczne aspekty badań naukowych

Zaliczenia

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, analiza materiałów, praca z tekstem, metody problemowe.

Metody i kryteria oceniania:

Student jest zobligowany do przygotowywania zadanych treści oraz podejmowania aktywności związanej z przebiegiem zajęć.

Test końcowy z zakresu teorii, do którego studenci przystępują na końcowych ćwiczeniach (platforma teams lub moodle) i weryfikacja rozumienia i umiejętności projektowania koncepcji zaawansowanych badań naukowych.

Uwagi:

MEWIP1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)