Metodologia badań społecznych [W3-PE-OG-S2-MBS]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodologia badań społecznych [W3-PE-OG-S2-MBS] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 29 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Łączyk | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2004. Badania jakościowe. Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, tom2, PWN, Warszawa 2012. Badania jakościowe. Podejścia i teorie, red. D. Jemielniak, tom1, PWN, Warszawa 2012. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 2011. Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, 2013. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Wyd. PWN, Warszawa 2010. Frankfort- Nachmias CH, Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i S-ka, 2001. Graham Gibbs. Analizowanie danych jakościowych, PWN Warszawa 2011. Juszczyk S., Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice, 2005. Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013. Kvale S., Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans Humana Białystok 2004. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wyd. PWN, Warszawa 2011. Lalak D., Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wyd. Żak, Warszawa 2010. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, PWN Warszawa 2009. Oppenheim A.N, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, 2004. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa, wyd. Żak 2001. Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka GWP, Gdańsk 2010. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych. PWN, Warszawa 2008. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. PWN, Warszawa 2008. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Specyfika badań w naukach społecznych - wprowadzenie do tematyki. Omówienie podstawowych zagadnień z zakresu metodologii, toku planowania i prowadzenia badań naukowych. Podstawowe pojęcia i składowe procesu badawczego – repetytorium. Problemy badawcze, zmienne, hipotezy i wskaźniki. Identyfikacja elementów procesu badawczego na podstawie kreatywnej pracy z tekstem. Struktura procesu badawczego - przykłady konceptualizacji projektów badawczych. Konceptualizacja procedury badań weryfikacyjnych. Analiza przykładowych opracowań studentów. Metody i techniki badań w naukach społecznych w procedurze badań nomotetycznych i idiograficznych. Metody badań ilościowych w naukach społecznych – możliwości zastosowania w projektach badań, wybrane sposoby opracowania i prezentacji wyników badań. Operacjonalizacja i pomiar w badaniach społecznych. Metody badań jakościowych w naukach społecznych – zastosowanie oraz wybrane sposoby opracowania i prezentacji wyników badań. Pomiędzy teorią a praktyką realizowania badań naukowych w naukach społecznych. Specyfika planowania i prowadzenia badań ilościowych i jakościowych. Paradygmaty w naukach społecznych Zróżnicowanie schematów badawczych w naukach społecznych na podstawie analizy tekstów artykułów naukowych (empirycznych) i możliwości implementacji wybranych rozwiązań w zakres indywidualnych planów badawczych Specyfika metody action-research Moralne i etyczne aspekty badań naukowych Zaliczenia |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, analiza materiałów, praca z tekstem, metody problemowe. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student jest zobligowany do przygotowywania zadanych treści oraz podejmowania aktywności związanej z przebiegiem zajęć. Test końcowy z zakresu teorii, do którego studenci przystępują na końcowych ćwiczeniach (platforma teams lub moodle) i weryfikacja rozumienia i umiejętności projektowania koncepcji zaawansowanych badań naukowych. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
MEWIP1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.