Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika - idee i teorie-cz.1 [38-S1ISN-PIT-1] semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika - idee i teorie-cz.1 [38-S1ISN-PIT-1]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga sobota (nieparzyste), 11:15 - 12:45
sala 142
Rektorat (Katowice, ul. Bankowa 12) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Krzysztof Maliszewski
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. S. Hessen, Podstawy pedagogiki, Warszawa 1997.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

2. S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa 1997.

3. Z. Mysłakowski, Pedagogika, jej metody i miejsce w systemie nauk. W: Encyklopedia wychowania. T. 1: Wychowanie. Red. S. Łempicki i in. Warszawa 1933.

4. Pedagogika, Red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. I-II. (II wyd. Warszawa 2019)

5. Pedagogika, Red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006, t. I-III, Gdańsk 2010, t. IV.

6. L. Witkowski, Między pedagogiką, filozofią i kulturą, Warszawa 2007.

Zakres tematów:

1. Studiowanie pedagogiki (7 kategorii)

2. Idea uniwersytetu i tradycja liberal education.

3. Pedagogika jako refleksja (status naukowy pedagogiki, specyfika pedagogicznego punktu widzenia).

4. Pedagogika jako praktyka: struktura wychowania (opieka – socjalizacja – kształcenie).

5. Wolność jako logika edukacji (rozwój tożsamości, dialektyka swobody i przymusu, autonomia osobowości).

6. Cele edukacji (instrumentalne i nieinstrumentalne ujęcie celu).

7. Specyfika pracy pedagoga (relacja mistrz – uczeń, wirtuozeria, kształcenie nauczycieli).

Metody dydaktyczne:

wykład

Metody i kryteria oceniania:

Egzaminacyjna praca pisemna: komentarz do książki (max. 10 stron maszynopisu; weryfikacja osobistego wysiłku lekturowego). Kryteria: syntetyczna rekonstrukcja treści, osobiste odniesienie do treści z użyciem argumentów, poszukiwanie literatury porównawczej, analiza porównawcza z wykładami.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-3 (2022-08-19)