Pedagogika - idee i teorie-cz.1 [38-S1ISN-PIT-1]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika - idee i teorie-cz.1 [38-S1ISN-PIT-1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga sobota (parzyste), 11:15 - 12:45
sala 142 Rektorat (Katowice, ul. Bankowa 12) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Krzysztof Maliszewski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. S. Hessen, Podstawy pedagogiki, Warszawa 1997. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. 2. S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa 1997. 3. Z. Mysłakowski, Pedagogika, jej metody i miejsce w systemie nauk. W: Encyklopedia wychowania. T. 1: Wychowanie. Red. S. Łempicki i in. Warszawa 1933. 4. Pedagogika, Red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. I-II. (II wyd. Warszawa 2019) 5. Pedagogika, Red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006, t. I-III, Gdańsk 2010, t. IV. 6. L. Witkowski, Między pedagogiką, filozofią i kulturą, Warszawa 2007. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Strategie lekturowe w edukacji L. Witkowski: Wstęp do problemu fenomenologii czytania. W: Idem: Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Warszawa 2007. 2. Humanistyka a życie społeczne B. Skarga: O nieutylitarności humanistyki. W: Eadem: O filozofię bać się nie musimy. Warszawa 1999. 3. Kwestie pierwsze w pedagogice R. Kwaśnica: Zadanie krytyki i redefinicja praktyczności – ku pedagogice uwikłanej w humanistykę (rozmawia Piotr Zamojski). „Ars Educandi” 2010, t. VII. 4. Istota wychowania – fenomenologiczna teoria wychowania J. Filek: Fenomenologia wychowania. Wprowadzenie. W: Idem: Filozofia jako etyka. Eseje filozoficzno-etyczne. Kraków 2001. 5. Socjalizacja a edukacja R. Rorty: Edukacja i wyzwanie postnowoczesności. W: Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Red. Z. Kwieciński. Warszawa 2000. [dostępne też w: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Red. Z. Kwieciński, L. Witkowski. Warszawa 1993] S. Hessen: Pedagog. W: Idem: Pisma pomniejsze. Warszawa 1997. 6. Aporia wolność – przymus (dialektyka wychowania) S. Hessen: Ideał swobodnego wychowania. W: Idem: Podstawy pedagogiki. Warszawa 1997. 7. Edukacja wobec przemian świata współczesnego Z. Bauman: Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności. W: Idem: Zindywidualizowane społeczeństwo. Gdańsk 2008. [dostępne też w: Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Red. M. Dudzikowa, M. Czerpaniak-Walczak. T. 1. Gdańsk 2007] |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja; interpretacja tekstu z wykorzystaniem tzw. luster teoretycznych (metoda interwencji w tekst) |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
aktywny udział w interpretacji tekstów metodą interwencji – poszukiwania układu odniesienia (udokumentowany w portfolio) Do każdego omawianego na ćwiczeniach tekstu trzeba sporządzić komentarz: 1. słowa klucze omawianego tekstu (struktura pojęciowa – kluczowe myśli) 2. wybrany fragment omawianego tekstu – wybuchowa hipoteza, pułapka (cytat, parafraza) 3. fragment tekstu-lustra (cytat, parafraza) 4. komentarz interwencyjny (co to zestawienie pozwala zobaczyć? co daje?) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.