Pedagogika penitencjarna [W3-PE-R-N2-1]
semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika penitencjarna [W3-PE-R-N2-1] | ||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Jurczyk | ||||||||||||
Literatura: |
1. Ambrozik W., Stępniak P. (2004). Służba więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej. Poznań: Wydaw. UAM. 2. Bałandynowicz A. (2006). Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa. 3. Beisert M. (2012). Pedofilia. Geneza i mechanizm zaburzenia. Gdańsk: GWP. 4. Bębas S. (red.). (2010). Współczesne oblicze resocjalizacji penitencjarnej. Wydawnictwo: Wyższa Szkoła Handlowa, Radom. 5. Bulenda T., Musidłowski R. (2003). System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa. 6. Chojecka J. (2014). Kobieta w więzieniu i jej resocjalizacja. Poznań: Wydaw. UAM. 7. Ciosek M. (2003). Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa: Wydaw. Prawnicze Lexis Nexis. 8. Czarkowski J.J. (2018). Ontologiczne i epistemologiczne uwagi o penitencjarystyce i jej autonomizacji, International Journal of Legal Studies, 3(1), 123-140. [online] 9. Czarkowski J.J. (2018). Penitencjarystyka – nauka teoretyczna i stosowana, Przegląd Więziennictwa Polskiego, 99(2), 39-54 [online] 10. Gierowski K. J. (1989). Motywacja zabójstw. Kraków: Wydaw. AM. 11. Gordon M. (2006). Resocjalizacja skazanych z zaburzeniami psychicznymi. W: H. Machel (red.), Wykonywanie kary pozbawienia wolności w Polsce – poszukiwanie skuteczności. Gdańsk: Wydaw. UG. 12. Grzesiak S. (2009). Człowiek stary w placówce penitencjarnej [w:] A. Jaworska (red.). Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków. 13. Jaworska A. (2015). Aktywność fizyczna w zakładach karnych a podstawowe wymiary osobowości mężczyzn odbywających karę pozbawienia wolności, Resocjalizacja Polska, 9, 137-157. [online] 14. Kilińska-Pękacz A. (2018). Prawo rodziców osób osadzonych do opieki i wychowania dzieci, Przegląd Więziennictwa Polskiego, 99(2), 55-78. [online] 15. Kłak Cz. (2017). Zatrudnienie skazanych w wybranych państwach europejskich. Analiza porównawcza, Przegląd Więziennictwa Polskiego, 95, 101-124. [online] 16. Kościelak R. (red.). (2006). Problem niedostosowania społecznego – oddziaływania w warunkach wolnościowych i w izolacji penitencjarnej. Słupsk: Wydaw. Naukowe Pomorskiej Akademii Pedagogicznej. 17. Kozaczuk F. (red.). (2009). Prawne i socjokulturowe uwarunkowania profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Rzeszów. 18. Linowski K. (2013). Oblicza współczesnej opieki postpenitencjarnej, Resocjalizacja Polska, 4, 215-229. [online] 19. Linowski K. (2013). Więzienie a skazani młodociani, Resocjalizacja Polska, 215-230. 20. Linowski K. (2017). Organizacja i zadania służby więziennej w Polsce, Wyda. Wyższa Szkoła Handlowa, Radom. 21. Machel H. (2001). Czy więzienie może wychowywać – spór o poprawczą funkcję więzienia. W: Borowski R., Wysocki D. (red.). Instytucje wychowania resocjalizującego. Płock. 22. Machel H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk: Wydaw. Arche. 23. Machel H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk. 24. Machel H. (2008). Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Kraków. 25. Matysiak-Błaszczyk A. (2010). Sytuacja życiowa kobiet pozbawionych wolności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 26. Matysiak-Błaszczyk A. (2016). Więzienne macierzyństwo. Studium socjopedagogiczne, Wyda. UAM, Poznań. 27. Mirosław-Nawrocka K. (2014). Ofiary losu i harpie. Umiejętności społeczne kobiet skazanych za zabójstwa. Warszawa: Wydaw. APS. 28. Nawój-Śleszyński A., Leszczyńska A. (2019). Współczesne problemy i perspektywy więziennictwa, Wyda. UŁ, Łódź. 29. Niewiadomska I. (2007). Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności. Lublin. 30. Nowacki Z. (2014). Czas izolacji więziennej a podatność skazanych na manipulacje skoncentrowane na deprecjacji innych oraz odwołujące się do konformizmu, Resocjalizacja Polska, 8, 185-200. [online] 31. Ornowska A., Zduński I. (2014). Resocjalizacja penitencjarna. Zarys problematyki. Wyda. KPSW, Bydgoszcz. 32. Pastwa-Wojciechowska B. (2013). Psychopaci sprawcy przestępstw seksualnych. Gdańsk: Harmonia Universalis. 33. Pawełek K., Marczak M. (2008). Resocjalizacja w polskich zakładach karnych. Teoria a praktyka. W: Bartkowicz Z., Węgliński A. (red.). Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenie i propozycje. Lublin. 34. Pol J. D. (2008). Więzienna szansa. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ŁośGraf. 35. Przesławski T. (2012), Służba Więzienna w Polsce. Administracja i podstawy działania, Wyda. UW, Warszawa. 36. Sobczak S. (2010). Humanistyczny wymiar penitencjarystyki, Resocjalizacja Polska, 1, 193-202. 37. Stadno-Kawecka B. (2016). Wykonywanie kary pozbawienia wolności w trzech systemach − uwagi krytyczne, Nowa Kodyfikacja Prawa Karnego, t. XXXIX, s. 109. 38. Stępniak P. (2014). Blaski i cienie współczesnej przestrzeni penitencjarnej. Człowiek a system. Poznań: Wydaw. UAM. 39. Szczepaniak P. (2013). Polski system penitencjarny. Ujęcie integralno-kulturowe. Warszawa: Wyd. Forum Penitencjarne. 40. Zych A. (1999). Człowiek wobec starości. Katowice, Wyda. Śląsk. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
- Istota pedagogiki penitencjarnej - Istota podkultury więziennej - Niewerbalne metody komunikacji w zakładach karnych - Symbolika tatuażu więziennego - Formy pracy resocjalizacyjnej w zakładach penitencjarnych - Praca, nauczanie, sport, twórczość, duszpasterstwo. - Psychospołeczne skutki izolacji więziennej - Zakłady karne dla kobiet - Pozycja osób z niepełnosprawnością zakładzie penitencjarnym - Mobbing w praktyce penitencjarnej - Resocjalizacja osadzonych w wieku senioralnym - Pomoc postpenitencjarna a readaptacja społeczna - System dozoru elektronicznego w resocjalizacji - Programy resocjalizacji penitencjarnej |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny uwzględniający treści omawiane na wykładach. Kryterium otrzymania pozytywnej oceny jest udzielenie odpowiedzi na co najmniej 2 z 4 pytań. Oceniana jest aktywność studenta podczas zajęć. Zaznaczenie aktywności studenta następuje na liście obecności. Ocena z modułu uwzględnia ocenę z egzaminu (A) oraz ocenę z ćwiczeń (B) według wzoru: A+B /2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.