Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pokrywa śnieżna i bezpieczeństwo zimowe [W2-GFEO-S2-1010] semestr zimowy 2021/2022
Laboratorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pokrywa śnieżna i bezpieczeństwo zimowe [W2-GFEO-S2-1010]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala 1516
Budynek dydaktyczny "Żyleta" (Sosnowiec, ul. Będzińska 60) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 4
Limit miejsc: 4
Prowadzący: Bogdan Gądek
Literatura:

1. Armstrong R.L., Brun E., 2008. Snow and Climate. Phisical Processes, surface energy exchange and modeling. Cambridge University Press, s. 222.

2. Fierz Ch. (red.) The International Classification for Seasonal Snow on the Ground. IHP-VII Technical Documents in Hydrology N° 83,

IACS Contribution N°1, UNESCO, Paris, s. 90.

3. McClung D., Schaerer P., 2006. The avalanche handbook. The Mountaineers Books. Seattle, s. 344.

4. Kurzeder T., Feist H., 2013. Lawiny - poradnik dla narciarzy i turystów. Wydawnictwo TPN, Zakopane, s. 235.

5. Kędzia s. 2015. 4. Budowa awaryjnych schronień z wykorzystaniem izolacyjnych właściwości śniegu. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 17 (43/2), 80-90.

Zakres tematów:

1.Zasady wykonywania szurfu i oznaczanie cech fizycznych pokrywy śnieżnej, termowizja pokrywy śnieżnej,

2. opracowanie i graficzna prezentacja danych śnieżnych,

3. przestrzenna zmienność cech fizycznych pokrywy śnieżnej; topograficzne i meteorologiczne uwarunkowania rozwoju cech fizycznych pokrywy śnieżnej,

4. opracowanie i prezentacja wyników pomiarów śniegowych, interpretacja termogramów, próba określenia cech fizycznych pokrywy śnieżnej na podstawie danych meteorologicznych i modelu MOSaiC, konfrontacja wyników pomiarów i modelowania, próba ustalenia stopnia zagrożenia lawinowego,

5. ocena stopnia zagrożenia na wybranych trasach górskich z uwzględnieniem warunków meteorologicznych, śniegowych i topograficznych,

6. testy lawinowe,

7. szkolenie z partnerskiego ratownictwa lawinowego,

8. budowa schronów śnieżnych.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia praktyczne w terenie i na sali, praca w grupach dwuosobowych.

Metody i kryteria oceniania:

Zadania realizowane na zajęciach laboratoryjnych będą podlegać ocenie ciągłej. Poszczególne zadania będą wykonywane w małych grupach. Ocenie będzie podlegać umiejętność rozwiązywania podjętych zadań/umiejętność pracy w grupie, poprawność uzyskanych wyników, umiejętność ich prezentacji, interpretacji oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.

ocena bardzo dobra: student posiada umiejętności i kompetencje w zakresie wykorzystywania poznanych metod, narzędzi i aplikacji; planuje etapy pracy w celu rozwiązania typowych i nowych zadań w oparciu o właściwie dobrane metody; posiada umiejętności w pozyskiwaniu i przetwarzaniu danych terenowych; potrafi konstruktywnie działać w grupie; opracowania są wykonane prawidłowo pod względem merytorycznym i formalnym. Potrafi ocenić zagrożenia terenowe związane z pokrywą śnieżną.

ocena dobra - student posiada umiejętności i kompetencje w zakresie wykorzystywania poznanych metod, narzędzi i aplikacji; realizuje etapy pracy w celu rozwiązania typowych zadań w oparciu o właściwie dobrane metody; posiada umiejętności w pozyskiwaniu i przetwarzaniu danych terenowych, współdziała w grupie; opracowania są wykonane prawidłowo pod względem merytorycznym i formalnym z dopuszczalnymi drobnymi uchybieniami, które nie wpływają znacząco na jakość opracowań,

ocena dostateczna - student posiada podstawowe umiejętności w zakresie wykorzystywania poznanych metod, narzędzi i aplikacji; podejmuje próby realizacji poszczególnych etapów pracy przy znacznym wsparciu prowadzącego i/lub innych członków grupy; posiada podstawowe umiejętności w pozyskiwaniu i przetwarzaniu danych terenowych; potrafi pracować w grupie, przyjmując wyznaczone zadania; opracowania posiadają błędy formalne oraz uchybienia merytoryczne, niemniej student rozumie, z czego błędy wynikają i podejmuje próbę ich poprawienia,

ocena niedostateczna - student nie opanował umiejętności w zakresie wykorzystywania przedstawianych metod, narzędzi i aplikacji, nie podejmuje się rozwiązania problemów badawczych, nie potrafi współpracować w grupie; opracowania nie spełniają wymogów merytorycznych i formalnych.

Uwagi:

3 sem. GF EOPiG /studia II stopnia/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)