Podstawy dydaktyki ogólnej [US-WYDZ-00-BKN-PDO-N]
semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy dydaktyki ogólnej [US-WYDZ-00-BKN-PDO-N] |
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu |
Prowadzący: | Michał Brol |
Literatura: |
Bereźnicki, F. (2011). Podstawy dydaktyki. Kraków: Impuls. Bereźnicki, F. (2018). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls. Garstka, T. (2016). Psychopedagogiczne mity: jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu. Wolters Kluwer. Garstka, T., Śliwerski, A. (2019). Psychopedagogiczne mity: dlaczego warto pytać o dowody. Wolters Kluwer. Holmes, J. D. (2019). Edukacja i uczenie się : 16 największych mitów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kotarski, R. (2017). Włam się do mózgu. Warszawa: Altenberg. Krzyżyk, D., Niesporek-Szamburska, B. (2014) (red.). Pedagogika szkolna. Materiały dla studentów przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela. Katowice: 2014. Kupisiewicz, C. (2012). Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Kraków: Impuls. Marcela, M. (2020). Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku. Wszystko, co możesz zrobić, żeby edukacja miała sens. Warszawa: Wydawnictwo MUZA S.A. Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak. Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Schwartz, D. L., Tsang, J. M., Blair, K.P. (2017). Jak się uczymy? 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wasilewska-Kamińska, E. (2018). Myślenie krytyczne jako cel kształcenia. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Wójcik, A. M. (2019). Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
Zakres tematów: |
1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot, zadania, powiązania z innymi dziedzinami. Podstawowe pojęcia dydaktyki. Krytyczna analiza własnych doświadczeń szkolnych. Dyskusja o wybranych problemach edukacji. 2. Podejścia i paradygmaty dydaktyki z uwzględnieniem zagadnienia klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego, współczesnych koncepcji nauczania i celów kształcenia oraz z uwzględnieniem zagadnienia lekcji jako jednostki dydaktycznej w zależności od przyjętych podejść. 3. Projektowanie działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów. 4. Edukacja spersonalizowana – tutoring (podstawy teoretyczne, ćwiczenia praktyczne, znaczenie w kontekście odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień). 5. Sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów, w tym systemy oceniania. Ocena efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły. 6. Znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela. 7. Poszukiwanie najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów, podejmowanie działań służących integracji klasy szkolnej, dobieranie metod nauczania do nauczanych treści i organizacja pracy uczniów. 8. Gry jako narzędzie integracyjno-edukacyjne oraz wykorzystanie metody eksperymentu w procesie nauczania. 9. Design Thinking. 10. Uczenie się w świetle badań – praktyczne przykłady, zastosowania i refleksje. |
Metody dydaktyczne: |
Interaktywny wykład. |
Metody i kryteria oceniania: |
Elementem zaliczenia wykładu jest test wiedzy. Ocena końcowa uzależniona od ilości uzyskanych punktów, przy czym należy uzyskać minimum 50% punktów aby uzyskać zaliczenie. Przeliczanie punktów procentowych na oceny: 91 – 100% (5.0) 81 – 90% (4.5) 71 – 80% (4.0) 61 – 70% (3.5) 51 – 60% (3.0) poniżej 50% (2.0) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.