Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki ogólnej [US-WYDZ-00-BKN-PDO-N] semestr letni 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy dydaktyki ogólnej [US-WYDZ-00-BKN-PDO-N]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Ocena końcowa z modułu
Prowadzący: Michał Brol
Literatura:

Bereźnicki, F. (2011). Podstawy dydaktyki. Kraków: Impuls.

Bereźnicki, F. (2018). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls.

Garstka, T. (2016). Psychopedagogiczne mity: jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu. Wolters Kluwer.

Garstka, T., Śliwerski, A. (2019). Psychopedagogiczne mity: dlaczego warto pytać o dowody. Wolters Kluwer.

Holmes, J. D. (2019). Edukacja i uczenie się : 16 największych mitów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kotarski, R. (2017). Włam się do mózgu. Warszawa: Altenberg.

Krzyżyk, D., Niesporek-Szamburska, B. (2014) (red.). Pedagogika szkolna. Materiały dla studentów przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela. Katowice: 2014.

Kupisiewicz, C. (2012). Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Kraków: Impuls.

Marcela, M. (2020). Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku. Wszystko, co możesz zrobić, żeby edukacja miała sens. Warszawa: Wydawnictwo MUZA S.A.

Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak.

Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Schwartz, D. L., Tsang, J. M., Blair, K.P. (2017). Jak się uczymy? 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wasilewska-Kamińska, E. (2018). Myślenie krytyczne jako cel kształcenia. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Wójcik, A. M. (2019). Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Zakres tematów:

1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot, zadania, powiązania z innymi dziedzinami. Podstawowe pojęcia dydaktyki. Krytyczna analiza własnych doświadczeń szkolnych. Dyskusja o wybranych problemach edukacji.

2. Podejścia i paradygmaty dydaktyki z uwzględnieniem zagadnienia klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego, współczesnych koncepcji nauczania i celów kształcenia oraz z uwzględnieniem zagadnienia lekcji jako jednostki dydaktycznej w zależności od przyjętych podejść.

3. Projektowanie działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów.

4. Edukacja spersonalizowana – tutoring (podstawy teoretyczne, ćwiczenia praktyczne, znaczenie w kontekście odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień).

5. Sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów, w tym systemy oceniania. Ocena efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły.

6. Znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela.

7. Poszukiwanie najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów, podejmowanie działań służących integracji klasy szkolnej, dobieranie metod nauczania do nauczanych treści i organizacja pracy uczniów.

8. Gry jako narzędzie integracyjno-edukacyjne oraz wykorzystanie metody eksperymentu w procesie nauczania.

9. Design Thinking.

10. Uczenie się w świetle badań – praktyczne przykłady, zastosowania i refleksje.

Metody dydaktyczne:

Interaktywny wykład.

Metody i kryteria oceniania:

Elementem zaliczenia wykładu jest test wiedzy. Ocena końcowa uzależniona od ilości uzyskanych punktów, przy czym należy uzyskać minimum 50% punktów aby uzyskać zaliczenie. Przeliczanie punktów procentowych na oceny:

91 – 100% (5.0)

81 – 90% (4.5)

71 – 80% (4.0)

61 – 70% (3.5)

51 – 60% (3.0)

poniżej 50% (2.0)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)