Metodyka wychowania i kształcenia uczniów ze spektrum autyzmu w edukacji wczesnoszkolnej [W3-PC-MJS-PS3-7]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka wychowania i kształcenia uczniów ze spektrum autyzmu w edukacji wczesnoszkolnej [W3-PC-MJS-PS3-7] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi wtorek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala 105 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi wtorek (parzyste), 15:30 - 17:00
sala 105 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 12 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agnieszka Lewko |
Literatura: |
Affolter F. (1997) Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa. Błeszyński J. (red.) (2013) Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Kraków. Danielewicz D., Pisula E. (red.) (2003) Terapia i edukacja osób z autyzmem, Wybrane Zagadnienia, Warszawa. Miczakiewicz E. (2006) Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Kraków. Shanker S. (2016) Metoda samoregulacji, Warszawa. Schopler E. (1995) Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju, Gdańsk. Stążka-Gawrysiak A. (2019) Self-reg. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, kiedy emocje biorą górę, Kraków. Winczura B. (2008) Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Kraków. |
Zakres tematów: |
1. Nomenklatura i jej zmiany w świetle ICF i ICD11. 2. Tendencje i opinie społeczne na temat ASD - mity i stereotypy. 3. Godność i podmiotowość w myśleniu o ASD - głos samorzeczników. 4. Cele i organizacja zajęć z uczniami z ASD. 5. Dokumentacja w procesie edukacji i wychowania na I etapie edukacyjnym. 6. Wybrane metody edukacyjno-terapeutyczne: metoda samoregulacji, sketchnoting, Niedyrektywna Terapia Zabawowa. 5. Współpraca z rodzicami ucznia z ASD. Etapy oswjania się z diagnozą. Typy postaw rodzicielskich. 6. Komunikacja z osobami z ASD. 7. Założenia i konstruowanie Programów Aktywności. 8. Dostosowanie metod i form pracy z dzieckiem z ASD w zespole klasowym. 9. Zachowania trudne - praktyczne wskazówki do pracy z dzieckiem w duchu pedagogiki empatycznej. 10. Zajęcia terenowe. |
Metody dydaktyczne: |
podające, problemowe, praktyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Induwidualna praca pisemna w formie eseju na jeden z trzech podanych tematów. Ocenie podlega merytoryczna poprawność wniosków, ich rzetelność, trafny sposób argumentacji poglądów. Składowym elementem oceny końcowej jest aktywność studenta w trakcie zajęć i rejestr frekwencji. Recenzja artykułu naukowego z zakresu tematyki zajęć. Ocenie podlega trafność argumentacji wyboru artykułu, umiejętność krytycznego odniesienia sie/polemiki do prezentowanych w nim treści, umiejetność prezentacji głównych założeń badawczych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.