Przedmiot ogólny do wyboru: Wiedza ogólna - moduł 1 (Historia sztuki i kultury wizualnej/Historia architektury) [W1-FA-SW-S1-WOHSA-2]
semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Przedmiot ogólny do wyboru: Wiedza ogólna - moduł 1 (Historia sztuki i kultury wizualnej/Historia architektury) [W1-FA-SW-S1-WOHSA-2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 59 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 70 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Giełdoń-Paszek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LISTA LEKTUR: OBOWIĄZKOWA 1.J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, t. I-II, Warszawa 1969 i następne wydania, szczególnie: Warszawa 2001 2.E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997 3.A. Kotula, P. Krakowski, Malarstwo, rzeźba architektura, Warszawa 1981 4.B. Kowalska, Od impresjonizmu do konceptualizmu: odkrycia sztuki, Warszawa 1989. 5.U. Czartoryska, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973. UZUPEŁNIAJĄCA 1.Sztuka Świata, t. I-IX, red. P. Trzeciak, Warszawa 1989-2000 2.M. Levey, Od Giotta do Cezanne`a. Zarys historii malarstwa europejskiego, Warszawa 1987 3.M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Warszawa 1979 4.K. Piwocki, M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie, Warszawa 1985 5.G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010 6.K. Michałowski, Nie tylko piramidy, Warszawa 1966 7.K. Michałowski, Jak Grecy tworzyli sztukę, Warszawa 1970 8.A. Sadurska, W cieniu Panteonu, Warszawa 1970 9.Ch. Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa 1986 10.A. Ligocki, Sztuka renesansu, Warszawa 1971 11.W. Tomkiewicz, Barok. Piękno wielorakie,Warszawa 1971 12. H. Honour, Neoklasycyzm, Warszawa 1972 13.M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1977 14.L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974 15.Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1976 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TEMATY ZAJĘĆ 1-2 Podstawowe zagadnienia dotyczące technik artystycznych, historii doktryn artystycznych, metodologii badawczych, terminologii dyscypliny, wprowadzenie do dziejów sztuki i kultury wizualnej. Sztuka pradziejowa, Egipt i Mezopotamia, cywilizacje Wschodu – najważniejsze artefakty omawianych kultur i ich funkcjonowanie w historii kultury wizualnej i we współczesnej ikonosferze. 3-4 Starożytna Grecja i Rzym – istota cywilizacji grecko – rzymskiej i jej wyraz w sztuce, podstawy normatywnej estetyki i jej wpływ na przyszłe dzieje kultury wizualnej. 5-6 Sztuka wczesnochrześcijańska i bizantyjska – początki myślenia symbolicznego. Sztuka Ludów Wędrownych, sztuka romańska – istota przemian historycznych i jej skutki w sztuce; filozofia sztuki wczesnośredniowiecznej i romańskiej na przykładzie najbardziej symptomatycznych dzieł. 7-8. Gotyk – sztuka a duchowość, rola gotyku w kształtowaniu się estetyki i ideologii dziewiętnastowiecznego historyzmu. 9-10 Początki i rozwój renesansu włoskiego – istota przemian cywilizacyjnych i mentalnych i ich wpływ na sztukę; wielcy mistrzowie i ich dzieła; kulturowe znaczenie renesansu. 11-12 Renesans północnoeuropejski, manieryzm. 13–14 Barok i jego odmiany; determinanty historyczne, kulturowe, religijne i regionalne stylu barokowego. Wielcy mistrzowie malarstwa barokowego i ich dzieła; funkcjonowanie baroku w kulturze wizualnej następnych epok. 15-16 Europa w dobie przyśpieszenia cywilizacyjnego; klasycyzm i romantyzm jako dwie opozycyjne koncepcje. Realizm i akademizm jako przejaw nurtu konserwatywnego i nowatorskiego w sztuce i ich tło społeczno – kulturowe. 17-18 Impresjonizm i postimpresjonizm – i ich znaczenie dla sztuki współczesnej. 19-20 Ruch odrodzenia rzemiosła, secesja, symbolizm. 21-22 Awangarda i poł. XX wieku 23- 28 Sztuka po II wojnie światowej 29-30 Podsumowanie cyklu wykładów; omówienie tez egzaminacyjnych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład zdalny |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
W sytuacji nauczania zdalnego egzamin pisemny odbędzie się na platformie Teams i będzie składać się z 3 części: rozpoznania artefaktów (kanon zostanie podany do wiadomości grupie); analizy formalnej wybranego dzieła z formularza egzaminacyjnego, napisania krótkiego eseju na temat epoki, którą reprezentuje wybrany artefakt. Dopuszczalna jest tylko dwukrotna nieobecność na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
I rok filologii angielskiej, specjalność Projektowanie rozrywki interaktywnej oraz lokalizacja gier i oprogramowania (Sprint-Write) , studia stacjonarne I |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.