Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika specjalna z elementami gerontologii [W3-PC-MJS-PS3-11] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Andragogika specjalna z elementami gerontologii [W3-PC-MJS-PS3-11]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 8
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Iwona Wendreńska
Strona domowa grupy: http://-
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Antosz W., Kruk-Lasocka J., (2018): Koszula i krawat. Obrazki wyłaniającej się dorosłości. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Cytowska B., (2019): Dorosłość z perspektywy osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w świetle zrealizowanych wywiadów pogłębionych, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 34.

Cytowska B., (2012): Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Dawidziuk E., Mazur M., (red.), (2017): Osoby z niepełnosprawnością intelektualną lub psychiczną osadzone w jednostkach penitencjarnych Z uwzględnieniem wyników badań przeprowadzonych przez pracowników Biura Rzecznika Praw Obywatelskich. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.

https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Osoby%20z%20niepe%C5%82nosprawno%C5%9Bci%C4%85%20intelektualn%C4%85%20%20lub%20psychiczn%C4%85%20osadzone%20w%20jednostkach%20penitencjarnych%202017_0.pdf

Godawa Sz., (2017): Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście Pedagogiki Specjalnej Gestalt i koncepcji rytów przejścia Arnolda von Gennepa. „Niepełnosprawność. Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania” nr 4.

Hebel K., Bieniaszewski L., Wsparcie społeczne i pomoc instytucjonalna dla osób niepełnosprawnych po udarze mózgu

https://journals.viamedica.pl/forum_medycyny_rodzinnej/article/viewFile/10253/8753

Kietlińska B., Teatr 21 i Centrum Sztuki Włączającej: Downtown – w stronę „auto-instytucji”

https://kwartalnik3sektor.pl/pl/wszystkie-numery/kwartalnik-trzeci-sektor-numer-46-2-2019/65-teatr-21-i-centrum-sztuki-wlaczajacej-downtown-w-strone-auto-instytucji

Kijak R, Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem. Rozdz.3-6 https://www.polskieradio.pl/10/4023/Artykul/2304301,Prof-Remigiusz-Kijak-osoba-niepelnosprawna-nie-jest-wiecznym-dzieckiem-Pozwolmy-jej-dorosnac

Komorowska O., Kozłowski A., (2021): Jakość życia rodzin opiekujących się dorosłą osobą z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Krzeczkowska E. (2020): Innowacyjność - ułatwieniem czy utrudnieniem dla aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych? „Niepełnosprawność. Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania”, nr 1.

Lindyberg I., Krzemińska D., (2012): Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Majewska K.I., (2020): Mieszkalnictwo wspomagane w opinii dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie Mieszkania Wspomaganego im. Teresy Dłuskiej w Warszawie. „Niepełnosprawność. Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania”, nr 1.

PSONI: Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik metodyczny dla profesjonalistów. https://psoni.org.pl/wp-content/uploads/2017/04/Asystent-ONI.pdf

Rytlewska A., Zemełka A., (2018): Motywacja i zaangażowanie pracowników z niepełnosprawnością w przedsiębiorstwach z branży IT, „Niepełnosprawność. Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania”, nr 1.

Smulczyk M., Jacy wolontariusze tworzą zmianę społeczną? Badanie porównawcze grup wolontariuszy pracujących z osobami niepełnosprawnymi.

http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/public/journals/1/pageHeaderTitleImage_pl_PL.jpg

Wehner L., Schwinghammer Y., (2017): Aktywacja sensoryczna. Holistyczna koncepcja wsparcia osób w podeszłym wieku i cierpiących na demencję, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.

Willey L.H., (2021): Bezpieczeństwo kobiet z zespołem Aspergera, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.

Willey L.H., (2018): Udawanie normalnej. Życie z zespołem Aspergera, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.

Wolska D., Sobocha E., (2018): Edukacja do dorosłości osób z autyzmem, „Edukacja”, nr 3.

Woynarowska A., (2020): Niepełnosprawność intelektualna i praca. Gra w/o emancypację, Oficyna wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Literatura uzupełniająca:

Bąbka J., (2004): Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Belzyt J., (2012): Niepełnosprawność - edukacja - dorosłość. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Bereżańska B., (2019): (Bez) silna opiekunka, czyli polsko-niemiecka (bez)nadzieja, wydawnictwo Poligraf, Brzezia Łąka.

Hepp P., (2008): Świat w moich dłoniach. Życie bez słuchu i wzroku, Wydawnictwo „Credo, Katowice.

Jachimczak B. (2011): Społeczno-edukacyjne uwarunkowania startu zawodowego młodych osób niepełnosprawnych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kościelska M., (2004): Niechciana seksualność - o ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie, Jacek Santorski & Co, Warszawa.

Kurpiel D., (2012): Psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób dorosłych z mózgowym porażeniem dziecięcym o różnym zakresie niepełnosprawności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Macher H.(red.), (1998): Problem podmiotowości człowieka w pedagogice specjalnej, Adam Marszałek, Toruń.

Nowicka A., Bąbka J., (2010): Człowiek i jego rodzina wobec utraty zdrowia i sprawności, Uczelnia Zawodowa Zagłębia Miedziowego, Lubin.

Pasterny H., (2015): Moje podróże w ciemno, Wydawnictwo „Credo”, Katowice.

Pasterny H., (2010): Tandem w szkocką kratkę, Wydawnictwo „Credo”, Katowice.

Pawlik S., (2019): Diagnoza spektrum autyzmu u osób dorosłych jako biograficzny przełom. „Kultura i Edukacja” nr 1.

Sławińska, A., (2014): Zespół Aspergera u osób dorosłych – zbieżność z innymi zaburzeniami, zaburzenia współwystępujące i problemy towarzyszące. „Psychiatria i Psychologia Kliniczna”, nr 14.

Vujicic N., (2012): Bez rąk, bez nóg, bez ograniczeń, Aetos Media, Wrocław.

Vujicic N., Vujicic K., (2016): Miłość bez granic, Aetos Media, Wrocław.

Vujicic N., (2014): Niezwyciężony! Potęga wiary w działaniu, Aetos Media, Wrocław.

Inne wybrane przez studentów artykuły z czasopism: „Człowiek – Niepełnosprawność - Społeczeństwo”, „Integracja”, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej", „Niepełnosprawność. Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania”, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja", „Opieka – Terapia - Wychowanie”, „Praca Socjalna”, „Szkoła Specjalna”, „Edukacja i Dialog”, „Edukacja Dorosłych”, „Chowanna”, „Auxilium Sociale” i in.

Zakres tematów:

1. Omówienie tematyki zajęć, zasad organizacji pracy i warunków zaliczenia (sposobów i terminów weryfikacji efektów kształcenia).

2. Dorosłość oraz starzenie się osób z niepełnosprawnością w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. Prawne i mentalne aspekty dorosłości osób z niepełnosprawnością. Samowiedza i specyfika funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością. Kryzysy dorosłości – odchodzenie bliskich osób, samotność, samobójstwa, itp. Niepełnosprawność w dorosłości/wieku senioralnym, dorosłość, starość osób z niepełnosprawnością - obszary zainteresowań andragogiki specjalnej.

3. Podstawy edukacji, rehabilitacji, resocjalizacji, terapii, opieki dorosłych osób z niepełnosprawnością. Dorosły z niepełnosprawnością jako uczeń – specyficzne i niespecyficzne właściwości. Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego i opiekuńczego. Edukacja ustawiczna. Podwójnie niezwykli, czyli dorośli z niepełnosprawnością jako pasjonaci, twórcy, samorealizujące się podmioty.

4-5. Krytyczna analiza projektów wsparcia dorosłych lub starzejących się osób z niepełnosprawnością w zakresie pogłębiania ich kompetencji, rozwijania zainteresowań i talentów.

6. Rehabilitacja zawodowa, aktywizacja i doradztwo zawodowe, zatrudnienie dorosłych osób z niepełnosprawnością. (Nie-)pełnosprawny pracownik? - stereotypy, problemy, dobre praktyki, perspektywy.

7. Jakość życia rodzin opiekujących się dorosłymi osobami z niepełnosprawnością. Problemy funkcjonowania rodzin dorosłych osób z niepełnosprawnością. Wymiary jakości życia rodzin opiekujących się dorosłymi osobami z niepełnosprawnością.

8. Etyczne aspekty pracy andragoga specjalnego oraz dylematy moralne związane z pracą z dorosłymi i starzejącymi się osobami z niepełnosprawnością - dyskusja panelowa.

Metody dydaktyczne:

Podające, problemowe i praktyczne z wykorzystaniem Microsoft Teams.

Metody i kryteria oceniania:

Zespołowy projekt wsparcia dorosłych lub starzejących się osób z niepełnosprawnościami w zakresie pogłębiania ich kompetencji, rozwijania zainteresowań i talentów. Termin zamieszczenia w kursie przedmiotu na MS Teams - folder "Projekt wsparcia - G1" (nazwa dokumentu: nazwiska Autorów projektu_Projekt wsparcia): 22 marca 2022 r.

Praca pisemna dotycząca dobrych praktyk w zakresie wspierania autonomii i samorealizacji dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Termin zamieszczenia w kursie przedmiotu na MS Teams - folder "Dobre praktyki - G1" (nazwa dokumentu: Imię_Nazwisko_Dobre praktyki): 7 maja 2022 r.

Dyskusja panelowa – prezentacja własnego stanowiska dotyczącego etycznych aspektów pracy andragoga specjalnego oraz dylematów moralnych związanych z pracą z dorosłymi i starzejącymi się osobami z niepełnosprawnościami. Termin: 7 czerwca 2022 r.

Uwagi:

Brak.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)