Podstawy pedagogiki osób uzdolnionych i wybitnie zdolnych W3-PC-MJS-PS3-15
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Podstawy pedagogiki osób uzdolnionych i wybitnie zdolnych W3-PC-MJS-PS3-15 | |||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr letni 2021/2022 (2021/2022L)
(w trakcie)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: |
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 39 | |||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 40 | |||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Godawa | |||||||||||||||||||
Literatura: |
Dyrda B., Motywowanie do nauki uczniów twórczo uzdolnionych / Beata Dyrda // W: Psychopedagogika działań twórczych / pod red. nauk. Krzysztofa J. Szmidta i Moniki Modrzejewskiej-Świgulskiej. – Kraków : Oficyna Wydaw. „Impuls”, 2005. Dyrda B., Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych : diagnoza i terapia / Beata Dyrda. – Kraków : „Impuls”, 2000. Marek E., Problem dzieci zdolnych w pracy pedagogicznej nauczyciela / Elżbieta Marek // W: Pedagogika wobec przemian i reform oświatowych / red. nauk. Grażyna Miłkowska-Olejniczak i Kazimierz Uździcki. – Zielona Góra : Wydaw. WSP, 2000. Piotrowski E., Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych / Eugeniusz Piotrowski // W: Pedagogika specjalna : praca zbiorowa / pod red. Władysława Dykcika. – Wyd. 2 poszerz. i uaktual. – Poznań : Wydaw. Naukowe UAM, 2001. Smith D., Pedagogika Specjalna/ T.2 Wydawnictwo APS, Warszawa 2008. Suświłło M., Zdolności twórcze dziecka – modele i warunki ich rozwijania / Małgorzata Suświłło // W: Edukacja kreatywna / pod red. Ewy A. Zielińskiej. – Bydgoszcz : Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, 2005 Szumski G., Dobór i kształcenie uczniów zdolnych : studium porównawcze o legitymizacji instytucji edukacyjnych / Grzegorz Szumski. – Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Wydaw. : Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1995. |
|||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Uczeń zdolny jako podmiot zainteresowania pedagogiki specjalnej. 2.Wyjaśnienia terminologiczne: zdolność, uzdolnienie, talent, specjalne potrzeby edukacyjne, uczeń podwójnie wyjątkowy. 3.Podstawy prawne pracy z uczniem zdolnym w polskim systemie oświatowym. 4. Omówienie wybranych teorii, koncepcji i modeli zdolności ( -Triadowa teoria inteligencji Roberta J. Sternberga, -Koncepcja inteligencji wielorakiej Howarda Gardnera, -Trójpierścieniowy Model Zdolności Josepha S. Renzulliego, -Wieloczynnikowy Model Zdolności Franza Monksa, - Koncepcja Totemu Wielorakich Talentów Calwina W. Taylora, -Koncepcja inteligencji emocjonalnej Daniela Golemana, - Koncepcja Wybitnych Zdolności Johna F. Feldhusena, 5.Proces identyfikacji ucznia zdolnego. 6.Analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych, 7. Osoby z niepełnosprawnością i ze szczególnymi uzdolnieniami. |
|||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład, pogadanka, prezentacja multimedialna |
|||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium o charakterze testowym obejmujące znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu |
|||||||||||||||||||
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.