Terapia pedagogiczna [W3-AR3-S1-7]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Terapia pedagogiczna [W3-AR3-S1-7] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala 103 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Edyta Nieduziak | ||||||||||||||||||
Literatura: |
- Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. dysgrafii i dysortografii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Gdańsk 2011 - Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2005 - Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu. Gdańsk 1999 - Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dziećmi w wieku od 5 lat do 10 lat. WSiP Warszawa 1985. - Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu (poradnik metodyczny) Toruń 2005 i wcześniejsze wyd. - Jastrząb J., Usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych u dzieci dyslektycznych, Warszawa 2002, 1994, i wcześniejsze - Maurer A., Dźwięki mowy, Program świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, Kraków 2003 i późniejsze wyd., - Jastrząb J., Profilaktyka dysortografii w programie kształcenia pedagogów wczesnoszkolnych, Wychowanie na co dzień 2013 nr 7 – 8 - Jastrząb J., Błaszkowska I., O diagnozie elementarnych umiejętności matematycznych. Propozycje praktyczne, Dysleksja, Biuletyn PTD, 2009 nr 3 - Jastrząb J., Jak przygotować konspekt zajęć terapii pedagogicznej dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu?, Wychowanie na co dzień 2005 nr12 [konspekt metodyka] - Kristanowa L., Diagnozowanie lateralizacji a metodyka pisania lewą ręką. Zielona Góra 1989. - Frosting M., Horde D. (1989) Wzory i obrazki. Warszawa. (Podręcznik i ćwiczenia. Poziom podstawowy, poziom średni i wyższy) - Bogdanowicz M., Kalka D., Skala Ryzyka Dysleksji SRD-6,Gdańsk 2011 - Jastrząb J, Diagnoza pedagogiczna, Wychowanie na co dzień 2003 nr 7–8 - Jastrząb J., Radecka K., Bracia miesiące – scenariusz zajęć terapeutycznych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, „Wychowanie na co dzień” 2010 nr 6. - Wikłacz J., Wpływ zaburzeń percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej na uczenie się matematyki, Nauczyciel i Szkoła 2000, nr 1 (8). - Skibska J., Wojciechowska J. red., Diagnoza i terapia pedagogiczna w przestrzeni edukacyjnej, Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner, Kraków 2014. - Praca z dzieckiem dyslektycznym, Zeszyt Metodyczny nr 6, Wyższa Szkoła Pedagogiczno – Techniczna w Koninie - Michalik M. red. Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, Collegium Columbinum, Kraków 2011. - Ślęzak G., Hajdukiewicz A., Piotrowska-Marchut A., Senderski A., Percepcja słuchowa. Implikacje do praktyki, Miejski Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, Kielce 2014. - Bogdanowicz M., Bućko A., Czabaj R., Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno--pedagogicznej uczniom z dysleksją, Operon, Gdynia 2008. - Gut M., Goraczewski Ł., Matulewski J., Prokalkulia.Test oceny behawioralnych wskaźników umysłowych reprezentacji liczb i ryzyka dyskalkulii, Pomorskie Centrum Diagnozy, Terapii i Edukacji Matematycznej Promathematica, - Oszwa U., red., Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Terapia pedagogiczna dzieci z/ze: 1) zaburzeniami percepcji wzrokowej, zaburzeniami percepcji słuchowej, zaburzeniami integracji sensorycznej 2) dysleksją (trudnościami w czytaniu), dysgrafią, dysortografią 3) dyskalkulią, specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki 4) zaburzeniami lateralizacji, zaburzeniami orientacji przestrzennej, zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, zaburzeniami koordynacji ruchowej, zaburzeniami sprawności manualnej 5) ADHD (nadpobudliwością psychoruchową i deficytem uwagi) 6) problemami emocjonalnymi, zaburzeniami w sferze społecznej |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda warsztatowa, metody aktywizujące, dyskusja |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest przeprowadzenie zajęć na wybrany temat oraz przygotowanie teczki. Teczka powinna zawierać: 1) Charakterystykę zaburzenia 2) Opis ćwiczeń z podziałem wg usprawnianych funkcji (opis ćwiczeń z wyjaśnieniem czemu ono służy, min. 3 ćwiczenia z opisami) 3) Przykładowy schemat zajęć terapeutycznych (60 min.), który powinien zawierać: 3a)Cele pracy terapeutycznej: Cel główny (1 cel) Cele szczegółowe (2-3 cele) 3b) Przykłady ćwiczeń 3c) Sposób ewaluacji zajęć Za każdy z elementów student otrzymuje od 0 do 5 pkt., przy czym aby otrzymać ocenę pozytywną, z każdej części powinien uzyskać min. 3 pkt. Ocena ostateczna ustalana jest wg skali: 24 – 25 pkt. bdb 22 – 23 pkt. +db 20 – 21 pkt. db 18 – 19 pkt. +dst 16 – 17 pkt. dst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.