Socjologia zmiany społecznej [W3-SO-S1-SZS]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjologia zmiany społecznej [W3-SO-S1-SZS] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Karolina Wojtasik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | http://- | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. K. Krzysztofek, M.S. Szczepański, Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Katowice 2002 2. P. Sztompka, Socjologia zmian społecznych, Kraków 2005 3. M. S. Szczepański, Modernizacja, rozwój zależny, rozwój endogenny. Socjologiczne studium teorii rozwoju społecznego, Katowice 1989 4. M. Weber, Etyka protestancka a Duch Kapitalizmu, Lublin 1994 5. G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997 6. J. Papińska – Kacperek, Społeczeństwo informacyjne, Warszawa 7. M.S. Szczepański, K. Bierwiaczonek, T. Nawrocki (red.) Kapitały ludzkie i społeczne a konkurencyjność regionów, Katowice 2008 8. B. R. Barber, Imperium strachu. Wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa 2005 9. A. i H. Toffler, Budowa nowej cywilizacji. Poznań 1999 10. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002 11. R. Kapuściński, Heban, Warszawa 1998 12. R. D. Putnam, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Warszawa 2008 13. Z. Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. B. R. Barber, Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa 2005 2. F. Fukuyama, Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, Kraków 1997 3. Abram L. Sachar, The Courses of our Times, New York 1973 4. L.E. Harrison, S.P. Huntington [red.], Kultura ma znaczenie, Zyski i S-ka Wydawnictwo, Warszawa 2003 5. M.S. Szczepański, Opel z górniczym pióropuszem, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1998 6. S.P. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Wydawnictwo Literackie „Muza”, Warszawa 1997 7. Identity and social change / ed. by Joseph E. Davis, London 2000 8. Globalization and social change : people and places in a divided world / Diane Perrons, London 2004 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne, omówienie programu, lektur i wymagań. 2. Islam i świat arabski – co powinien wiedzieć socjolog? 1. M. M. Dziekan, Dzieje kultury arabskiej, Warszawa 2008, 136-163, 164-172 3. Globalizacja w ujęciu socjologicznym. 1. Z. Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000 (rozdziały 1,3,4) 2. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002, rozdział 26 4. Podstawowe pojęcia w socjologii rozwoju – cz. I 1. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002, rozdział 25 5. Osobowość nowoczesna, społeczeństwa tradycyjne, przemysłowe, poprzemysłowe. 1. K. Krzysztofek, M.S. Szczepański, Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Katowice 2002, s. 43-82 6. Podstawowe pojęcia w socjologii rozwoju – cz. II 1. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002, ss. 437 – 453 2. K. Krzysztofek, M.S. Szczepański, Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Katowice 2002, ss. 9-23 (Wstęp) 7. Migracje i uchodźctwo 1. J. Balicki, P. Stalker, Polityka imigracyjna i azylowa, Warszawa 2006, r.1, 2, 3. 8. Terroryzm w perspektywie socjologicznej. 1. T. Goban-Klas, Media i terroryści. Czy zastraszą nas na śmierć?, Kraków 2009, 14-31 oraz II rozdz 9. Nowe odczytanie tez Maxa Webera. G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997 Referat: G. Ritzer, Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2000 10. Zmiany w społeczeństwie amerykańskim w kontekście teorii kapitału społecznego. 1. R. D. Putnam, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Warszawa 2008. (rozdziały: 1,12, 13) 2. Alexis de Tocqueville, O użytku, jaki w życiu społecznym Amerykanie czynią ze stowarzyszeń w: P. Sztompka, M. Kucia, Socjologia. Lektury, Kraków 2009, s. 383-385 10. Radykalizacja w perspektywie socjologicznej 1. K. Wojtasik, Ścieżki radykalizacji dżihadystycznej. Podręcznik dla studentów socjologii, politologii i bezpieczeństwa, Toruń 2021, Wstęp plus rozdział 1 11. Zmiany społeczne w Afryce - dyskusja nad afrykańskimi przyczynami zacofania 1. M. S. Szczepański, Modernizacja, rozwój zależny, rozwój endogenny. Socjologiczne studium teorii rozwoju społecznego, Katowice 1989, ss. 134 – 191 Film: Ostatni król Szkocji, https://www.cda.pl/video/556311c2 12. Wybrane aspekty stawania się społeczeństwa - Wielkie jednostki jako podmioty zmiany. 1. P. Sztompka, Socjologia zmian społecznych. Kraków 2005, ss. 243-254 13. Jak naukowcy tłumaczą świat współczesny? 1. B. R. Barber, Imperium strachu. Wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa 2005 Lub 2. B. R. Barber, Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa 2005 14. Czy nauka potrzebuje marketingu? - debata |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja i omawianie tekstów, - studia przypadków - praca w grupach - debata oxfordzka - wykorzystanie na zajęciach dydaktycznych baz danych - analiza danych empirycznych - wykorzystanie zasad prawa autorskiego - wykorzystanie programu Flip Builder - omawianie anglojęzycznych tekstów - wykorzystanie technik wizualizacji fotograficznej - wykorzystanie zasad ekspozycji wizualnej - wizualizacja danych za pomocą formatowania warunkowego - wizualizacja danych za pomocą wykresów -wyszukiwanie treści w źródłach otwartych |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ćwiczenia odbywają się w formie zdalnej na platformie MS Teams. Studenci otrzymali kod/link umożliwiający zalogowanie. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Bez podania przyczyn można opuścić jedno spotkanie, każdą następną nieobecność należy zaliczyć na dyżurze. 2. Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Elementem co drugich zajęć jest zestaw zadań do wykonania umieszczony na platformie Teams. Zadania są obowiązkowe dla wszystkich uczestników ćwiczeń. Oceniane są wg kryteriów zaliczone/niezaliczone. 3. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu, obecność na zajęciach i oddanie obowiązkowych zadań w terminie. Niespełnienie jednego z w/w warunków skutkuje brakiem zaliczenia w pierwszym terminie. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
WOWS, 5 sem. Zajęcia odbywają sie zdalnie na platformie Microsoft Teams |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.