Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język starożytny: Moduł 1, Elementy języków starożytnych w kulturze współczesnej (wybór) [W1-FA-TBN-S1-EJSKW-2] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 10

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Język starożytny: Moduł 1, Elementy języków starożytnych w kulturze współczesnej (wybór) [W1-FA-TBN-S1-EJSKW-2]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 10 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 13:45 - 15:15
sala 2.23
Wydział Humanistyczny – Instytut Językoznawstwa (Sosnowiec, ul. Grota-Roweckiego 5) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 21
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Aleksandra Golik-Prus
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podręcznik Rudimenta Latinitatis – St. Wilczyński, T. Zarych, cz. I i II, Wrocław 2009

Wstępna nauka języka greckiego – Marian Golias, Warszawa 1989

Mały słownik łacińsko – polski - Józef Korpanty, Warszawa 2001

Słownik łacińsko-polski, Kazimierz Kumaniecki, Warszawa 2001

Mały słownik polsko - łaciński, Lidia Winniczuk, Warszawa 2006

Słownik grecko - polski, Zofia Abramowiczówna, tom I - IV, PWN, Warszawa 1958

Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu – S. Stabryła. Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca:

https://el.us.edu.pl/spnjo/course/view.php?id=645

Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu – Lidia Winniczuk, Warszawa 2006

O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie - Marek Herman, Kraków 2014

Materiały własne prowadzącego

https://www.imperiumromanum.edu.pl

Zakres tematów:

1. Alfabet łaciński (wymowa, akcent, iloczas)

2. Korzystanie ze słowników w formie papierowej i elektronicznej

3. Wpływ języków klasycznych i kultury antycznej na język i kulturę angielskiego obszaru językowego

4. Rachuba czasu i kalendarz

5. Najważniejsze budowle starożytnego Rzymu

6. Święta i uroczystości w starożytnym Rzymie

7. Najwybitniejsi pisarze i poeci rzymscy

8. Starożytne sentencje, gnomy, aforyzmy, paremie, zwroty, wyrażenia, skróty, związki frazeologiczne

9. Alfabet grecki ortografia, nauka czytania ( przydech, akcent podział głosek enklityki, proklityki, rodzajnik, interpunkcja, iota subscriptum, iota adscriptum)

10. Architektura i sztuka w antycznej Grecji

11. Medycyna w antycznej Grecji

12. Prawodawcy ateńscy

13. Życie prywatne starożytnych Greków

14. Słownictwo o greckiej i łacińskiej etymologii (proweniencji) w obrębie terminologii naukowej i w obrębie życia codziennego.

15. Latinitas et Graecitas viva we współczesnej kulturze

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia prowadzone w formie stacjonarnej / zdalnej o charakterze dyskusji nad poleconymi przez prowadzącego lekturami, nad przedstawionymi zagadnieniami, ćwiczenia przygotowujące do końcowego testu ze znajomości treści zajęć; ćwiczenia są prowadzone z wykorzystaniem metody aktywizującej (burza mózgów) i podającej z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość

Liczba godzin pracy własnej studenta 30.

Praca z literaturą , źródłami internetowymi; przyswajanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie zajęć; przygotowanie się do testu i wypowiedzi ustnych, aktywny udział w dyskusji.

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych / zdalnych jest warunkiem uzyskania zaliczenia.

Nieusprawiedliwiona nieobecność studenta na co najmniej 3 zajęciach skutkuje oceną niedostateczną z pierwszego terminu zaliczenia. Nieobecność studenta na zajęciach zdalnych w wymiarze 60% i więcej skutkuje nieotrzymaniem zaliczenia i koniecznością powtórzenia modułu.

Student ma prawo do 2 nieobecności nieusprawiedliwionych oraz zgłoszenia 2 nieprzygotowań do zajęć. Trzecie nieprzygotowanie skutkuje oceną niedostateczną, którą wlicza się do średniej w przypadku, gdy student nie poprawi jej na konsultacjach. Poprawa ocen ndst ze sprawdzianów odbywa się na dyżurach (nie na zajęciach).

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen ze sposobów weryfikacji efektów uczenia się modułu:

- pisemnego testu kompetencyjnego sprawdzającego wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie zajęć i w ramach pracy własnej

- prezentacji

- aktywnego udziału w indywidualnych lub grupowych zadaniach w trakcie zajęć

Skala ocen ( test ):

94-100% 5.0

87-93% 4.5

80-86% 4.0

73-79% 3.5

65-72% 3.0

0-64% 2.0

Skala ocen ( wypowiedzi ustne ):

5 – wypowiedź płynna, spójna i na temat, bezbłędna, w pełni zrozumiała

4+ – wypowiedź płynna, spójna i na temat, poprawna, zrozumiała

4 – wypowiedź z niewielkimi zawahaniami, w większości spójna i na temat, poprawna, zrozumiała

3+ – wypowiedź z niewielkimi zawahaniami, nie zawsze spójna i na temat, z drobnymi błędami, zrozumiała

3 – wypowiedź z licznymi zawahaniami, sporadycznie spójna i na temat z licznymi błędami

2 – wypowiedź niespójna, niepoprawna / nie na temat /, brak wypowiedzi

Ocena końcowa modułu wyliczana jest wg następujących przedziałów:

4,76 – 5,0 = bdb

4,26 – 4,75 = db+

3,76 – 4,25 = db

3,26 – 3,75 = dst+

3,0 – 3,25 = dst

< 3,0 = ndst

Uwagi:

I rok filologii angielskiej, specjalność tłumaczeniowa z językiem niemieckim

Studenci w ramach modułu wybierają albo aspekty językowe albo kulturowe.

Grupa wybrała ASPEKTY KULTUROWE

Student zobowiązany jest do dysponowania sprzętem zapewniającym bezpośrednią interakcję audio-wideo lub audio z prowadzącym i pomiędzy uczestnikami zajęć w czasie rzeczywistym.

Zajęcia prowadzone w sposób zdalny na platformie MS Teams w bloku 2-godzinnym raz w tygodniu zgodnie z harmonogramem ( model synchroniczny).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)