Język starożytny: Moduł 1, Elementy języków starożytnych w kulturze współczesnej (wybór) [W1-FA-TBN-S1-EJSKW-2]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 10
Przedmiot: | Język starożytny: Moduł 1, Elementy języków starożytnych w kulturze współczesnej (wybór) [W1-FA-TBN-S1-EJSKW-2] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 10 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 13:45 - 15:15
sala 2.23 Wydział Humanistyczny – Instytut Językoznawstwa (Sosnowiec, ul. Grota-Roweckiego 5) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 21 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Aleksandra Golik-Prus |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Podręcznik Rudimenta Latinitatis – St. Wilczyński, T. Zarych, cz. I i II, Wrocław 2009 Wstępna nauka języka greckiego – Marian Golias, Warszawa 1989 Mały słownik łacińsko – polski - Józef Korpanty, Warszawa 2001 Słownik łacińsko-polski, Kazimierz Kumaniecki, Warszawa 2001 Mały słownik polsko - łaciński, Lidia Winniczuk, Warszawa 2006 Słownik grecko - polski, Zofia Abramowiczówna, tom I - IV, PWN, Warszawa 1958 Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu – S. Stabryła. Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: https://el.us.edu.pl/spnjo/course/view.php?id=645 Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu – Lidia Winniczuk, Warszawa 2006 O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie - Marek Herman, Kraków 2014 Materiały własne prowadzącego https://www.imperiumromanum.edu.pl |
Zakres tematów: |
1. Alfabet łaciński (wymowa, akcent, iloczas) 2. Korzystanie ze słowników w formie papierowej i elektronicznej 3. Wpływ języków klasycznych i kultury antycznej na język i kulturę angielskiego obszaru językowego 4. Rachuba czasu i kalendarz 5. Najważniejsze budowle starożytnego Rzymu 6. Święta i uroczystości w starożytnym Rzymie 7. Najwybitniejsi pisarze i poeci rzymscy 8. Starożytne sentencje, gnomy, aforyzmy, paremie, zwroty, wyrażenia, skróty, związki frazeologiczne 9. Alfabet grecki ortografia, nauka czytania ( przydech, akcent podział głosek enklityki, proklityki, rodzajnik, interpunkcja, iota subscriptum, iota adscriptum) 10. Architektura i sztuka w antycznej Grecji 11. Medycyna w antycznej Grecji 12. Prawodawcy ateńscy 13. Życie prywatne starożytnych Greków 14. Słownictwo o greckiej i łacińskiej etymologii (proweniencji) w obrębie terminologii naukowej i w obrębie życia codziennego. 15. Latinitas et Graecitas viva we współczesnej kulturze |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia prowadzone w formie stacjonarnej / zdalnej o charakterze dyskusji nad poleconymi przez prowadzącego lekturami, nad przedstawionymi zagadnieniami, ćwiczenia przygotowujące do końcowego testu ze znajomości treści zajęć; ćwiczenia są prowadzone z wykorzystaniem metody aktywizującej (burza mózgów) i podającej z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość Liczba godzin pracy własnej studenta 30. Praca z literaturą , źródłami internetowymi; przyswajanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie zajęć; przygotowanie się do testu i wypowiedzi ustnych, aktywny udział w dyskusji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych / zdalnych jest warunkiem uzyskania zaliczenia. Nieusprawiedliwiona nieobecność studenta na co najmniej 3 zajęciach skutkuje oceną niedostateczną z pierwszego terminu zaliczenia. Nieobecność studenta na zajęciach zdalnych w wymiarze 60% i więcej skutkuje nieotrzymaniem zaliczenia i koniecznością powtórzenia modułu. Student ma prawo do 2 nieobecności nieusprawiedliwionych oraz zgłoszenia 2 nieprzygotowań do zajęć. Trzecie nieprzygotowanie skutkuje oceną niedostateczną, którą wlicza się do średniej w przypadku, gdy student nie poprawi jej na konsultacjach. Poprawa ocen ndst ze sprawdzianów odbywa się na dyżurach (nie na zajęciach). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen ze sposobów weryfikacji efektów uczenia się modułu: - pisemnego testu kompetencyjnego sprawdzającego wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie zajęć i w ramach pracy własnej - prezentacji - aktywnego udziału w indywidualnych lub grupowych zadaniach w trakcie zajęć Skala ocen ( test ): 94-100% 5.0 87-93% 4.5 80-86% 4.0 73-79% 3.5 65-72% 3.0 0-64% 2.0 Skala ocen ( wypowiedzi ustne ): 5 – wypowiedź płynna, spójna i na temat, bezbłędna, w pełni zrozumiała 4+ – wypowiedź płynna, spójna i na temat, poprawna, zrozumiała 4 – wypowiedź z niewielkimi zawahaniami, w większości spójna i na temat, poprawna, zrozumiała 3+ – wypowiedź z niewielkimi zawahaniami, nie zawsze spójna i na temat, z drobnymi błędami, zrozumiała 3 – wypowiedź z licznymi zawahaniami, sporadycznie spójna i na temat z licznymi błędami 2 – wypowiedź niespójna, niepoprawna / nie na temat /, brak wypowiedzi Ocena końcowa modułu wyliczana jest wg następujących przedziałów: 4,76 – 5,0 = bdb 4,26 – 4,75 = db+ 3,76 – 4,25 = db 3,26 – 3,75 = dst+ 3,0 – 3,25 = dst < 3,0 = ndst |
Uwagi: |
I rok filologii angielskiej, specjalność tłumaczeniowa z językiem niemieckim Studenci w ramach modułu wybierają albo aspekty językowe albo kulturowe. Grupa wybrała ASPEKTY KULTUROWE Student zobowiązany jest do dysponowania sprzętem zapewniającym bezpośrednią interakcję audio-wideo lub audio z prowadzącym i pomiędzy uczestnikami zajęć w czasie rzeczywistym. Zajęcia prowadzone w sposób zdalny na platformie MS Teams w bloku 2-godzinnym raz w tygodniu zgodnie z harmonogramem ( model synchroniczny). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.