SPK_M04_Zaburzenia psychotyczne i zaburzenia afektywne [W3-PS-SM-SPKM04]
semestr letni 2021/2022
Laboratorium,
grupa nr 4
Przedmiot: | SPK_M04_Zaburzenia psychotyczne i zaburzenia afektywne [W3-PS-SM-SPKM04] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala 112 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Izabela Rajska-Kulik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Butcher, J., Hooley, J., Mineka S. (2017). Psychologia zaburzeń DSM-5. Sopot: GWP (rozdział 13 Schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne; s. (273-335; 549 – 594). 2. Cierpiałkowska L., Sęk H. (2016)(red.) Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN (rozdz. 16, 17) 3. Cierpiałkowska L.. (2013). Psychopatologia. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar. 4. Frith Ch., Johnstone E. (2012): Schizofrenia, Sopot, GWP 5. Jakubik A. (2003) Zaburzenia osobowości. Zaburzenia osobowości - „Funkcjonowanie osobowości w psychozach” s. 235-251 6. Jarema M. (2016). Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny (rozdz. 4, 5, 6). Warszawa: PZWL 7. Morrison J (2016) DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny podręcznik dla klinicystów. Kraków, Wyd. UJ 7. Psychopatologia (The American Psychiatric Publishing schizofrenia) 8. Pużyński S. (2009): Depresje i zaburzenia afektywne. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL. 9. Pużyński, S., Wciórka, J. (red.) (2007). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne "Vesalius"; Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające 2. Spektrum schizofrenii i zaburzenia psychotyczne - obraz kliniczny schizofrenii. Określenie i pozycja nozologiczna (kryteria ilościowe, jakościowe, czasowe); występowanie, cechy przebiegu i objawy schizofrenii. Objawy pozytywne i negatywne, dezorganizacja myślenia i mowy, dezorganizacja psychomotoryki (katatonia), dezorganizacja zachowania . Poziomy schizofrenii, psychoza ostra i przewlekła, Typ I i Typ II. 4. Kryteria diagnostyczne wg DSM-5, klasyfikacja ICD-10 a ICD-11 5. Etiologia i patomechanizm schizofrenii. 6. Analiza studium przypadków 7.. Rokowania i leczenie schizofrenii: - terapia farmakologiczna; - terapia systemowa; - leczenie środowiskowe; - społeczności terapeutyczne. 8/9. Choroby afektywne (depresja, zaburzenie dwubiegunowe). Wielka depresja, ostry epizod wielkiej depresji bez i z cechami psychotycznymi. Zaburzenie maniakalne. 10.Etiologia i patogeneza choroby afektywnej. Model poznawczy depresji. Praca z pacjentem chorym na chorobę afektywną. 11. Analiza studium przypadków 12. Pomoc psychologiczna choremu i jego rodzinie – cele, zasady, metody. Pomoc środowiskowa. Leczenie chorób afektywnych. 13.Zaliczenie. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne, prezentacje filmów, dyskusja, sceny symulowane, studia przypadków |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiedzy - kolokwium mające formę pisemną, składające się z pytań zamkniętych i otwartych. Podstawą otrzymania pozytywnej oceny jest uzyskanie min. 60% z możliwej do osiągnięcia punktacji. Kolokwium odbędzie się na ostatnich zajęciach w semestrze Podstawą oceny jest zaliczenie pisemnego kolokwium oraz obecność na zajęciach (dopuszcza się opuszczenie dwóch ćwiczeń). W przypadku przekroczenia limitu należy każdą ponadwymiarową nieobecność zaliczyć na konsultacjach. Brana będzie także pod uwagę aktywność studenta w trakcie semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.