Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyplomowe(B) [W3-SP-S1-SD(B)] semestr zimowy 2021/2022
seminarium, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium dyplomowe(B) [W3-SP-S1-SD(B)]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Ewa Leśniak-Berek
Literatura:

- Chludziński M., Przybylski W., Jak skutecznie napisać projekt socjalny, Warszawa 2004.

- Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Katowice 1998.

- Robertis C., Pascal H., Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami, Katowice 1999.

- Dubois B., Miley K.K., Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, Tom 1, Katowice 1999.

- Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, w: Praca socjalna, 4/2000.

- Kotlarska-Michalska A.(red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999.

- Krzyszkowski J., Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej, Łódź 1998.

- Leśniak-Berek E., Projektowanie w pracy socjalnej na przykładzie projektów socjalnych realizowanych w Studium Pracy Socjalnej Uniwersytetu Śląskiego, Praca socjalna, nr 6 (33) 2018, str. 225-247.

- Marynowicz - Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996.

- Niesporek A., Projekt socjalny, [w:] Pawlas-Czyż S., Wódz K. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007

- Ornacka K., Ewaluacja. Między naukami społecznymi i pracą socjalną, Kraków 2003

- Rutkowska A., Projekt socjalny w pomocy społecznej, Bydgoszcz 2011

- Szatur-Jaworska B., Diagnozowanie w polityce społecznej, Warszawa 2005

- Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010

- Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania. Katowice 1998

- Wódz K., Praca socjalna w poszukiwaniu nowych podejść i modeli praktyki, [w:] Ku integracji rozwoju człowieka i społeczeństwa, Katowice - Opole, 2001

- Wódz K., Niesporek A., Projekt socjalny – metodyka projektowania, promocja organizacji i działań socjalnych, [w:] Pawlas-Czyż S., Leśniak-Berek E. (red.), W kręgu zagadnień profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego, WN Śląsk, Katowice 2010

- Wronowski G, Jak skutecznie napisać projekt socjalny, Verlag Dashofer, Warszawa, 2008

ORAZ

Literatura dotycząca zakresów problemowych poszczególnych tematów podejmowanych przez seminarzystów.

Zakres tematów:

CZĘŚĆ TEORETYCZNA

I. Interdyscyplinarna charakterystyka problemu:

1) definiowanie podstawowych pojęć

2) typologie/ rodzaje/ funkcje / cykle (jeśli dotyczą problemu)

3) uwarunkowania/aspekty danego zjawiska

4) podkreślenie specyfiki problemu dla danej grupy

5) przyczyny problemu

6) skutki problemu

II. Rozmiar problemu oraz rodzaje wsparcia i pomocy

7) skala problemu w Polsce

9) formy wsparcia i pomocy instytucjonalnej / pozainstytucjonalnej w Polsce

9) metody / modele / programy działań z daną kategorią adresatów

CZĘŚĆ PROJEKTOWA

1) Diagnoza pogłębiona

2) Uzasadnienie podjęcia projektu

3) Adresaci działań

4) Budowanie planu: cel podstawowy i cele szczegółowe w projekcie socjalnym;

5) Oczekiwane zmiany

6) Realizatorzy projektu, ich kompetencje i metody działań

7) Realizacja planu: harmonogram działań i działania szczegółowe

8) Analiza SWOT - ocena szans i zagrożeń w procesie realizacji projektu

9) Kosztorys projektu

10) Działania promocyjne

11) Monitoring w trakcie wdrażania

12) Ewaluacja projektu

Metody dydaktyczne:

- zajęcia realizowane zdalnie - MS Teams

- dyskusja dotycząca problematyki podjętej w pracach dyplomowych - od diagnozy po ewaluację zaproponowanych działań

- konsultacje indywidualne

- metoda projektu

- wykorzystanie elementów myślenia projektowego - design thinking

- praca w terenie (badania na rzecz diagnozy, nawiązanie współpracy z partnerami)

- korzystanie z technik i narzędzi cyfrowych

- tutoring (dobrowolny dla zainteresowanych seminarzystów - kontrakt tutorski) z wykorzystaniem wybranych narzędzi - koła tutorskiego, treningu mentalnego, informacji zwrotnych GROW

- studia literaturowe

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie:

- części teoretycznej pracy (2 rozdziały)

- części projektowej pracy wraz z pogłębioną diagnozą oraz narzędziami ewaluacyjnymi

W ocenie brane są pod uwagę:

- Praca zgodna z harmonogramem seminarium dyplomowego

- Merytoryczny poziom kolejnych części pracy

- Realizacja badań na rzecz diagnozy pogłębionej

- Kompletność części projektowej

- Pozyskiwanie zasobów

- Współpraca w zespole (w przypadku prac pisanych w parach)

- Wywiązywanie się z ustaleń kontraktu tutorskiego (dla osób, które podejmą się pracy w procesie tutorskim)

Kryteria:

- Terminowość w realizacji poszczególnych etapów (z uwzględnieniem sytuacji losowych)

- Kompletność i spójność opisu problemu, logiczna konstrukcja całości pracy zgodna z zasadami projektowania socjalnego, poprawność językowa

- Rzetelność prowadzonych badań i umiejętność właściwej interpretacji uzyskanych danych

- Aktywność i skuteczność w pozyskiwaniu zasobów (partnerów - specjalistów, wolontariuszy; środków materialnych, itp.)

- Podział pracy, kultura współpracy w zespole, spójność i komplementarność przekazu (w pracach pisanych w parach)

- Współpraca zgodna z podjętymi ustaleniami w procesie tutorskim

Uwagi:

Praca Socjalna, 5 semestr ( stacjonarne I stopnia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)