Superwizja pracy socjalnej [W3-SP-S1-SPS]
semestr letni 2021/2022
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Superwizja pracy socjalnej [W3-SP-S1-SPS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 13:45 - 17:00
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 19 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Ewa Leśniak-Berek, Maciej Sosnowski |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Domaradzki P., Krzyszkowski J., Sosnowski M., Włoch A., Superwizja pracy socjalnej dla praktyków, Łódź 2016. Gilbert M.C., Evans K.: Superwizja w psychoterapii. Gdańsk 2004. Grewiński M., Skrzypczak, B. (red.), Superwizja pracy socjalnej, Warszawa 2014. Ferreira M., Grewiński M, Reis-Jorge J., Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, Warszawa 2014. Henderson P., Holloway J., Millar A.: Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie. Warszawa 2014. Kozłowska-Piwowarczyk I., Użyteczność teorii Gregory Batesona dla superwizji w systemowej terapii rodzin, „Psychoterapia” 4 (123) 2002. Krzyszkowski J.: Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej. Łódź 1998. Leśniak-Berek E., Superwizja pracy socjalnej – ważne źródło wsparcia w pracy profesjonalisty, w: Pawlas-Czyż S., Leśniak-Berek E.: W kręgu zagadnień profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego. Katowice 2010. Leśniak-Berek E., Wódz K.: Superwizja w pomocy społecznej, w: Pawlas-Czyż S., Wódz K.: Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych. Toruń 2007. Leśniak-Berek E.: Superwizja szansą na poprawę wizerunku społecznego pracowników socjalnych, w: Krzyszkowski J. (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Warszawa 2015. Leśniak-Berek E.: Edukacja do superwizji w procesie profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego, w: E. Bojanowska, M. Kawińska (red.), Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, Tom 2, Kontrast, Warszawa 2016. Łuczyńska M., Olech A.: Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej. Warszawa 2013. Nocuń A., Szmagalski J.: Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Warszawa 1996. Ornacka K., Ewaluacja między naukami społecznymi i pracą socjalną, Kraków 2003. Pichot T., Uwagi superwizora skoncentrowanego na rozwiązaniach [w:] T.S.Nelson (red.), Edukacja i szkolenie w krótkoterminowej terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007. Staręga-Piasek J., Hryniewicka A. (red.), O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej, Warszawa 2008. Szmagalski J (red.): Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy. Warszawa 2005. UZUPEŁNIAJĄCA: Fengler J., Pomaganie męczy, Gdańsk 2000. Delooz P., Lopez M-L.: Systematyzacja i ocena doświadczeń zawodowych w pracy socjalnej. Warszawa 1995. Dudak A., Sarzyńska E.: Superwizja jako dziedzina doradztwa zawodowego, w: Kargul J. (red.) Dyskursy młodych andragogów 2. Zielona Góra 2001. Goldenberg H., Terapia rodzin, Kraków 2006. Kadushin A.: Supervision In Social Work. New York 1985. Kantowicz E.: Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej. Olsztyn 2001. Lishman J.: Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej. Katowice 1998. Sutton C.: Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004. Szmagalski J.: Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych. Warszawa 2004. Thompson N., Osada M., Andersen B.: Praktyczna nauka pracy socjalnej. Warszawa 1995. Zbyrad T. (red.): Wypalenie zawodowe pracowników służb społecznych, Fundacja Uniwersytecka KUL w Stalowej Woli Oficyna Wydawnicza. 2008. |
Zakres tematów: |
Superwizja jako istotny element nowoczesnej i profesjonalnej pracy socjalnej Współczesne rozumienie superwizji Potrzeba superwizji w pracy socjalnej w obliczu nowych wyzwań działalności praktycznej, w tym w procesie kierowania i zarządzania Przydatność superwizji w pracy socjalnej Obszary działania superwizji – zastosowanie superwizji Superwizja jako narzędzie przeciwdziałania stresowi zawodowemu Charakterystyka syndromu wypalenia zawodowego Sposoby ochrony przed stresem Funkcje superwizji Cele superwizji Rodzaje superwizji Metody, modele i techniki superwizji Fazy superwizji Cechy, kompetencje i umiejętności superwizora Działania niepożądane w superwizji Zasady organizacji superwizji koleżeńskiej Kontrakt superwizyjny |
Metody dydaktyczne: |
- zajęcia realizowane zdalnie MS Teams - prezentacje dotyczące merytorycznego obszaru zajęć - dyskusja - warsztaty zespołowe - trening superwizyjny |
Metody i kryteria oceniania: |
- Kolokwium - weryfikuje wiedzę zdobytą w trakcie zajęć oraz w ramach samokształcenia. Forma: pytania otwarte i zamknięte. - Aktywny i twórczy udział w dyskusji dydaktycznej dotyczącej tematyki superwizyjnej i procesów jej towarzyszących, w którym studenci wykorzystują wiedzę zdobytą w czasie studiów, umożliwia podniesienie oceny o połowę stopnia. - Obowiązkowy udział w treningu superwizyjnym. |
Uwagi: |
Praca Socjalna, 6 semestr ( stacjonarne I stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.