Podstawy poetyki [W1-FP-S1-PP]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 7
Przedmiot: | Podstawy poetyki [W1-FP-S1-PP] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 8:00 - 9:30
sala C/0.38 Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | 15 |
Prowadzący: | Anna Szawerna-Dyrszka |
Literatura: |
1. Lektury omawiane na zajęciach: A. Szawerna-Dyrszka: Poetyka. W: Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia. Red. Z. Kadłubek, B. Mytych-Forajter. A. Nawarecki. Gdańsk 2018. J. Sławiński: O kategorii podmiotu lirycznego. W: Tegoż: Dzieło Język Tradycja. Warszawa 1974, Kraków 1998. R. Barthes: Śmierć autora. Przeł. M.P. Markowski. „Teksty Drugie” 1999, nr 1–2. R. Jacobson: Poetyka w świetle językoznawstwa. W: Tenże: W poszukiwaniu istoty języka. T. 2. Warszawa 1989 lub: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. T. 2. Oprac. H. Markiewicz. Kraków 1976. 2.Lektury przygotowujące do testu (studenci czytają zalecane rozdziały we własnym zakresie): M. Głowiński, A. Okopień- Sławińska, J. Sławiński: Zarys teorii literatury. Warszawa 1967 i wyd. nast. (najlepiej Warszawa 1991 – wyd. 6 poprawione). A. Kulawik: Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego. Kraków 1994, Kraków 1997. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara: Zarys poetyki. Warszawa 1978, Warszawa 1980. M. Dłuska: Próba teorii wiersza polskiego. Kraków 1980, Kraków 1997, Kraków 2000. B. Chrząstowska, S. Wysłouch: Poetyka stosowana. Warszawa 1978. 3. Lektury uzupełniające: J. Sławiński: O problemach sztuki interpretacji. W: Tegoż: Dzieło Język Tradycja. Warszawa 1974, Kraków 1998. A. Okopień-Sławińska: Relacje osobowe w literackiej komunikacji. W: Tejże: Semantyka wypowiedzi poetyckiej. Kraków 1998, Kraków 2001 lub: Problemy teorii literatury. Seria 2. Wyb. H. Markiewicz. Wrocław 1987. Liryka polska. Interpretacje. Red. J. Prokop, J. Sławiński. Kraków 1966 lub Gdańsk 2001. Nowela – opowiadanie – gawęda. Interpretacje małych form narracyjnych. Red. Kazimierz Bartoszyński. Warszawa 1979. Kanonada. Interpretacje wierszy polskich (1939–1989). Red. A. Nawarecki, D. Pawelec. Katowice 1999. D. Pawelec: Adresat jako zagadnienie komunikacyjnej teorii dzieła literackiego. W: tegoż: Świat jako Ty. Poezja polska wobec adresata w drugiej połowie XX wieku. Katowice 2003. „Forum Poetyki”; dostępne w Internecie: fp.amu.edu.pl. Słownik terminów literackich. Red. J. Sławiński. Wrocław 2000 (lub wyd. następne). Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia. Red. Z. Kadłubek, B. Mytych-Forajter, A. Nawarecki. Gdańsk 2018. |
Zakres tematów: |
Problematyka szczegółowa: Poetyka a dzieło literackie. Główne elementy struktury dzieła literackiego. Organizacja brzmieniowa wypowiedzi literackiej. Elementy polskiej wersyfikacji (systemy wiersza, rymy, strofy). Elementy stylistyki. Typowe środki stylistyczne. Problemy kompozycji utworu. Podział na rodzaje i gatunki literackie – najważniejsze gatunki liryczne, epickie i dramatyczne. Typy liryki. Kreacje podmiotu lirycznego. Rodzaje przeżyć wyrażanych w liryce. Podstawowe płaszczyzny konstrukcji epickiej (narracja i świat przedstawiony). Wypowiedzi bohaterów w utworze epickim (monolog i dialog w mowie niezależnej, zależnej i pozornie zależnej). Instancje nadawcze i odbiorcze w literackiej komunikacji: autor, podmiot czynności twórczych, podmiot liryczny (narrator), mówiący bohater; czytelnik konkretny, odbiorca wirtualny, adresat monologu lirycznego (narracji), słuchający bohater). Dzieło literackie jako komunikat językowy (koncepcja Jakobsona). Poetyka a analiza i interpretacja dzieła literackiego. |
Metody dydaktyczne: |
Konwersatoria, ćwiczenia, praca w grupach, elementy wykładu – pod kierunkiem nauczyciela akademickiego studenci omawiają i analizują teksty teoretyczne, przygotowują samodzielne ustne wystąpienia na zadane tematy, analizują i interpretują teksty literackie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest obecność i udział w zajęciach, oceny cząstkowe (np. za aktywność, referat, prezentację, interesujący pomysł analityczno-interpretacyjny), pozytywna ocena z testu zaliczeniowego. Ocena końcowa w największym stopniu zależy od wyniku testu. Test, którego termin (i zakres) ustalany jest na początku semestru, składa się z zadań teoretycznych i praktycznych (praca na tekstach literackich) sprawdzających znajomość zasad i pojęć poetyki oraz umiejętność posługiwania się narzędziami analizy. Zestaw lektur przygotowujących do testu studenci otrzymują na początku semestru, studiują go we własnym zakresie (wybrane zagadnienia są omawiane na zajęciach). |
Uwagi: |
1 semestr filologii polskiej I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.