Historia historiografii [W1-HI-S2-HH]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia historiografii [W1-HI-S2-HH] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co druga środa (parzyste), 15:30 - 17:00
sala 137 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 13 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Piotr Kowalewski Jahromi |
Literatura: |
1. Główne opracowania historii historiografii polskiej: Józef Dutkiewicz, Krystyna Szreniowska: Zarys historii historiografii polskiej, cz. III, Wyd. UŁ: Łódź, 1959. Julian Dybiec (red.): Złota księga Wydziału Historycznego, Uniwersytet Jagielloński-Księgarnia Akademicka: Kraków, 2000. Aleksander Gieysztor, Jerzy Maternicki, Henryk Samsonowicz: Historycy warszawscy ostatnich dwóch stuleci, Czytelnik: Warszawa, 1986. Mirosław Filipowicz: Wobec Rosji. Studia z dziejów historiografii polskiej od końca XIX wieku po II wojnę światową, Wyd. Instytut Europy Środkowo-Wschodniej: Lublin, 2000. Andrzej F. Grabski: Myśl historyczna polskiego Oświecenia, PWN: Warszawa 1976. Andrzej F. Grabski: Orientacje polskiej myśli historycznej, PWN: Warszawa, 1972. Andrzej F. Grabski: Zarys historii historiografii polskiej, Wyd. Poznańskie: Poznań 2000, wyd. 2, 2003/2006. Historiografia polska 1886-1936, „Kwartalnik Historyczny” T.51: 1937. Jarosław Kita, Rafał Stobiecki: Słownik biograficzny historyków łódzkich, Ibidem: Łódź, 2000. Stefan K. Kuczyński (red.): Polskie Towarzystwo Historyczne 1886-1986, Ossolineum: Wrocław-Warszawa-Kraków, 1990. Jerzy Maternicki: Historiografia polska XX wieku. Cz. I: Lata 1900-1918, Ossolineum: Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź, 1982. Jerzy Maternicki: Idee i postawy. Historia i historycy polscy 1914-1918, PWN: Warszawa, 1975. Jerzy Maternicki: Kultura historyczna dawna i współczesna, PWN: Warszawa, 1979. Jerzy Maternicki: Warszawskie środowisko historyczne w dobie II Rzeczypospolitej, Wyd. WSP w Rzeszowie: Rzeszów, 1999. Jerzy Maternicki, Leonid Zaszkilniak (red.): Złota księga historiografii lwowskiej XIX i XX wieku, T. I-II, Wyd. UR: Rzeszów, 2007 i 2014. Joanna Pisulińska: Lwowskie środowisko historyczne w okresie międzywojennym (1918-1939), Wyd. UR: Rzeszów, 2012. Maria Prosińska-Jackl (red.): Słownik historyków polskich, Wiedza Powszechna: Warszawa 1994. Marian H. Serejski (wybór i red.): Historycy o historii, T. 1 i 2, PWN: Warszawa, 1963 i 1966. Marian H. Serejski: Naród a państwo w polskiej myśli historycznej, PIW: Warszawa 1973 Rafał Stobiecki: Historia pod nadzorem. Spory o nowy model historii w Polsce (II połowa lat czterdziestych - początek pięćdziesiątych), Wyd. UŁ: Łódź, 1993. Rafał Stobiecki: Historiografia PRL, Wyd. Trio: Warszawa, 2007. Rafał Stobiecki: Klio na wygnaniu. Z dziejów polskiej historiografii n uchodźstwie w Wielkiej Brytanii po 1945 r., Wyd. Poznańskie, 2005. Bogdan Suchodolski (red.): Historia Nauki Polskiej, T. 1-9, Ossolineum: Wrocław-Warszawa, 1970-92 (partie poświęcone dziejopisarstwu). Kazimierz Tymieniecki: Zarys dziejów historiografii polskiej, Polska Akademia Umiejętności: Kraków, 1948. Andrzej Wierzbicki: Europa w polskiej myśli historycznej i politycznej XIX i XX wieku, CE Natolin i Wyd. Trio: Warszawa, 2009. Andrzej Wierzbicki: Groźni i wielcy. Polska myśl historyczna XIX i XX wieku wobec rosyjskiej despotii, Wyd. Sic!: Warszawa, 2001. Andrzej Wierzbicki: Historiografia polska doby Romantyzmu, Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej: Wrocław, 1999. Andrzej Wierzbicki: Naród - państwo w polskiej myśli historycznej dwudziestolecia międzywojennego, Ossolineum: Wrocław-Warszawa, 1978. Andrzej Wierzbicki: Spory o polską duszę. Z zagadnień charakterologii narodowej w historiografii polskiej XIX i XX w., Wyd. IH PAN: Warszawa, 1993, wyd. 2 rozsz.: Wyd. Trio: Warszawa, 2010. Andrzej Wierzbicki: Wschód - Zachód w koncepcjach dziejów Polski. Z dziejów polskiej myśli historycznej w dobie porozbiorowej, PIW: Warszawa, 1984. 2. Główne opracowania historii historiografii powszechnej: Geoffrey Barraclough: Main Trends in History, Holmes & Meier: New York 1980, wyd. 2 poszerzone, 1991. Michael Bentley (red.): Companion to Historiography, Routledge: London-New York, 1997. Michael Bentley: Modern Historiography: An Introduction, Routledge: London-New York, 1999. Kelly Boyd (red.): Encyclopedia of Historians and Historical Writing, Fitzroy Deaborn Publishers: London-Chicago, 1999. George P. Gooch: History and Historians in the 19th Century, Longman: London-New York, 1928 (wiele późniejszych wydań; dostępne w Internecie w postaci cyfrowej). Andrzej F. Grabski: Dzieje historiografii, Wyd. Poznańskie: Poznań, 2003, wyd. 2, 2006, wyd. 3 2011. Georg G. Iggers: Historiografia XX wieku. Przegląd kierunków badawczych, PWN: Warszawa, 2010. Donald R. Kelley: Granice historii. Badanie przeszłości w XX wieku, PWN: Warszawa, 2009. Donald R. Kelley: Losy historii. Badanie przeszłości od Herdera do Huizingi, PWN: Warszawa, 2010. Donald R. Kelley: Oblicza historii. Badanie przeszłości od Herodota do Herdera, PWN: Warszawa, 2010. Zbigniew Kuderowicz: Filozofia dziejów. Rozwój problemów i stanowisk, Wiedza Powszechna: Warszawa, 1973. Gerard Labuda: Rozwój metod dziejopisarskich od starożytności do współczesności, cz. 1, Wyd. Forum Naukowe: Poznań, 2003. Jerzy Serczyk: Dwadzieścia pięć wieków historii. Historycy i ich dzieła, Wyd. UMK: Toruń, 1994. Paul R. Spickard, Kevin M. Cragg, James V. Spickard (wybór i red.): World History by the World’s Historians, McGraw-Hill: Boston-New York-London-Toronto, 1998. Fritz Stern (wybór i red.): The Varieties of History: From Voltaire to the Present, Vintage Books: New York, 1956, wyd. 2 zmienione, 1972. James W. Thompson: History of Historical Writing, MacMillan: New York, 1954 (wiele różnych wydań; dostępne w Internecie w postaci cyfrowej). Jerzy Topolski: Od Achillesa do Béatrice de Planissolles. Zarys historii historiografii, Rytm: Warszawa, 1998. 3. Opracowania ogólnoteoretyczne, współczesny stan dziejopisarstwa, prace pomocnicze itp.: Franklin Ankersmit: Historiografia i postmodernizm, (w:) Ryszard Nycz (red.): Postmodernizm. Antologia przekładów, Baran i Suszczyński: Kraków, 1996, s. 145-172. Joyce Appleby, Lynn Hunt, Margaret Jacob: Powiedzieć prawdę o historii, Zysk i S-ka: Poznań, 2000. Peter Burke (red.): New Perspectives on Historical Writing, Polity Press: Cambridge-Oxford, 1991. Peter Burke: Historia i teoria społeczna, PWN: Warszawa-Kraków, 2000. Ewa Domańska: Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Wyd. Poznańskie: Poznań 2006. Ewa Domańska: Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach, Wyd. Poznańskie: Poznań 1999, wyd. 2 poszerzone, 2005. Ewa Domańska (wybór i red.): Pamięć, etyka i historia. Anglo-amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych, Wyd. Poznańskie: Poznań, 2002. Ewa Domańska (wybór i red.): Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, Wyd. Poznańskie: Poznań 2010. Ewa Domańska, Jerzy Topolski, Wojciech Wrzosek: Między modernizmem a postmodernizmem. Historiografia wobec zmian w filozofii historii, Wyd. UAM: Poznań, 1994. Tomasz Falkowski: Myśl i zdarzenie. Pojęcie zdarzenia w historiografii francuskiej XX wierku, Universitas: Kraków, 2013. Brian Fay, Philip Pomper, Richard T. Vann (red.): History and Theory: Contemporary Readings, Blackwell: Oxford-Malden, 1998. Maciej Górny: Przede wszystkim ma być naród. Marksistowskie historiografie w Europie Środkowo-Wschodniej, Wyd. Trio: Warszawa 2007. Andrzej F. Grabski: Kształty historii, Wyd. Łódzkie: Łódź, 1980. Keith Jenkins (red.): The Postmodern History Reader, Routledge: New York – London, 1998. Jerzy Kałążny (wybór i oprac.): Opowiadanie historii w niemieckiej refleksji teoretycznohistorycznej i literaturoznawczej od oświecenia do współczesności, Wyd. Poznańskie: Poznań, 2003. Agnieszka Kolasa-Nowak: Socjolog w badaniu przeszłości. Koncepcja socjologii historycznej Charlesa Tilly’ego, Wyd. UMCS: Lublin, 2001. Marta Kurkowska-Budzan: Historia zwykłych ludzi. Współczesna angielska historiografia dziejów społecznych, Tow. Wyd. „Historia Iagiellonica”: Kraków, 2003. Małgorzata Łukasiewicz (red.): Historikerstreit. Spór o miejsce III Rzeszy w historii Niemiec, „Aneks”: Londyn, 1990. Jerzy Maternicki: Historia jako dialog. Szkice i studia historiograficzne, Wyd. WSP w Rzeszowie: Rzeszów, 1996. Jerzy Maternicki: Historia i historycy. Studia i szkice historiograficzne, Wyd. UR: Rzeszów, 2005. Jerzy Maternicki (red.): Środowiska historyczne II Rzeczypospolitej, cz. I-V COM SNP: Warszawa, 1986-1990. Jerzy Maternicki: Wielokształtność historii. Rozważania o kulturze historycznej i badaniach historiograficznych, COM SNP: Warszawa, 1986, wyd. 2 PWN: Warszawa, 1990. Jerzy Maternicki (red.): Wielokulturowe środowisko historyczne Lwowa w XIX i XX w., T. 1-3, Wyd. UR: Rzeszów, 2004-2005, T. 4, Wyd. Uniwersytetu im. I. Franki: Lwów, 2006, T. 5, Wyd. UR: Rzeszów, 2007. Tomasz Pawelec: Dzieje i nieświadomość. Założenia teoretyczne i praktyka badawcza psychohistorii, Wyd. UŚ: Katowice, 2004. Tomasz Pawelec (wybór i red.): Psyche i Klio. Historia w oczach psychohistoryków, Wyd. UMCS: Lublin, 2002. Wojciech Piasek: Antropologizowanie historii, Wyd. Poznańskie: Poznań, 2004. Karolina Polasik: Antropologiczny Rekonesans historyka. Szkice o antropologii historycznej, Wyd. Epigram: Bydgoszcz ,2007. Jan Pomorski: Historyk i metodologia, Wyd. UMCS: Lublin, 1990. Jan Pomorski: Paradygmat „New Economic History”, Wyd. UMCS: Lublin 1986, wyd. 2 1994. Winfried Schulze (red.): Historia społeczna, historia codzienności, mikrohistoria, „Volumen”: Warszawa, 1996. Marian H. Serejski: Przeszłość a teraźniejszość. Szkice i studia historiograficzne, Ossolineum: Wrocław-Warszawa, 1965. Maria Solarska: Historia zrewoltowana: pisarstwo historyczne Michela Foucaulta jako diagnoza teraźniejszości i projekt przyszłości, Wyd. IH UAM, Poznań, 2006. Maria Solarska, Maciej Bugajewski: Współczesna francuska historia kobiet. Dokonania-perspektywy-krytyka, Wyd. Epigram: Bydgoszcz, 2009. Jerzy Topolski: Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Rytm: Warszawa, 1996. Jerzy Topolski: Teoria wiedzy historycznej, Wyd. Poznańskie: Poznań, 1983 (zwł. cz. I). Andrzej Wierzbicki (red.): Klio Polska, cz. 1-5, Wyd. Neriton: Warszawa, 2004-2011. Tomasz Wiślicz: Krótkie trwanie. Problemy historiografii francuskiej lat dziewięćdziesiątych XX wieku, Wydział I Nauk Społecznych PAN: Warszawa, 2004. Wojciech Wrzosek: Historia, kultura, metafora. Powstanie nieklasycznej historiografii, Wyd. Leopoldinum: Wrocław, 1995. Wojciech Wrzosek: Zaradnik. Poradnik zaradnego studenta historii, Wyd. UAM: Poznań, 1998. |
Zakres tematów: |
1. Historiografia klasyczna i nieklasyczna. Etapy ewolucji środowiska „Annales” (2 spotkania) a. wizja nowej historii Marca Blocha i Luciena Febvre’a b. program i praktyka badawcza Fernanda Braudela i modernistów c. historia mentalności i historia antropologiczna 2. Historyk badaczem społeczeństwa a. od historii społecznej do socjologii historycznej b. wyzwanie kwantyfikacji 3. Psychohistoria – studium psychologicznego wymiaru przeszłości a. psychobiografia i historia dzieciństwa b. psychohistoria grup i zbiorowości 4. Historie „podporządkowanych”: a. historia kobiet i historia gender b. perspektywa „postkolonialna” 5. Mikrohistoria i historia codzienności 6. Historiografia jako spór na pojęcia: a. Begriffene Geschichte b. Historikerstreit 7. Podsumowanie: modele historiografii współczesnej a dziejopisarstwo jakie znamy „na co dzień”. Swobodna wymiana opinii i poglądów. |
Metody dydaktyczne: |
praca z tekstem, dyskusje, praca w grupach, praca samodzielna studenta |
Metody i kryteria oceniania: |
Postępy uczestników zajęć oceniane będą wg następujących zasad: a. Czynne uczestnictwo w zajęciach do 40% oceny łącznej; b. Praca semestralna do 60% oceny łącznej W przypadku osoby, która podjęła się realizacji nieobowiązkowego zadania dodatkowego, tj. wygłoszenia referatu, w przypadku jego zaliczenia na ocenę co najmniej dobrą, ocena z referatu zastąpi ocenę z pracy semestralnej zwalniając referenta z obowiązku jej pisania. Referat winien być wygłoszony (nie odczytany); powinien (o ile prowadzący zajęcia nie dostarczy innych wskazówek) syntetycznie prezentować (streszczać) główne tezy i drogi rozumowania autora referowanego tekstu. Prezentacja nie powinna przekroczyć 15 minut. Dopuszczone jest posiłkowanie się jedną stroną notatek (w punktach). Praca semestralna polegać ma na zaprezentowaniu eseju krytycznego w stosunku do jednego z omawianych paradygmatów historiograficznych. Krytyka ta powinna opierać się na recenzji jednej książki historycznej, w której student dostrzega (argumentując) manifestację konkretnego paradygmatu. Taka recenzja powinna zawierać również przedstawienie głównych założeń paradygmatu w odniesieniu do co najmniej dwóch pozycji. Praca powinna zawierać tezę oraz aparat naukowy i liczyć ok 5000 znaków. Czcionka 12 Times New Roman, interlinia 1,5, tekst z akapitami, wyjustowany i opatrzony odwołaniami do konkretnych stron tekstu oraz przynajmniej jednej innej książki w charakterze kontekstu/porównania/uzupełnienia. Termin oddania pracy semestralnej mija na przedostatnich zajęciach (można do tego dnia włącznie przesyłać prace za pomocą programu MS Teams). Osoby, które wygłosiły referaty i otrzymały z nich ocenę co najmniej dobrą są zwolnione z przygotowania recenzji. Muszą jednak dostarczyć tekst referatu do przedostatnich zajęć. Referaty, które będą odczytane nie zwalniają z konieczności pisania recenzji! Od uczestników oczekuje się aktywnego udziału w zajęciach, tj. wypowiadania się na podnoszone w trakcie danego spotkania zagadnienia (w szczególności w oparciu o zalecone uprzednio lektury, teksty wysłuchanych referatów itp.). Jeżeli aktywność zajęć będzie znikoma prowadzący zastrzega sobie prawo do przeprowadzania pytań kontrolnych w formie „wejściówek” oraz kolokwium semestralnego w postaci testu mieszanego (pytania otwarte i zamknięte, wyboru i uzupełnienia itp.) na ostatnich zajęciach w semestrze. |
Uwagi: |
2 semestr HISTORIA stacjonarne 2 stopień |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.