Profilaktyka społeczna [W3-PE-RP5-S1-4]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Profilaktyka społeczna [W3-PE-RP5-S1-4] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (parzyste), 8:00 - 11:15
sala 207 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Kinga Konieczny-Pizoń | ||||||||||||||||
Literatura: |
Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K.: Profilaktyka społeczna: aspekty teoretyczno-metodyczne. Katowice 2013, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, ss. 72-80. Kmiecik-Jusięga K.: W drodze do budowania modelu profilaktyki zintegrowanej. Postulaty współpracy środowisk szkolnych i rodzinnych w kontekście nowego systemu oświaty. W: K. Kmiecik-Jusięga (red.nauk.): Profilaktyka społeczna. Kontekst rodzinny i szkolny. Kraków 2017, Wydawnictwo WAM. Szymańska J.: Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2012, Ośrodek Rozwoju Edukacji; rozdz. III, ss. 38-45. Wojcieszek K. A.: Co nas chroni? Rola relacji osobowych i uczuć w profilaktyce kreatywnej. W: K. Kmiecik-Jusięga (red.nauk.): Profilaktyka społeczna. Kontekst rodzinny i szkolny. Kraków 2017, Wydawnictwo WAM. Jędrzejko M. Z., Szwedzik A. (red. nauk.): Zagrożone dorastanie. Wyzwania dla wychowania rodzinnego i profilaktyki społecznej. Tom 1. Warszawa-Milanówek 2019, Oficyna Wydawnicza, ss. 42-49; 63-105. Ostaszewski K.: Standardy profilaktyki. Warszawa 2016, Pracownia Profilaktyki Młodzieżowej „Pro-M”, ss. 10-34. Jagieła J.: Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków 2007, Wydawnictwo Rubikon. Gaś Z.: Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006, Wydawnictwo WSiP. Schimanek T.: Diagnozowanie problemów społecznych. Warszawa 2015, FISE. Świątkiewicz G. (red.): Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa 2002, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Grzelak S. (red.): Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży. Przewodnik dla samorządów i praktyków oparty na wynikach badań naukowych. Warszawa 2015, Ośrodek Rozwoju Edukacji. Literatura uzupełniająca: Biela A.: Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie? Warszawa 2015, Wydawnictwo Samo Sedno. Gaś Z. B.: Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin 2000, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Jędrzejko M. Z., Szwedzik A. (red.): Pedagogika i profilaktyka społeczna. Nowe wyzwania, konteksty, problemy. Warszawa-Milanówek 2018, Wydawnictwo ASPRA. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Profilaktyka społeczna a profilaktyka zintegrowana – konteksty praktyczne: typy/poziomy/strategie profilaktyki/czynniki chroniące i czynniki ryzyka 2.Profilaktyka kreatywna i defensywna wobec budowania tożsamości i świadomości dzieci, młodzieży, dorosłych – elementy metodyki pracy profilaktycznej (trening umiejętności społecznych, włączanie naturalnych mentorów, pomoc rówieśnicza, animacja czasu wolnego) 3.Wyzwania współczesnej profilaktyki społecznej w obliczu zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży – profilaktyka w rodzinie 4. Profilaktyka w szkole – znaczenie rozwoju psychicznego dziecka i młodzieży oraz procesu grupowego wobec tworzenia programów wychowawczo-profilaktycznych 5.Konstruowanie projektów profilaktycznych w środowisku lokalnym – diagnoza zasobów i potrzeb otoczenia z wykorzystaniem analizy wywiadów. 6. Economy in prevention. How to act effectively in the local environment? |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody integrujące, podające (prezentacje), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, gra dydaktyczna), metody praktyczne (metoda przypadków) |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
AKTYWNOŚĆ: Student wykazuje się aktywnością i twórczymi rozwiązaniami problemów społecznych. Chętnie podejmuje działania w zakresie konstruowania działań profilaktycznych w szkole, rodzinie, środowisku lokalnym w nawiązaniu do poszczególnych poziomów i strategii profilaktycznych, jak i wieku oraz rozwoju dzieci, młodzieży, osób dorosłych. Ocenie podlega aktywność studenta na zajęciach, przygotowanie niezbędnych materiałów do zajęć oraz stopień znajomości zalecanej literatury. Ocena aktywności na każdych zajęciach. 1 nieobecności dozwolona. PROJEKT INDYWIDUALNY: Student na podstawie wybranego programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły ocenia jego skuteczność w odniesieniu do aktualnych badań związanych z profilaktyką (ocenia zastosowaną strategię profilaktyki), a także narzędzi ewaluacji programu. Ocena programu wiąże się z formułowaniem refleksji własnej wobec dokonywanej analizy programu. Projekt indywidualny studenci przesyłają do 10.01.2022 na platformę Ms Teams, na utworzony zespół WNS/Profilaktyka społeczna. Wymagania techniczne: 1, 5 strony A4 (interlinia 1, 5, czcionka 12 Times New Roman). PROJEKT GRUPOWY: Student potrafi w zespole (4-5 os.) opracować i przedstawić wybrane zagrożenie dla współczesnej rodziny jako wyzwanie dla projektowania działań profilaktycznych. Student wykorzystuje wiedzę, umiejętności oraz kompetencje do przedstawienia na forum wybranego zagadnienia wraz z formami aktywizacji skierowanymi dla pozostałej grupy. Ocenie podlega: zawartość merytoryczna projektu (selekcja informacji oraz aktualność prezentowanych danych wraz z odniesieniem do źródeł); styl prezentowania na forum („swobodne opowiadanie – nieczytanie slajdów”); strona techniczna prezentacji (czytelność i estetyka) oraz formy aktywizacji grupy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.