Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka społeczna [W3-PE-RP5-S1-4] semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Profilaktyka społeczna [W3-PE-RP5-S1-4]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi poniedziałek (parzyste), 8:00 - 11:15
sala 207
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: 28
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Kinga Konieczny-Pizoń
Literatura:

Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K.: Profilaktyka społeczna: aspekty teoretyczno-metodyczne. Katowice 2013, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, ss. 72-80.

Kmiecik-Jusięga K.: W drodze do budowania modelu profilaktyki zintegrowanej. Postulaty współpracy środowisk szkolnych i rodzinnych w kontekście nowego systemu oświaty. W: K. Kmiecik-Jusięga (red.nauk.): Profilaktyka społeczna. Kontekst rodzinny i szkolny. Kraków 2017, Wydawnictwo WAM.

Szymańska J.: Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2012, Ośrodek Rozwoju Edukacji; rozdz. III, ss. 38-45.

Wojcieszek K. A.: Co nas chroni? Rola relacji osobowych i uczuć w profilaktyce kreatywnej. W: K. Kmiecik-Jusięga (red.nauk.): Profilaktyka społeczna. Kontekst rodzinny i szkolny. Kraków 2017, Wydawnictwo WAM.

Jędrzejko M. Z., Szwedzik A. (red. nauk.): Zagrożone dorastanie. Wyzwania dla wychowania rodzinnego i profilaktyki społecznej. Tom 1. Warszawa-Milanówek 2019, Oficyna Wydawnicza, ss. 42-49; 63-105.

Ostaszewski K.: Standardy profilaktyki. Warszawa 2016, Pracownia Profilaktyki Młodzieżowej „Pro-M”, ss. 10-34.

Jagieła J.: Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków 2007, Wydawnictwo Rubikon.

Gaś Z.: Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006, Wydawnictwo WSiP.

Schimanek T.: Diagnozowanie problemów społecznych. Warszawa 2015, FISE.

Świątkiewicz G. (red.): Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa 2002, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.

Grzelak S. (red.): Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży. Przewodnik dla samorządów i praktyków oparty na wynikach badań naukowych. Warszawa 2015, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Literatura uzupełniająca:

Biela A.: Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie? Warszawa 2015, Wydawnictwo Samo Sedno.

Gaś Z. B.: Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin 2000, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Jędrzejko M. Z., Szwedzik A. (red.): Pedagogika i profilaktyka społeczna. Nowe wyzwania, konteksty, problemy. Warszawa-Milanówek 2018, Wydawnictwo ASPRA.

Zakres tematów:

1.Profilaktyka społeczna a profilaktyka zintegrowana – konteksty praktyczne: typy/poziomy/strategie profilaktyki/czynniki chroniące i czynniki ryzyka

2.Profilaktyka kreatywna i defensywna wobec budowania tożsamości i świadomości dzieci, młodzieży, dorosłych – elementy metodyki pracy profilaktycznej (trening umiejętności społecznych, włączanie naturalnych mentorów, pomoc rówieśnicza, animacja czasu wolnego)

3.Wyzwania współczesnej profilaktyki społecznej w obliczu zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży – profilaktyka w rodzinie

4. Profilaktyka w szkole – znaczenie rozwoju psychicznego dziecka i młodzieży oraz procesu grupowego wobec tworzenia programów wychowawczo-profilaktycznych

5.Konstruowanie projektów profilaktycznych w środowisku lokalnym – diagnoza zasobów i potrzeb otoczenia z wykorzystaniem analizy wywiadów.

6. Economy in prevention. How to act effectively in the local environment?

Metody dydaktyczne:

Metody integrujące, podające (prezentacje), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, gra dydaktyczna), metody praktyczne (metoda przypadków)

Metody i kryteria oceniania:

AKTYWNOŚĆ:

Student wykazuje się aktywnością i twórczymi rozwiązaniami problemów społecznych. Chętnie podejmuje działania w zakresie konstruowania działań profilaktycznych w szkole, rodzinie, środowisku lokalnym w nawiązaniu do poszczególnych poziomów i strategii profilaktycznych, jak i wieku oraz rozwoju dzieci, młodzieży, osób dorosłych. Ocenie podlega aktywność studenta na zajęciach, przygotowanie niezbędnych materiałów do zajęć oraz stopień znajomości zalecanej literatury.

Ocena aktywności na każdych zajęciach. 1 nieobecności dozwolona.

PROJEKT INDYWIDUALNY:

Student na podstawie wybranego programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły ocenia jego skuteczność w odniesieniu do aktualnych badań związanych z profilaktyką (ocenia zastosowaną strategię profilaktyki), a także narzędzi ewaluacji programu. Ocena programu wiąże się z formułowaniem refleksji własnej wobec dokonywanej analizy programu. Projekt indywidualny studenci przesyłają do 10.01.2022 na platformę Ms Teams, na utworzony zespół WNS/Profilaktyka społeczna. Wymagania techniczne: 1, 5 strony A4 (interlinia 1, 5, czcionka 12 Times New Roman).

PROJEKT GRUPOWY:

Student potrafi w zespole (4-5 os.) opracować i przedstawić wybrane zagrożenie dla współczesnej rodziny jako wyzwanie dla projektowania działań profilaktycznych.

Student wykorzystuje wiedzę, umiejętności oraz kompetencje do przedstawienia na forum wybranego zagadnienia wraz z formami aktywizacji skierowanymi dla pozostałej grupy.

Ocenie podlega: zawartość merytoryczna projektu (selekcja informacji oraz aktualność prezentowanych danych wraz z odniesieniem do źródeł); styl prezentowania na forum („swobodne opowiadanie – nieczytanie slajdów”); strona techniczna prezentacji (czytelność i estetyka) oraz formy aktywizacji grupy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)