Metodologia badań psychologicznych 2 [06-PS-SM-007]
semestr zimowy 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia badań psychologicznych 2 [06-PS-SM-007] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 131 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 137 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maria Flakus | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
podstawowa: Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. Grobler, A. (2006). Metodologia nauk. Kraków: Wyd. Aureus – Wyd. Znak. uzupełniająca: Howitt, D., Cramer, D. (2016). Research Methods in Psychology. Pearson. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wykłady 1-2: Nauka – metodologia – filozofia. Przegląd koncepcji znaczenia terminów i wzajemnych relacji. Sposoby uprawiania metodologii. Cele i funkcje poznania naukowego. Wykład 3: Społeczna i indywidualna świadomość metodologiczna. Pojęcie, struktura, funkcje, geneza, determinanty, dynamika i rozwój. Wykład 4: Pojęcie i struktura procesu badawczego. Charakterystyka faz procesu badawczego. Różne ujęcia przebiegu procesu badawczego. Wykład 5: Problem i hipotezy badawczy. Pytania i hipotezy jako poznawcza reprezentacja problemu. Wykład 6-7: Zmienne. Pojęcie zmiennej. Pojęcie związku przyczynowo-skutkowego i warunki konieczne dla badania tegoż. Zasady i formy operacjonalizacji zmiennych. Wykład 8-9: Modele i plany badawcze. Analiza porównawczo-krytyczna modeli badawczych: eksperymentalnych, quasi-eksperymentalnych i nieeksperymentalnych. Badania podłużne i experience sampling method. Kryteria wyboru optymalnego planu badawczego. Wykład 10: Dobór próby. Aspekty metodologiczne i etyczne. Wykład 11: Wybór modelu badawczego a kierunki analizy statystycznej. Wykład 12: Analiza mediacji i moderacji w psychologii - cele, możliwe zastosowania, problemy metodologiczne i ograniczenia. Wykład 13: Metaanaliza badań - pojęcie, celem, możliwości zastosowania, ograniczenia i problemy. Wykład 14: Badania online. Możliwości zastosowania i ograniczenia. Wykład 15: Wyzwania (metodologiczne) współczesnej psychologii. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład - prezentacja multimedialna |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy odbywający się na platformie Moodle z pytaniami teoretycznymi i problemowymi (krótkie case study) jednokrotnego wyboru. Punkty z egzaminu przeliczane są na oceny wg następujących progów procentowych: 50% i mniej - niedostateczny 51 - 60% - dostateczny 61 - 70% - dostateczny plus 71 - 80% - dobry 81 - 90% - dobry plus 91% i więcej - bardzo dobry Egzamin poprawkowy z przedmiotu odbywać się będzie w sesji poprawkowej, według tych samych kryteriów i zasad, co opisane powyżej. Nieusprawiedliwione nieprzystąpienie do egzaminu w terminie 1 lub 2 wiąże się z uzyskaniem z danego terminu oceny niedostatecznej. Zakres materiału obowiązującego do egzaminu zgodny jest z harmonogramem opisanym w zakładce "Zakres tematów". |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Kontakt z prowadzącym: maria.flakus@us.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.