Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPZ_M09_Profilaktyka i interwencja w uzależnieniach behawioralnych [06-PS-SM-275] semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: SPZ_M09_Profilaktyka i interwencja w uzależnieniach behawioralnych [06-PS-SM-275]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 9:45 - 11:15
sala 209
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Pyszkowska
Literatura:

Szczegółowy plan zajęć wraz z literaturą:

1. Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie programu zajęć, obowiązującej literatury i warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia.

2. Podstawowe koncepcje we współczesnym behawioryzmie, analiza funkcjonalna, problem uzależnień behawioralnych.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 1: Konteksty medyczne, psychologiczne i społeczne zachowań szkodliwych i uzależnień behawioralnych.

• Bąbel, P. & Ostaszewski, P. (2008). Współczesna psychologia behawioralna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Ocena funkcjonalna: metody przeprowadzania analiz i wykorzystanie ich wyników w praktyce.

3. Dialog motywujący jako skuteczne narzędzie pracy ze zmianami behawioralnymi.

• Miller, W. R. & Rollnick, S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Część I (21-66).

• Andrew, S. R. (2015). Dialog motywujący w terapii uzależnień behawioralnych. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara).

Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 .

4. Uzależnienie od hazardu.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 6: Uzależnienie od hazardu.

• Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 11: Krótkie interwencje motywujące w pracy z osobami z problemami hazardu.

5. Uzależnienie od technologii.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 7: Uzależnienia związane z korzystaniem z nowych technologii i „światem wirtualnym”.

6. Uzależnienie od pracy i uczenia się.

• Griffiths, M. D., Demetrovics, Z., Atroszko, P. A. (2018). Ten myths about work addiction. Journal of Behavioral Addictions. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/322991016_Ten_myths_about_work_addiction

• Atroszko, P., Atroszko, B. (2015). Uzależnienie od uczenia się – rozpowszechnienie zjawiska oraz potencjalne oddziaływania terapeutyczne i profilaktyczne. W: Psychospołeczne aspekty zdrowia, red.: Anna Nawrocka, Franciszek Makurat, Radosław Breska. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/304249082_Uzaleznienie_od_uczenia_sie_-_rozpowszechnienie_zjawiska_oraz_potencjalne_oddzialywania_terapeutyczne_i_profilaktyczne

7. Uzależnienie od seksu i pornografii.

• Prescott, D. S. (2015). Terapia osób, których zachowania seksualne krzywdzą innych. Motywacja, ustalanie celów, model dobrego życia. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara).

Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 .

• Lew-Starowicz, M. (2018). Patologiczna hiperseksualność. W: Seksuologia, red. Lew-Starowicz, M., Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec-Plinta, V. 480-487.

8. Uzależnienie od samouszkodzeń.

• Walsh, B. W. (2014). Terapia samouszkodzeń. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 1 i 7.

9. Uzależnienie od ćwiczeń.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 8.1: Nałogowe uprawianie sportu.

10. Uzależnienie od zakupów.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 10: Szkodliwe zachowania związane z robieniem zakupów – model uzależnienia.

• Schwartz, B. (2013). Paradoks wyboru. Dlaczego więcej oznacza mniej. Część II: Jak dokonujemy wyboru (s. 63-118).

11. Uzależnienie od jedzenia.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 9: Szkodliwe jedzenie wysokokalorycznych pokarmów – model uzależnienia.

• Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 14: Dialog motywujący w terapii zaburzeń odżywiania.

12. Uzależnienia behawioralne i kompulsje jako zaburzenia współwystępujące.

• Green, R. (2015). Zastosowanie dialogu motywującego wobec osób z zaburzeniami psychicznymi i uzależnieniami. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara).

Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304

13. Uzależnienia behawioralne – diagnoza różnicowa.

• Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Zwiększanie skuteczności ekspozycji i powstrzymywania reakcji w terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego.

14. Kolokwium.

15. Omówienie kolokwium i prac zaliczeniowych. Wpis z zajęć.

Zakres tematów:

Szczegółowy plan zajęć wraz z literaturą:

1. Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie programu zajęć, obowiązującej literatury i warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia.

2. Podstawowe koncepcje we współczesnym behawioryzmie, analiza funkcjonalna, problem uzależnień behawioralnych.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 1: Konteksty medyczne, psychologiczne i społeczne zachowań szkodliwych i uzależnień behawioralnych.

• Bąbel, P. & Ostaszewski, P. (2008). Współczesna psychologia behawioralna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Ocena funkcjonalna: metody przeprowadzania analiz i wykorzystanie ich wyników w praktyce.

3. Dialog motywujący jako skuteczne narzędzie pracy ze zmianami behawioralnymi.

• Miller, W. R. & Rollnick, S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Część I (21-66).

• Andrew, S. R. (2015). Dialog motywujący w terapii uzależnień behawioralnych. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara).

Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 .

4. Uzależnienie od hazardu.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 6: Uzależnienie od hazardu.

• Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 11: Krótkie interwencje motywujące w pracy z osobami z problemami hazardu.

5. Uzależnienie od technologii.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 7: Uzależnienia związane z korzystaniem z nowych technologii i „światem wirtualnym”.

6. Uzależnienie od pracy i uczenia się.

• Griffiths, M. D., Demetrovics, Z., Atroszko, P. A. (2018). Ten myths about work addiction. Journal of Behavioral Addictions. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/322991016_Ten_myths_about_work_addiction

• Atroszko, P., Atroszko, B. (2015). Uzależnienie od uczenia się – rozpowszechnienie zjawiska oraz potencjalne oddziaływania terapeutyczne i profilaktyczne. W: Psychospołeczne aspekty zdrowia, red.: Anna Nawrocka, Franciszek Makurat, Radosław Breska. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/304249082_Uzaleznienie_od_uczenia_sie_-_rozpowszechnienie_zjawiska_oraz_potencjalne_oddzialywania_terapeutyczne_i_profilaktyczne

7. Uzależnienie od seksu i pornografii.

• Prescott, D. S. (2015). Terapia osób, których zachowania seksualne krzywdzą innych. Motywacja, ustalanie celów, model dobrego życia. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara).

Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 .

• Lew-Starowicz, M. (2018). Patologiczna hiperseksualność. W: Seksuologia, red. Lew-Starowicz, M., Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec-Plinta, V. 480-487.

8. Uzależnienie od samouszkodzeń.

• Walsh, B. W. (2014). Terapia samouszkodzeń. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 1 i 7.

9. Uzależnienie od ćwiczeń.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 8.1: Nałogowe uprawianie sportu.

10. Uzależnienie od zakupów.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 10: Szkodliwe zachowania związane z robieniem zakupów – model uzależnienia.

• Schwartz, B. (2013). Paradoks wyboru. Dlaczego więcej oznacza mniej. Część II: Jak dokonujemy wyboru (s. 63-118).

11. Uzależnienie od jedzenia.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 9: Szkodliwe jedzenie wysokokalorycznych pokarmów – model uzależnienia.

• Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 14: Dialog motywujący w terapii zaburzeń odżywiania.

12. Uzależnienia behawioralne i kompulsje jako zaburzenia współwystępujące.

• Green, R. (2015). Zastosowanie dialogu motywującego wobec osób z zaburzeniami psychicznymi i uzależnieniami. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara).

Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304

13. Uzależnienia behawioralne – diagnoza różnicowa.

• Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Zwiększanie skuteczności ekspozycji i powstrzymywania reakcji w terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego.

14. Kolokwium.

15. Omówienie kolokwium i prac zaliczeniowych. Wpis z zajęć.

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena końcowa stanowi średnią ocen uzyskanych z kolokwium oraz pracy semestralnej.

a. Termin złożenia pracy semestralnej drogą elektroniczną: 20 grudnia 2020; informacje na temat pracy znajdują się w osobnym pliku.

b. Termin kolokwium: 16 stycznia 2020.

2. Istnieje możliwość podniesienia oceny końcowej o ½ poprzez uzyskanie co najmniej pięciu „plusów” za aktywność (przy wcześniejszym spełnieniu warunków podstawowych w postaci pozytywnych oraz zdobytych w terminie ocen z kolokwium i pracy zaliczeniowej).

3. Każdy/-a Student/-ka ma prawo do skorzystania z dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. W sytuacji przekroczenia tego limitu Student/-ka zobowiązany/-a jest do odrobienia nieobecności w czasie konsultacji, których terminy podane są na stronie pracowniczej osoby prowadzącej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)