SPZ_M09_Profilaktyka i interwencja w uzależnieniach behawioralnych [06-PS-SM-275]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | SPZ_M09_Profilaktyka i interwencja w uzależnieniach behawioralnych [06-PS-SM-275] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 9:45 - 11:15
sala 209 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Pyszkowska |
Literatura: |
Szczegółowy plan zajęć wraz z literaturą: 1. Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie programu zajęć, obowiązującej literatury i warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia. 2. Podstawowe koncepcje we współczesnym behawioryzmie, analiza funkcjonalna, problem uzależnień behawioralnych. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 1: Konteksty medyczne, psychologiczne i społeczne zachowań szkodliwych i uzależnień behawioralnych. • Bąbel, P. & Ostaszewski, P. (2008). Współczesna psychologia behawioralna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Ocena funkcjonalna: metody przeprowadzania analiz i wykorzystanie ich wyników w praktyce. 3. Dialog motywujący jako skuteczne narzędzie pracy ze zmianami behawioralnymi. • Miller, W. R. & Rollnick, S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Część I (21-66). • Andrew, S. R. (2015). Dialog motywujący w terapii uzależnień behawioralnych. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara). Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 . 4. Uzależnienie od hazardu. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 6: Uzależnienie od hazardu. • Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 11: Krótkie interwencje motywujące w pracy z osobami z problemami hazardu. 5. Uzależnienie od technologii. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 7: Uzależnienia związane z korzystaniem z nowych technologii i „światem wirtualnym”. 6. Uzależnienie od pracy i uczenia się. • Griffiths, M. D., Demetrovics, Z., Atroszko, P. A. (2018). Ten myths about work addiction. Journal of Behavioral Addictions. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/322991016_Ten_myths_about_work_addiction • Atroszko, P., Atroszko, B. (2015). Uzależnienie od uczenia się – rozpowszechnienie zjawiska oraz potencjalne oddziaływania terapeutyczne i profilaktyczne. W: Psychospołeczne aspekty zdrowia, red.: Anna Nawrocka, Franciszek Makurat, Radosław Breska. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/304249082_Uzaleznienie_od_uczenia_sie_-_rozpowszechnienie_zjawiska_oraz_potencjalne_oddzialywania_terapeutyczne_i_profilaktyczne 7. Uzależnienie od seksu i pornografii. • Prescott, D. S. (2015). Terapia osób, których zachowania seksualne krzywdzą innych. Motywacja, ustalanie celów, model dobrego życia. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara). Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 . • Lew-Starowicz, M. (2018). Patologiczna hiperseksualność. W: Seksuologia, red. Lew-Starowicz, M., Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec-Plinta, V. 480-487. 8. Uzależnienie od samouszkodzeń. • Walsh, B. W. (2014). Terapia samouszkodzeń. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 1 i 7. 9. Uzależnienie od ćwiczeń. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 8.1: Nałogowe uprawianie sportu. 10. Uzależnienie od zakupów. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 10: Szkodliwe zachowania związane z robieniem zakupów – model uzależnienia. • Schwartz, B. (2013). Paradoks wyboru. Dlaczego więcej oznacza mniej. Część II: Jak dokonujemy wyboru (s. 63-118). 11. Uzależnienie od jedzenia. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 9: Szkodliwe jedzenie wysokokalorycznych pokarmów – model uzależnienia. • Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 14: Dialog motywujący w terapii zaburzeń odżywiania. 12. Uzależnienia behawioralne i kompulsje jako zaburzenia współwystępujące. • Green, R. (2015). Zastosowanie dialogu motywującego wobec osób z zaburzeniami psychicznymi i uzależnieniami. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara). Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 13. Uzależnienia behawioralne – diagnoza różnicowa. • Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Zwiększanie skuteczności ekspozycji i powstrzymywania reakcji w terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego. 14. Kolokwium. 15. Omówienie kolokwium i prac zaliczeniowych. Wpis z zajęć. |
Zakres tematów: |
Szczegółowy plan zajęć wraz z literaturą: 1. Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie programu zajęć, obowiązującej literatury i warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia. 2. Podstawowe koncepcje we współczesnym behawioryzmie, analiza funkcjonalna, problem uzależnień behawioralnych. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 1: Konteksty medyczne, psychologiczne i społeczne zachowań szkodliwych i uzależnień behawioralnych. • Bąbel, P. & Ostaszewski, P. (2008). Współczesna psychologia behawioralna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Ocena funkcjonalna: metody przeprowadzania analiz i wykorzystanie ich wyników w praktyce. 3. Dialog motywujący jako skuteczne narzędzie pracy ze zmianami behawioralnymi. • Miller, W. R. & Rollnick, S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Część I (21-66). • Andrew, S. R. (2015). Dialog motywujący w terapii uzależnień behawioralnych. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara). Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 . 4. Uzależnienie od hazardu. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 6: Uzależnienie od hazardu. • Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 11: Krótkie interwencje motywujące w pracy z osobami z problemami hazardu. 5. Uzależnienie od technologii. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 7: Uzależnienia związane z korzystaniem z nowych technologii i „światem wirtualnym”. 6. Uzależnienie od pracy i uczenia się. • Griffiths, M. D., Demetrovics, Z., Atroszko, P. A. (2018). Ten myths about work addiction. Journal of Behavioral Addictions. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/322991016_Ten_myths_about_work_addiction • Atroszko, P., Atroszko, B. (2015). Uzależnienie od uczenia się – rozpowszechnienie zjawiska oraz potencjalne oddziaływania terapeutyczne i profilaktyczne. W: Psychospołeczne aspekty zdrowia, red.: Anna Nawrocka, Franciszek Makurat, Radosław Breska. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/304249082_Uzaleznienie_od_uczenia_sie_-_rozpowszechnienie_zjawiska_oraz_potencjalne_oddzialywania_terapeutyczne_i_profilaktyczne 7. Uzależnienie od seksu i pornografii. • Prescott, D. S. (2015). Terapia osób, których zachowania seksualne krzywdzą innych. Motywacja, ustalanie celów, model dobrego życia. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara). Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 . • Lew-Starowicz, M. (2018). Patologiczna hiperseksualność. W: Seksuologia, red. Lew-Starowicz, M., Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec-Plinta, V. 480-487. 8. Uzależnienie od samouszkodzeń. • Walsh, B. W. (2014). Terapia samouszkodzeń. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 1 i 7. 9. Uzależnienie od ćwiczeń. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 8.1: Nałogowe uprawianie sportu. 10. Uzależnienie od zakupów. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 10: Szkodliwe zachowania związane z robieniem zakupów – model uzależnienia. • Schwartz, B. (2013). Paradoks wyboru. Dlaczego więcej oznacza mniej. Część II: Jak dokonujemy wyboru (s. 63-118). 11. Uzależnienie od jedzenia. • Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 9: Szkodliwe jedzenie wysokokalorycznych pokarmów – model uzależnienia. • Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 14: Dialog motywujący w terapii zaburzeń odżywiania. 12. Uzależnienia behawioralne i kompulsje jako zaburzenia współwystępujące. • Green, R. (2015). Zastosowanie dialogu motywującego wobec osób z zaburzeniami psychicznymi i uzależnieniami. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara). Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 13. Uzależnienia behawioralne – diagnoza różnicowa. • Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Zwiększanie skuteczności ekspozycji i powstrzymywania reakcji w terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego. 14. Kolokwium. 15. Omówienie kolokwium i prac zaliczeniowych. Wpis z zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena końcowa stanowi średnią ocen uzyskanych z kolokwium oraz pracy semestralnej. a. Termin złożenia pracy semestralnej drogą elektroniczną: 20 grudnia 2020; informacje na temat pracy znajdują się w osobnym pliku. b. Termin kolokwium: 16 stycznia 2020. 2. Istnieje możliwość podniesienia oceny końcowej o ½ poprzez uzyskanie co najmniej pięciu „plusów” za aktywność (przy wcześniejszym spełnieniu warunków podstawowych w postaci pozytywnych oraz zdobytych w terminie ocen z kolokwium i pracy zaliczeniowej). 3. Każdy/-a Student/-ka ma prawo do skorzystania z dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. W sytuacji przekroczenia tego limitu Student/-ka zobowiązany/-a jest do odrobienia nieobecności w czasie konsultacji, których terminy podane są na stronie pracowniczej osoby prowadzącej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.