Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie - sem. 1 [06-PS-SM-401] semestr zimowy 2021/2022
seminarium, grupa nr 11

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium magisterskie - sem. 1 [06-PS-SM-401]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 11 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: 11
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Monika Stojek
Strona domowa grupy: https://el.us.edu.pl/wns/course/view.php?id=1607
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

De Wit, H. (2009). Impulsivity as a determinant and consequence of drug use: a review of underlying processes. Addiction biology, 14(1), 22-31.

Charzyńska, E., Sussman, S., & Atroszko, P. A. (2021). Profiles of potential behavioral addictions' severity and their associations with gender, personality, and well-being: A person-centered approach. Addictive Behaviors, 119, 106941.

Fischer, S., Stojek, M., & Hartzell, E. (2010). Effects of multiple forms of childhood abuse and adult sexual assault on current eating disorder symptoms. Eating behaviors, 11(3), 190-192.

Murphy, C. M., Stojek, M. K., & MacKillop, J. (2014). Interrelationships among impulsive personality traits, food addiction, and body mass index. Appetite, 73, 45-50.

Poprawa, R. (2019). Research on the Polish short version of the Impulsive Behavior Scale UPPS-P. Alcoholism and Drug Addiction/Alkoholizm i Narkomania, 32(1), 35-62.

Stojek, M., & Fischer, S. (2013). Impulsivity and motivations to consume alcohol: A prospective study on risk of dependence in young adult women. Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 37(2), 292-299.

Stojek, M. M., Tanofsky‐Kraff, M., Shomaker, L. B., Kelly, N. R., Thompson, K. A., Mehari, R. D., ... & Yanovski, J. A. (2017). Associations of adolescent emotional and loss of control eating with 1‐year changes in disordered eating, weight, and adiposity. International Journal of Eating Disorders, 50(5), 551-560.

van Strien, T., Cebolla, A., Etchemendy, E., Gutierrez-Maldonado, J., Ferrer-Garcia, M., Botella, C., & Baños, R. (2013). Emotional eating and food intake after sadness and joy. Appetite, 66, 20-25.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Field, A. (2016). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Glasgow: SAGE Publications.

Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Warszawa: Liberi Libri

Howard, L. M., Mason, T. B., Crosby, R. D., Dvorak, R. D., Wonderlich, S. A., & Smith, K. E. (2021). Using the acquired preparedness model to explore the role of eating expectancies and impulsivity in binge eating. Eating Disorders, 1-10.

Metcalfe, J., & Mischel, W. (1999). A hot/cool-system analysis of delay of gratification: dynamics of willpower. Psychological review, 106(1), 3.

Loewenstein, G. (1996). Out of control: Visceral influences on behavior. Organizational behavior and human decision processes, 65(3), 272-292.

Stojek, M. M., & MacKillop, J. (2017). Relative reinforcing value of food and delayed reward discounting in obesity and disordered eating: A systematic review. Clinical psychology review, 55, 1-11.

VanderBroek-Stice, L., Stojek, M. K., Beach, S. R., & MacKillop, J. (2017). Multidimensional assessment of impulsivity in relation to obesity and food addiction. Appetite, 112, 59-68.

Zakres tematów:

A. Wstęp: Uzależnienie i rozregulowane jedzenie – czym są i dlaczego się nimi interesujemy?

B. Czynniki psychologiczne w uzależnieniach i rozregulowanym jedzeniu: impulsywność i stany emocjonalne.

1. Jaka jest rola szeroko pojętej impulsywności w uzależnieniach i rozregulowanym odżywianiu? Teorie impulsywności: impulsywność oparta na teoriach osobowości (tj. model UPPS), impulsywność podejmowanych decyzji (np. dyskontowanie w czasie), umiejętność pohamowania reakcji (np. BIS/BAS).

2. Jaka jest rola negatywnych emocji w rozwijaniu/podtrzymywaniu uzależnienia? Pozytywnych emocji? Jaka jest rola interakcji stanów emocjonalnych z innymi czynnikami (np. środowiskowymi, osobowościowymi) w uzależnieniach i zachowaniach żywieniowych?

3. Jakie instrumenty stosujemy do pomiaru impulsywności i emocji?

C. Trauma a uzależnienia i rozregulowane jedzenie.

1. Jakie są mechanizmy pomiędzy doświadczeniem traumy a nadmiernym spożywaniem alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych:

2. Jakie są mechanizmy pomiędzy doświadczeniem traumy a rozregulowanym jedzeniem.

3. Jakie instrumenty stosujemy do pomiaru poziomu traumatyzacji?

D. Przygotowanie do prowadzenia badań naukowych.

1. Dobór tematu i literatury: poszukiwanie tematu, rzetelne źródła wiedzy, analiza artykułów naukowych.

2. Wymagania formalne pracy magisterskiej.

W ramach seminarium możliwe jest prowadzenie badań osób dorosłych z wykorzystaniem:

1. Elementów modeli impulsywności (np. UPPS), modeli osobowości (np. FFM), oraz teorii regulacji emocji w kontekście zachowań zdrowotnych i uzależnień.

2. Instrumentów do pomiaru uzależnień (również behawioralnych) oraz zaburzeń odżywiania, i ich psychologicznych i zdrowotnych korelatów.

3. Teorii oddziaływania stresu na dobrostan psychologiczny i fizyczny.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja grupowa, analiza literatury związanej z obszarami badawczymi instruktora oraz wybranymi przez magistrantów obszarami badawczymi, prezentacje poszczególnych studentów.

Metody i kryteria oceniania:

Magistranci przygotowują w trakcie semestru trzy prace podlegające ocenie:

(1) Referat: ustna prezentacja zagadnienia/tematu, który stanowi przedmiot zainteresowania studenta. Kryteria oceny uwzględniają odniesienia do literatury, streszczenie dotychczasowej wiedzy na danym temat, podsumowanie „luk” w wiedzy na dany temat, zaproponowanie obszarów dalszych badań.

(2) Prezentację tematyki badań własnych: ustna prezentacja multimedialna wybranego tematu badań własnych, wraz z proponowanym modelem badawczym i instrumentami badawczymi. Kryteria oceny uwzględniają umiejętność jasnego komunikowania swoich pomysłów oraz potrzeby prowadzenia badań w danej tematyce, stosowanie języka naukowego, odniesienia do dotychczasowych badań.

(3) Pisemną pracę prezentującą problematykę badań własnych zgodnie z udostępnionym wzorem i zastosowaniem standardów APA.

Uczestniczenie w dyskusjach grupowych również podlega ocenie. Kryteria oceny uwzględniają zaprezentowanie umiejętności współpracy z innymi uczestnikami seminarium w rozwijaniu ich tematów naukowych, umiejętność komunikowania uwag w sposób konstruktywny i w atmosferze wzajemnego szacunku, oraz komunikowanie zdolności analitycznego myślenia.

Ostateczny wynik wpisywany do indeksu ustalany jest na podstawie następującej skali:

 od 3,00 do 3,25 (61%-65%) – ocena dostateczna (3,0);

 od 3,26 do 3,75 (66%-70%) – ocena dostateczna plus (3,5)

 od 3,76 do 4,25 (71%-80%) – ocena dobra (4,0)

 od 4,26 do 4,60 (81%-90%) – ocena dobra plus (4,5)

 od 4,61 do 5,00 (91%-100%) – ocena bardzo dobra (5,0)

Ocena:

Przygotowane prace są oceniane przez prowadzącego na podstawie rubryki kryteriów (znanych studentom), a ocena końcowa jest obliczana na podstawie następujących wymagań merytorycznych:

(1) Referat: 20%

(2) Prezentacja ustna tematyki badań: 30%

(3) Pisemna praca prezentująca tematykę badań: 40%

(4) Uczestniczenie w dyskusjach: 10%

Praca (1) przygotowywana jest w połowie semestru, w listopadzie. Praca (2) i (3) przygotowane są na koniec semestru (styczeń), przed sesją egzaminacyjną.

Terminy prezentowania i złożenia pracy własnej ustalane są z wyprzedzeniem.

Uczestniczenie w zajęciach oceniane jest nieformalnie co tydzień. Instruktor wyśle wiadomość poszczególnym studentom z uwagami dotyczącymi ich stopnia zaangażowania w dyskusje w listopadzie, aby umożliwić ewentualną poprawę przed końcem semestru.

Aby zaliczyć kurs na stopień dostateczny, student musi otrzymać 61% punktacji końcowej.

Warunkiem podejścia do zaliczenia jest obecność na zajęciach.

Uwagi:

Dodatkowa literatura podawana na bieżąco i wybierana przez studentów zgodnie z ich zainteresowaniami badawczymi.

Znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym swobodne korzystanie z literatury mile widziana.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)