Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie - sem. 1 [06-PS-SM-401] semestr zimowy 2021/2022
seminarium, grupa nr 13

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium magisterskie - sem. 1 [06-PS-SM-401]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 13 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 2
Limit miejsc: 1
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Maria Chełkowska-Zacharewicz
Literatura:

Literatura poniższa jest uzupełniana o pozycje zgodne z zainteresowaniami i planami badawczymi magistranta.

• Chełkowska-Zacharewicz, M. (2019). Zagadka emocji muzycznych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

• Deutsch, D. (red.) (2013). The psychology of music. Amsterdam: Elsevier

• Hallam, S., Cross, I., Thaut, M., (2009). The Oxford Handbook of Music Psychology. Oxford: Oxford University Press

• Juslin, P. N., Sloboda, J. (red.). (2011). Handbook of music and emotion: Theory, research, applications. Oxford University Press.

• Chełkowska-Zacharewicz, M., Kaleńska-Rodzaj, J.(red.) (2020). Psychologia muzyki dla każdego. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

• Lawendowski, R., Kaleńska-Rodzaj, J. (2014). Psychologia muzyki. Współczesne konteksty zastosowań. Harmonia Universalis: Gdańsk.

• Lehmann, A., Sloboda, J. (2007). Psychology for Musicians. Oxford: Oxford University Press

• North, A., Hargreaves, D. (2008). The Social and Applied Psychology of Music. New York: Oxford University Press

• Thompson, W. F. (2009). Music, Thought and Feeling. Understanding the Psychology of Music. Oxford: Oxford University Press

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

• Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO

• Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

• Bedyńska, S., Książka, M. (red.) (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

• Brzeziński, J. (red) (2004). Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.

• Brzeziński J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• The Publication Manual of the American Psychological Association, Seventh Edition, 2020

Zakres tematów:

Homo musicus – psychologiczna perspektywa muzycznej aktywności człowieka

ZAKRES TEMATYCZNY

Przygotowanie do podjęcia badań własnych

• Zasady gromadzenia i analizowania literatury w wybranym obszarze badawczym.

• Wymagania formalne pracy magisterskiej.

• Cechy „dobrego” projektu badań.

Obszary możliwych zagadnień poruszanych w ramach seminarium:

Emocjonalne reakcje na muzykę

• Mechanizmy powstawania emocji w reakcji na muzykę

• Sposoby pomiaru i jego specyfika w emocjach muzycznych

• Indywidualne oraz kontekstowe czynniki towarzyszące powstawaniu reakcji emocjonalnych na muzykę

Wsparcie psychologiczne muzyka

• Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych stosowane przez muzyków, nauczycieli w szkołach muzycznych, uczniów i studentów

• Efektywność metod profilaktycznych oraz interwencyjnych w radzeniu sobie ze stresem, tremą, nadmiernym obciążeniem poznawczym w tych grupach

• Możliwości zastosowania elastyczności psychologicznej we wsparciu psychologicznym muzyka

Przekonania oraz mity psychologiczne i edukacyjne na temat aktywności muzycznej człowieka

• Przekonania i mity edukacyjne i psychologiczne w środowisku muzycznym oraz poza środowiskiem muzycznym oraz ich implikacje w aktywności muzycznej i podejmowanych działaniach

Inne obszary zainteresowań obejmujące psychologiczne funkcjonowanie człowieka w kontekście słuchania i przetwarzania muzyki, tworzenia i wykonywania muzyki oraz zastosowania muzyki do oddziaływania na człowieka.

Metody dydaktyczne:

Przegląd literatury w zakresie teoretycznym i empirycznym, dyskusje grupowe nad określonymi zagadnieniami, prezentacje referatów przez poszczególnych studentów z zakresu wybranych obszarów, samodzielne formułowanie problemów badawczych.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową złożą się oceny uzyskane z referatu, ustnej prezentacji projektu badawczego oraz pisemnego przedstawienia problemu badań własnych.

Ocena końcowa będzie wyliczana jako średnia ważona: 30% oceny referatu + 20% oceny ustnej prezentacji zamysłu badawczego + 50% oceny pisemnego przedstawienia problemu badań własnych.

Ostateczny wynik ustalany jest na podstawie następującej skali:

- od 3,00 do 3,25 – ocena dostateczna (3,0);

- od 3,26 do 3,75 – ocena dostateczna plus (3,5)

- od 3,76 do 4,25 – ocena dobra (4,0)

- od 4,26 do 4,60 – ocena dobra plus (4,5)

- od 4,61 do 5,00 – ocena bardzo dobra (5,0)

Referat

Referat samodzielnie przygotowany przez studenta/studentkę ma pokazać jego/jej samodzielność i jakość radzenia sobie z rozpracowaniem zagadnienia teoretycznego oraz umiejętność dokonania krytycznego przeglądu badań na określony temat na podstawie odpowiednio dobranych źródeł naukowych

Skala ocen:

5,0 (bdb) – bardzo dobre rozpracowanie tematu, krytyczna i twórcza analiza literatury, szeroki przegląd badań z wykorzystaniem adekwatnych źródeł naukowych

4,5 (db+) - bardzo dobre rozpracowanie tematu, krytyczna analiza literatury, przegląd badań z wykorzystaniem adekwatnych źródeł naukowych

4,0 (db) - dobre rozpracowanie tematu, krytyczna analiza literatury, przegląd badań z wykorzystaniem źródeł naukowych

3,5 (dst+) - dobre rozpracowanie tematu

3,0 (dst) – dostateczne rozpracowanie tematu

2,0 (ndst) – niezadowalające rozpracowanie tematu

Ustna prezentacja własnego zamysłu badawczego:

Student/studentka powinien/powinna być w stanie sformułować i uzasadnić w toku dyskusji grupowych ważność i oryginalność tematu, nad którym zamierza pracować, zaprezentować swoje kompetencje w zakresie krytycznego myślenia oraz wyrażania swoich myśli w sposób komunikatywny i z użyciem odpowiedniej terminologii naukowej

Skala ocen:

5,0 (bdb) – bardzo dobre rozpracowanie tematu, czytelne i jasne posługiwanie się argumentacją za ważnością i oryginalnością tematu, krytyczne i twórcze zaprezentowanie wyniku przeglądu badań

4,5 (db+) - bardzo dobre rozpracowanie tematu, posługiwanie się argumentacją za ważnością i oryginalnością tematu, krytyczne i twórcze zaprezentowanie wyniku przeglądu badań

4,0 (db) - dobre rozpracowanie tematu, umiejętne sformułowanie argumentacji za wartością tematu, krytyczne zaprezentowanie przeglądu literatury

3,5 (dst+) - dobre rozpracowanie tematu

3,0 (dst) – dostateczne rozpracowanie tematu

2,0 (ndst) – niezadowalające rozpracowanie tematu

Pisemne przedstawienie problemu badań własnych

Podsumowując swoje studia literaturowe i dyskusje grupowe, student powinien/powinna przedstawić na piśmie problematykę planowanej przez siebie pracy badawczej wraz z odwołaniem się w prawidłowy sposób (zgodnie ze standardami APA) do odpowiedniej literatury naukowej.

Skala ocen:

5,0 (bdb) – bardzo dobre przedstawienie planowanej pracy badawczej, odwołanie się do szerokiej i odpowiedniej literatury naukowej zgodnie ze standardami APA z wykorzystaniem krytycznej analizy

4,5 (db+) - bardzo dobre przedstawienie planowanej pracy badawczej, odwołanie się do odpowiedniej literatury naukowej zgodnie ze standardami APA z wykorzystaniem krytycznej analizy

4,0 (db) - dobre przedstawienie planowanej pracy badawczej, odwołanie się do odpowiedniej literatury naukowej zgodnie ze standardami APA

3,5 (dst+) - dobre rozpracowanie tematu

3,0 (dst) – dostateczne rozpracowanie tematu

2,0 (ndst) – niezadowalające rozpracowanie tematu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)