Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie - sem. 1 [06-PS-SM-401] semestr zimowy 2021/2022
seminarium, grupa nr 8

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium magisterskie - sem. 1 [06-PS-SM-401]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 8 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 11
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Maciej Janowski
Literatura:

Podstawowa:

Goryńska, E., Ledzińska, M., Zajenkowski, M. (red.) (2011). Nastrój: Modele, geneza, funkcje. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Oatley, K., & Jenkins, J. M. (2003). Zrozumieć emocje. Wydawnictwo Naukowe PWN. r. 9 (proc. poznawcze) i 11 (psychopatologia)

Lewis, M., Haviland-Jones, J. M. (2008). Psychologia emocji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. rr 23, 27 (proc. poznawcze), 25 (temperament), 33 (wskaźnik stanu organizmu)

Uzupełniająca:

Angst, J., Ajdacic-Gross, V., Rössler, W. (2015). Klasyfikacja zaburzeń nastroju. Psychiatria Polska, 49, 663–671. http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_4_2015/663Angst_PsychiatrPol2015v49i4.pdf

Barańczuk, U. (2014). Temperament i objawy stresowego zaburzenia pourazowego (PTSD) a strategie poznawczej regulacji nastroju nastroju pozytywnego i negatywnego. https://depotuw.ceon.pl/bitstream/handle/item/883/2500-DR-76296.pdf?sequence=1

Chęć, M., Ligocka, M., Janik, I., Samochowiec, J., Samochowiec, A. (2019). Pośrednicząca rola nastroju we wpływie muzyki na emocjonalny odbiór materiału obrazowego przez adolescentów. Psychiatria Polska, 53(2), 341–357. http://psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_2_2019/341Chec_PsychiatrPol2019v53i2.pdf

Dembińska-Krajewska, D., Rybakowski, J. (2014). Skala TEMPS-A (Temperament Evaluation of Memphis, Pisa and San Diego Autoquestionnaire) – ważne narzędzie do badania temperamentów afektywnych. Psychiatria Polska, 48(5), 261–276. http://psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_2_2014/261DembinskaKrajewska_PsychiatrPol2_2014.pdf

Fijałkowska, A., Gruszczyński, W. (2009). Organizacja wspomnień emocjonalnych w pamięci autobiograficznej. Psychiatria Polska, 43(3), 341–351. https://www.kul.pl/files/61/Studia%20z%20psychologii%20w%20KUL/WieczorekFrancuz.pdf

Fiszer, K., Sobów, T. (2013). Związek umiejscowienia kontroli zdrowia z depresyjnością wśród studentów uczelni medycznej. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 6. http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-dfddf380-5429-4cf4-b275-e3f6f37b0d93/c/fulltext973.pdf

Gawda, B. (2019). Cechy zaburzeń osobowości a kontrola emocji negatywnych i regulacja nastroju. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J–Paedagogia-Psychologia, 31(3), 215. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2018_31_3_215-230/c/7022-6165.pdf

Kokowska, M. (2017). Doświadczenie muzyczne w regulacji nastroju. Polskie Forum Psychologiczne, 22. https://pfp.ukw.edu.pl/archive/article/312/kokowska_regulacja_nastroju/article.pdf

Kroemeke, A. (2010). Rola pozytywnych i negatywnych stanów afektywnych w procesie radzenia sobie ze stresem osób po zawale serca. Psychologia Jakości Życia, 9(1), 1–19. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/1884/Rola%20pozytywnych%20i%20negatywnych%20stan%F3w%20afektywnych.pdf?sequence=1

Łojko, D., Suwalska, A., Rybakowski, J. (2014). Dwubiegunowe zaburzenia nastroju i zaburzenia depresyjne w klasyfikacji DSM-5. Psychiatria Polska, 48(2), 245–260. http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_2_2014/245Lojko_PsychiatrPol2_2014.pdf

Maciuszek, J. (2002). Poczucie kontroli i zmiana osobista a jakość życia. In D. Jasiecka (Ed.), Człowiek wobec zmiany: Rozważania psychologiczne (pp. 39–51). https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/86488/maciuszek_poczucie_kontroli_i_zmiana_osobista_2002.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nowicka, M. (2012). Regulacja nastroju w leku i depresji. Doniesienie z badań. Studia Psychologiczne, 50(2), 43–60. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.pan-ps-yid-2012-iid-2-art-000000000003/c/03_Studia_Psychologiczne_Nr_2_S_43_60.pdf

Sedikides, C. (1992). Changes in the Valence of the Self as a Function of Mood. In M. S. Clark (Ed.), Emotion and social behavior (pp. 271–311). Sage Publications, Inc. http://www.southampton.ac.uk/~crsi/Changes_in.pdf

Siwek, M., Dudek, D., Rybakowski, J., Łojko, D., Pawłowski, T., Klejna, A. (2020). Kwestionariusz Zaburzeń Nastroju: Charakterystyka i zastosowanie. Psychiatria Polska, 43(3), 287–299. http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_3_2009/Siwek%20s287_Psychiatria%20Polska%203_2009.pdf

Wieczorek, D., Francuz, P. (2006). Wpływ nastroju na pamięć podczas rozwiązywania problemów przez analogię. Studia z Psychologii w KUL, 13, 63–79. https://www.kul.pl/files/61/Studia%20z%20psychologii%20w%20KUL/WieczorekFrancuz.pdf

Wojciszke, B., Baryła, W. (2004). Skale do pomiaru nastroju i sześciu emocji. Czasopismo Psychologiczne, 11(1), 31–47. http://www.czasopismopsychologiczne.pl/files/articles/2005-11-skale-do-pomiaru-nastroju-i-szeciu-emocji.pdf

Zborowska, N., Oleksy, T. (2017). Rola sposobu słuchania muzyki oraz strategii regulacji emocji w osiąganiu pozytywnego nastroju. Ogrody Nauk i Sztuk, 7, 268–274. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-d4f0df3e-7499-44c4-be2f-a563ff7cab00

Zakres tematów:

- Definicje i właściwości nastroju i stanów emocjonalnych o zbliżonym znaczeniu (afekt, samopoczucie).

- Wewnętrzne źródła nastroju (stan organizmu, hormony, cykle endogenne).

- Nastrój a czynniki zewnętrzne (np. muzyka).

- Nastrój a osobowość i temperament.

- Nastrój a wybrane cechy (LOC, style radzenia sobie).

- Nastrój a procesy poznawcze.

- Nastrój w zaburzeniach.

- Nastrój a relacje interpersonalne i realizacja zadań zawodowych.

- Nastrój - aspekty rozwojowe.

- Pomiar nastroju.

- Określenie zakresu pracy magisterskiej.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, analiza materiałów źródłowych, prezentacja, uzupełnianie wspólnego pliku z gromadzonymi informacjami.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa ustalona jest z uwzględnieniem trzech kryteriów:

- przygotowanie notatki i omówienie zadanego tematu;

- systematyczne przygotowanie notatki i omówienie dziesięciu artykułów z zakresu problematyki nastroju, w tym co najmniej dwóch w języku angielskim (liczba może być zmodyfikowana, w zależności od przebiegu toku zajęć w semestrze);

- omówienie własnego proponowanego tematu pracy na jednym z dwóch ostatnich spotkań

Terminowa realizacja wszystkich zadań skutkuje oceną bardzo dobrą. Brak realizacji lub niewłaściwe wykonanie obniża proporcjonalnie ocenę. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest realizacja zadania 1, 2 w 30% oraz trzeciego do końca sesji egzaminacyjnej.

Uwagi:

Zajęcia realizowane są w formie zdalnej z możliwością kilku spotkań w kontakcie.

Zajęcia zdalne odbywają się za pośrednictwem MS Teams, zespół

sem. mgr 2021-2023 | Janowski

link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3as-EcaZSVRN9zCtRQYzWwTfuFkAGZnNVN9pyAm8wdb3Y1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c7974424-43d1-4aff-8c90-4a90076ccc96&tenantId=50c76291-0c80-4444-a2fb-4f8ab168c311

MS Teams jest także platformą udostępniania dodatkowych materiałów.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)