Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do filozofii [W1-KO-S1-WDF] semestr zimowy 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do filozofii [W1-KO-S1-WDF]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 8:00 - 9:30
sala 332
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 66
Limit miejsc: 71
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Piotr Łaciak
Literatura:

K. Ajdukiewicz: Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa 1984.

A. Anzenbacher: Wprowadzenie do filozofii. Przeł. J. Zychowicz. Kraków 1987.

Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny. Red. Z. Cackowski, J. Kmita. Wrocław 1987.

Filozofia. Podstawowe pytania. Red. E. Martens, H. Schnädelbach. Tłum. K. Krzemieniowa. Warszawa 1995.

Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii. Red. J. Perzanowski. Warszawa 1989.

P. Kunzmann, F. P. Burkard, F. Wiedmann: Atlas filozofii. Przeł. B. A. Markiewicz. Warszawa 1999.

Leksykon filozofii klasycznej. Red. J. Herbut. Lublin 1997.

A. B. Stępień: Wstęp do filozofii. Lublin 1989.

W. Stróżewski: Istnienie i sens. Kraków 1994.

Zakres tematów:

1. Struktura i specyfika pytań filozoficznych:

a) pytania jako początek filozofowania,

b) pytanie „dlaczego” jako fundamentalne pytanie filozoficzne.

2. Filozofia a mitologia, filozofia a religia, filozofia a nauka, filozofia a ideologia.

3. Filozofia jako wiedza fundamentalna, racjonalna, krytyczna.

4. Podział filozofii. Charakterystyka podstawowych działów filozofii.

5. Różne wzorce uprawiania refleksji filozoficznej według H. Schnädelbacha. Opis pod względem przedmiotu, punktu wyjścia i pytania:

a) charakterystyka ontologicznego paradygmatu filozofowania (przedmiot: byt, punkt wyjścia: zdziwienie, pytanie: dlaczego),

b) charakterystyka mentalistycznego paradygmatu filozofowania (przedmiot: świadomość, punkt wyjścia: zwątpienie, pytanie: co mogę wiedzieć),

c) charakterystyka lingwistycznego paradygmatu filozofowania (przedmiot: język, punkt wyjścia: załamanie się rozumienia, pytanie: co mogę sensownie powiedzieć).

6. Charakterystyka stanowisk filozoficznych w sporach filozoficznych:

a) spory ontologiczne (materializm/idealizm, monizm/dualizm, idealizm subiektywny/realizm),

b) spory epistemologiczne (racjonalizm/empiryzm, fundamentalizm/antyfundamentalizm, spór o naturę prawdy),

c) spory etyczne (etyka eudajmonistyczna a etyka deontologiczna, absolutyzm/relatywizm).

7. Charakterystyka sytuacji w aktualnej filozofii: fenomenologia, egzystencjalizm, hermeneutyka, filozofia analityczna, postmodernizm.

Metody dydaktyczne:

Wykład, metoda podająca z elementami dyskusji.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny.

bardzo dobry (5.0): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością kluczowych zagadnień i pojęć filozoficznych. W sposób swobodny formułuje poprawne wypowiedzi w zakresie poznanych zagadnień. W ramach argumentacji potrafi sformułować wypowiedź, w której wykazuje się wiedzą nabytą dzięki lekturze tekstów źródłowych i lekturze uzupełniającej.

dobry plus (4.5): student wykazuje się znajomością kluczowych zagadnień i pojęć filozoficznych. W zakresie poznanych zagadnień potrafi sformułować poprawne wypowiedzi, w których wykazuje się zarazem znajomością w odniesieniu do źródłowych tekstów filozoficznych.

dobry (4.0): student wykazuje się znajomością kluczowych zagadnień i pojęć filozoficznych.

dostateczny plus (3.5): student w sposób niewyczerpujący i niesamodzielny formułuje wypowiedzi w zakresie podstawowych zagadnień problemowych

dostateczny (3.0): stopień opanowania kluczowych zagadnień i pojęć filozoficznych wskazuje na braki w odniesieniu do poziomu merytorycznego lub formalnego.

Uwagi:

1 sem. kognitywistyki /stacjonarne I stopnia/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)