Seminarium magisterskie z historii cz.4 [W1-HI-S2-SM(D)]
semestr letni 2021/2022
seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium magisterskie z historii cz.4 [W1-HI-S2-SM(D)] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 13:45 - 15:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agata Kluczek | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Becker H.S., Warsztat pisarski badacza, tłum. P. Tomanek. Warszawa 2013 Giedymin J., Semantyczne problemy klasyfikacji źródeł historycznych. W związku z artykułem Gerarda Labudy... „Studia Źródłoznawcze” t.3, 1958 Giedymin J., Z problemów logicznych analizy historycznej, Poznań 1961 Kersten K., Historyk twórcą źródeł, „Kwartalnik Historyczny” nr 2, 1971 Kościałkowski S., Historyka. Wstęp do studiów historycznych, Londyn 1951 Langlois Ch., Seignonos Ch., Wstęp do badań historycznych, Lwów 1912 Matuszewski J., O próbie nowej systematyki źródeł historycznych, „Studia Metodologiczne” nr 4, 1968 Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1978 Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2004 Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996 Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984 Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 1998, 2001 Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t.1-2, red. E. Wipszycka, Warszawa 1985, 1986 Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I/II, Źródłoznawstwo starożytności klasycznej, red. E. Wipszycka, Warszawa 2001 Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. III: Źródłoznawstwo czasów późnego antyku, red. E. Wipszycka, Warszawa 1999 Brożek M., Historia literatury łacińskiej, Warszawa 1969 Cytowska M., Szelest H., Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1981 Cytowska M., Szelest H., Literatura rzymska. Okres augustiański, Warszawa 1990 Cytowska M., Szelest H., Literatura rzymska. Okres cesarstwa, autorzy chrześcijańscy, Warszawa 1994 Cytowska M., Szelest H., Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992 Cytowska M., Szelest H., Rychlewska L., Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa 1996 Kluczek A.A. Ex nummis historia. Szkice o obrazach numizmatycznych w badaniach nad dziejami starożytnego Rzymu, Katowice 2021 Kolendo J., Żelazowski J., Tekst i pomnik. Zarys epigrafiki łacińskiej okresu Cesarstwa Rzymskiego, Warszawa 2003 Kumaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, /kilka wydań/ Kumaniecki K., Literatura rzymska, Okres cyceroński, Warszawa 1977 Lewandowski I., Historiografia rzymska, Poznań 2007 Morawski K., Schyłek literatury rzymskiej w drugim i trzecim wieku po Chr., Kraków 1921 Reynolds L., Wilson N., Skrybowie i uczeni. O tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, przekł. P. Majewski, wstęp N.G. Wilson, Warszawa 2008 Sinko T., Literatura grecka, t. 1–2, Wrocław 1931–1954 Sinko T., Zarys literatury greckiej, t. 1–2, Warszawa 1959 Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, Warszawa 2001 Słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa, red. J. M. Szymusiak, M. Starowieyski, Poznań 1971 Stabryła S., Historia literatury starożytnej Grecji i Rzymu, Wrocław 2002 Świadectwa epigraficzne. Historia starożytna w świetle inskrypcji, red. J. Bodel, tłum. A. Baziór, Do druku podał L. Mrozewicz, Poznań 2008 Witkowski St., Historiografia grecka i nauki pokrewne, t.I–III, Kraków 1925–1927 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Seminarzyści przedstawiają rozdziały swych prac. Dyskusji i wspólnej ocenie poddawane są interpretacje źródeł, hipotezy badawcze itd. Dyskutowane są również fragmenty powstających prac magisterskich i problemy wyłaniające się w toku poszukiwań źródeł, literatury przedmiotu. Przeważająca część każdych zajęć poświęcona jest na indywidualne konsultacje. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metoda problemowa; dyskusja; analiza i interpretacja materiałów źródłowych, ewentualne ich tłumaczenia; analiza tematów badawczych pod kątem właściwego ujęcia poruszanej w nich problematyki |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się: – ocena ciągła: frekwencja, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w zajęciach, dyskusja nad własną pracą i pracami innych uczestników seminarium; poziom merytoryczny dyskusji – postęp w systematycznym tworzeniu pracy magisterskiej i jej terminowa finalizacja Ocena końcowa nie jest średnią tych składowych. Akcent kładziony jest z jednej strony na prezentowane w oddawanych cząstkach pracy i wykazywane w dyskusji umiejętności warsztatowe, pracę nad źródłami, ich analizę i interpretację, czyli przygotowanie studenta do pisania pracy magisterskiej i na jego wiedzę historyczną związaną z badanym tematem, oraz na systematyczną pracę nad realizacją tematu własnej pracy magisterskiej, z drugiej strony na finalną zawartość merytoryczną pracy i jej poprawność warsztatową. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
4 semestr HISTORIA 2 stopień Seminarium z historii starożytnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.