Propedeutyka psychologii klinicznej [W3-PS-SM-PROKLI]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Propedeutyka psychologii klinicznej [W3-PS-SM-PROKLI] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 15:30 - 17:00
sala 206 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Jagoda Sikora |
Literatura: |
Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. DSM-5. Gdańsk: GWP (wybrane zagadnienia) Cierpiałkowska, L. Sęk, H. (red.) (2016/2021). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały) Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10 (1997). Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Versalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii. Kryteria diagnostyczne DSM-V. (2015). Edra Urban& Partner Uzupełniająca: Cierpiałkowska, L. Psychologia zaburzeń osobowości: wybrane zagadnienia. Poznań: 2008. Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo UJ Sitnik-Warchulska, K., Izydorczyk, B., & Lipowska, M. (2019). Wyzwania klinicznej diagnostyki psychologicznej dzieci i młodzieży: Rekomendacje konsultantów w dziedzinie psychologii klinicznej. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 19(1). Gaebel, W., Zielasek, J., & Reed, G. M. (2017). Zaburzenia psychiczne i behawioralne w ICD-11: koncepcje, metodologie oraz obecny status. Psychiatria Polska, 51(2), 169-195. Krawczyk, P., & Święcicki, Ł. (2020). ICD-11 vs. ICD-10–przegląd aktualizacji i nowości wprowadzonych w najnowszej wersji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO. Psychiatr. Pol, 54(1), 7-20. |
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 Wprowadzenie do psychologii klinicznej Rozdział 1 Psychologia kliniczna jako dziedzina badań i praktyki. Rozdział 2 Teoretyczne i metodologiczne podstawy psychologii klinicznej. Rozdział 3 Pojęcie normy, normalności i zdrowia. Cierpiałkowska, L., & Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. PWN. Zajęcia 2 Psychologia kliniczna i zdrowia a psychopatologia – wzajemne zależności Rozdział 4 Psychologia kliniczna i zdrowia a psychopatologia – wzajemne zależności. Cierpiałkowska, L., & Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. PWN. Gaebel, W., Zielasek, J., & Reed, G. M. (2017). Zaburzenia psychiczne i behawioralne w ICD-11: koncepcje, metodologie oraz obecny status. Psychiatria Polska, 51(2), 169-195. Krawczyk, P., & Święcicki, Ł. (2020). ICD-11 vs. ICD-10–przegląd aktualizacji i nowości wprowadzonych w najnowszej wersji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO. Psychiatr. Pol, 54(1), 7-20. Zajęcia 3 Modele diagnozy klinicznej a problemy diagnostyczne Rozdział 10 Modele diagnozy klinicznej a problemy diagnostyczne. Cierpiałkowska, L., & Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. PWN. Sitnik-Warchulska, K., Izydorczyk, B., & Lipowska, M. (2019). Wyzwania klinicznej diagnostyki psychologicznej dzieci i młodzieży: Rekomendacje konsultantów w dziedzinie psychologii klinicznej. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 19(1). Zajęcia 4 Komunikowanie diagnozy i jakość diagnozy Rozdział 11 Postępowanie diagnostyczne psychologa klinicznego a konteksty i sytuacje społeczne tworzenia diagnozy. Rozdział 13 Jakość diagnozy klinicznej i jej uwarunkowania. Cierpiałkowska, L., & Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. PWN. Zajęcia 5 Metody stosowane w psychologicznej diagnozie klinicznej Rozdział 12 Metody stosowane w psychologicznej diagnozie klinicznej. Cierpiałkowska, L., & Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. PWN. Zajęcia 6 Psychopatologia Rozdział 15 Psychologia zaburzeń lękowych i dysocjacyjnych. Rozdział 16 Psychologia schizofrenii. Rozdział 17 Psychologia zaburzeń nastroju. Cierpiałkowska, L., & Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. PWN. Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. DSM-5. Gdańsk: GWP (wybrane zagadnienia) Zajęcia 7 i 8 Formy pomocy psychologicznej Krótkie prezentacja (15 minut) w grupach: Tematy do wyboru: 1. Psychoterapia grupowa 2. Psychoterapia indywidualna 3. Grupy wsparcia 4. Interwencja kryzysowa 5. Rehabilitacja 6. Poradnictwo 7. Profilaktyka Prezentacja ma zawierać: • Charakterystykę danej formy • Czym różni się od innych? • Jakich wymaga kompetencji i umiejętności • Opinię na temat danej formy od specjalisty Zajęcia 9 i 10 Prezentacja prac własnych Zajęcia 11 Dziedziny zastosowań psychologii klinicznej Rozdział 22 Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży Rozdział 23 Neuropsychologia kliniczna jako dziedzina badań i praktyki Rozdział 24 Kliniczna psychologia zdrowia Cierpiałkowska, L., & Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. PWN. Zajęcia 12 Dziedziny zastosowań psychologii klinicznej Rozdział 25 Psychologia niepełnosprawności i rehabilitacja psychologiczna Rozdział 26 Psychologia kliniczna seniorów Rozdział 27 Psychologia sądowa a psychologia kliniczna Cierpiałkowska, L., & Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. PWN. Zajęcia 13 Kolokwium (31.05) |
Metody dydaktyczne: |
Studia przypadków, dyskusja, symulacje |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium, prezentacja, praca zaliczeniowa A. kolokwium zaliczeniowe weryfikujące wiedzę Studenta (max: 30 pkt.). Do kolokwium można podejść jednokrotnie. Wartość progowa zaliczenia kolokwium wynosi 15 pkt. W sytuacji nie osiągnięcia wystarczającej ilości punktów z kolokwium, można podejść do niego raz jeszcze. B. prezentacja 15 pkt Prezentacja ma zawierać: • Charakterystykę danej formy 3 pkt • Czym różni się od innych? 3 pkt • Jakich wymaga kompetencji i umiejętności 3 pkt • Opinię na temat danej formy od specjalisty 3 pkt plus aktywne przedstawienie pracy przez członków grupy 3 pkt C. praca własna 15 pkt przedstawienie problemu rozmowy (streszczenie) 5 pkt dane obserwacyjne z rozmowy 5 pkt własne refleksje 5 pkt Rozpiętość punktacji w odniesieniu do oceny końcowej: 56 - 60 bdb 51 - 55 db plus 46 - 50 db 41 - 45 dst plus 36 - 40 dst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.