Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Propedeutyka psychologii rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia [W3-PS-SM-PRORCZiR] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Propedeutyka psychologii rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia [W3-PS-SM-PRORCZiR]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:30 - 13:00
sala 113
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Michalina Ilska
Strona domowa grupy: https://us.edu.pl/instytut/ip/osoby/dr-michalina-ilska/
Literatura:

Sikorska M. „Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko” s.132-150

Szlendak T. „Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie” s.361-502

Red. B. de Barbaro „Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny” s. 97-110 Wywiad rodzinny z użyciem genogramu.

Bielawska-Batorowicz, E. (1999). Psychologia prokreacji jako dziedzina badań i obszar praktycznej działalności psychologa. Przegląd psychologiczny, 42(1-2), 221-239.

Chrzan-Dętkoś, M., & Kalita, L. (2019). Rola wczesnej interwencji psychologicznej w profilaktyce i terapii depresji poporodowej. Psychoterapia, (1 (188)).

Psychologia Rodziny red. Rostowska, Janicka rozdz. 5 “Modele funkcjonowania rodziny. Style wychowania”.

M.Plopa “Psychologia rodziny. Teoria i badania” rozdz. 3 “Rodzice a rozwój dziecka”

M. Plopa „Więzi w rodzinie” rozdz. 4 “Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny postaw Rodziców” i rozdz. 5 “Skala Postaw Rodziców”

Popławska E., Śliwowska S. (2011). Więź emocjonalna z dzieckiem w okresie prenatalnym

Sikorski, Zambrzycka „Postawy rodzicielskie”

Skibska „Postawy rodzicielskie jako determinant prawidłowego rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w młodszym wieku szkolnym – komunikat z badań.

Czub, M. (2014). Specyfika relacji dziecka z ojcem w pierwszych latach życia z perspektywy teorii przywiązania. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 13(3)

Włodarczyk j. (2014). Być tatą. Wyniki badania polskich ojców. Dziecko Krzywdzone s.94-138

KLASYFIKACJA ZABURZEŃ PSYCHICZNYCH I ZABURZEŃ ZACHOWANIA W ICD-10 (red.) Pużyński Stanisław, Wciórka Jacek

Krawczyk, P., & Święcicki, Ł. (2020). ICD-11 vs. ICD-10–przegląd aktualizacji i nowości wprowadzonych w najnowszej wersji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO. Psychiatr. Pol, 54(1), 7-20.

Gaebel, W., Zielasek, J., & Reed, G. M. (2017). Zaburzenia psychiczne i behawioralne w ICD-11: koncepcje, metodologie oraz obecny status. Psychiatria Polska, 51(2), 169-195.

Kotapka-Minc (2007). Znaczenie badania neuropsychologicznego w diagnostyce otępienia

Małgorzata Gaweł, Anna Potulska-Chromik Choroby neurodegeneracyjne: choroba Alzheimera i Parkinsona

Biechwska D., Orłowska E. (2012). Neuropsychologiczna charakterystyka wybranych zespołów otępiennych

Zakres tematów:

Wybrane problemy psychologii rodziny: współczesne wyzwania rodzicielstwa - rodziny zrekonstruowane, emigracji zarobkowej rodziców, zjawisko eurosieroctwa.

Wybrane problemy psychologii rodziny: schemat diagnozy środowiska rodzinnego. Genogram jako metoda wizualizacji rodziny/rodu.

Wybrane problemy psychologii rodziny: oblicza współczesnych rodzin i ich psychologiczne funkcjonowanie - podejmowanie ról rodzicielskich. Psychologia prokreacji – możliwości pracy w obszarze psychologii prokreacji

Wybrane problemy psychologii rodziny: oblicza współczesnych rodzin i ich psychologiczne funkcjonowanie - podejmowanie ról rodzicielskich. Charakterystyka postaw rodzicielskich oraz stylów wychowania w rodzinie - diagnoza

Wybrane problemy psychologii rodziny: Kulturowy i sytuacyjny kontekst wychowania. Główne mechanizmy transmisji wpływów wychowawczych

Wybrane zagadnienia psychologii klinicznej dzieci i młodzieży: klasyfikacje zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży (ICD-10, DSM-V, DC: 0-3). Elementy diagnozy dzieci i młodzieży – analiza wybranych przypadków klinicznych.

Funkcjonowanie rodzin dysfunkcyjnych – perspektywa dziecka (uwarunkowania przemocy, rodzaje przemocy wobec dziecka, skutki przemocy dla rozwoju jednostki)

Wybrane zagadnienia psychologii dzieci i młodzieży: współczesne media w życiu rodziny i szkoły, uzależnienie od Internetu.

Psychologia człowieka dorosłego. Starość i starzenie się. Choroby neurodegeneracyjne

Poradnictwo i pomoc psychologiczna dziecku i rodzinie: elementy terapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży.

Metody dydaktyczne:

dyskusja na podstawie literatury, metody aktywizujące, prezentacje multimedialne, praca w grupach

Metody i kryteria oceniania:

1/ Praca pisemna (esej) studenta ma koncentrować się na analizie historii wybranego bohatera literackiego lub filmowego (ew. osoby rzeczywiście istniejącej) pod kątem wpływu doświadczeń z dzieciństwa spędzonego w rodzinie dysfunkcjonalnej na sposób radzenia sobie/funkcjonowanie bohatera w dorosłym życiu.

Praca studenta ma polegać na analizie przedstawionej w historii sytuacji rodziny, w jakiej dorastał bohater, oraz sytuacji, w jakiej bohater znajduje się obecnie już jako osoba dorosła, z perspektywy wiedzy i umiejętności zdobytych podczas zajęć.

Oceniana będzie umiejętność dostrzeżenia i analizowania różnych aspektów funkcjonowania bohatera w dorosłym życiu, poprawność formalna i merytoryczna.

2/ Wykonanie genogramu

3/ Recenzja artykułu naukowego z obszaru uzależnień od współczesnych mediów

4/ Wykonanie materiałów psychoedukacyjnych z obszaru przemocy wobec dziecka

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)