Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia socjologii [W3-SO-S1-HS] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia socjologii [W3-SO-S1-HS]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:30 - 13:00
sala 048A
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 28
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Paweł Ćwikła
Literatura:

* E. Durkheim, Zasady metody socjologicznej, tłum. J. Szacki, wyd. PWN, Warszawa 2000:

- Przedmowa do drugiego wydania

- rozdz. I.: Co to jest fakt społeczny?

http://dydaktyka.bg.us.edu.pl.lt1ovmbp017c.han.bg.us.edu.pl/dlibra/publication/10636/edition/9821/content

* K. Marks, F. Engels, Manifest komunistyczny

http://han.bg.us.edu.pl/han/ibuk/https/libra.ibuk.pl/book/41088

* G. Simmel, Socjologia (Dziedzina socjologii; Towarzyskość. Przykład socjologii czystej lub formalnej; Obcy), (w:) P. Śpiewak (red.), Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, wyd. PWN, Warszawa 2006.

http://dydaktyka.bg.us.edu.pl.lt1ovm1m00c1.han.bg.us.edu.pl/dlibra/publication/19446/edition/18065/content

* M. Weber, Polityka jako zawód i powołanie (w tegoż:) Polityka jako zawód i powołanie, tłum. A. Kopacki, wyd. Znak, Fundacja im. Stefana Batorego, Kraków-Warszawa 1998, s. 55-110; tekst dostępny także np. w: M. Weber, Racjonalność, władza, odczarowanie, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2004.

http://dydaktyka.bg.us.edu.pl.lt1ovm1m00eb.han.bg.us.edu.pl/dlibra/publication/19444/edition/18063

* P. Śpiewak (red.) Klasyczne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, rozdz.: August Comte, Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej.

http://dydaktyka.bg.us.edu.pl.lt1ovm1m00c1.han.bg.us.edu.pl/dlibra/publication/19446/edition/18065/content

* S. Filipowicz, A.Mielczarek, K.Pieliński, M.Tański (red.), „Historia idei politycznych, wybór tekstów”, t. II, rozdz.: „John Stuart Mill, O wolności”

http://dydaktyka.bg.us.edu.pl.lt1ovm830178.han.bg.us.edu.pl/dlibra/publication/7740/edition/9321/content

* S. Filipowicz, A.Mielczarek, K.Pieliński, M.Tański (red.), Historia idei politycznych, wybór tekstów, t. II, rozdz.: „Herbert Spencer, Zasady socjologii”

http://dydaktyka.bg.us.edu.pl.lt1ovm830178.han.bg.us.edu.pl/dlibra/publication/7740/edition/9321/content

* J. Szczepański, Socjologia: rozwój problematyki i metod, PWN, Warszawa 1969,

- rozdz.: Metodologiczne koncepcje W. I. Thomasa i F. Znanieckiego,

- rozdz.: Humanistyczna socjologia indukcyjna F. Znanieckiego.

http://dydaktyka.bg.us.edu.pl.lt1ovmbp00fa.han.bg.us.edu.pl/dlibra/publication/23131/edition/21578/content

* A. Hertz, Socjologia nieprzedawniona, wyd. PIW, Warszawa 1992, rozdz.: Socjologia Vilfreda Pareto i teoria elit

http://dydaktyka.bg.us.edu.pl.lt1ovm1m00f3.han.bg.us.edu.pl/dlibra/publication/19457/edition/18076/content

* S. Filipowicz, A.Mielczarek, K.Pieliński, M.Tański (red.), Historia idei politycznych, wybór tekstów, t. II, rozdz.: Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce

http://dydaktyka.bg.us.edu.pl.lt1ovmf1211f.han.bg.us.edu.pl/dlibra/publication/19448/edition/18067

* F. Znaniecki, Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, wyd. PWN, Warszawa 2001, rozdz.: Upłynnienie cywilizacj

http://dydaktyka.bg.us.edu.pl.lt1ovmf1213b.han.bg.us.edu.pl/dlibra/publication/19450/edition/18069

* A. Jasińska-Kania, L. M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne, wyd. Scholar, Warszawa 2006, t. I, rozdz.: Herbert Blumer, Implikacje socjologiczne myśli George’a Herberta Meada

http://dydaktyka.bg.us.edu.pl.lt1ovmf12146.han.bg.us.edu.pl/dlibra/publication/19451/edition/18070

* P. Śpiewak (red.) Klasyczne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, rozdz.: „Ferdinand Tönnies, Wspólnota i stowarzyszenie. Rozprawa o komunizmie i socjalizmie jako empirycznych formach kultury”

Zakres tematów:

* Emil Durkheim

- przedmiot socjologii - XIX-wieczne zarzuty i kontrowersje przypisywane socjologii naukowej

- socjologia pośród innych nauk na przełomie XIX i XX wieku

- fakt społeczny

- prądy i nurty społeczne

* Karol Marks

- główne założenia socjologii i filozofii Marksa

- tezy "Manifestu komunistycznego"

- "Manifest komunistyczny" i rewolucja

- Karol Marks i jego wpływ na filozofie i socjologię XX i XXI wieku

- "Manifest komunistyczny" w świetle przemian kulturowych pierwszych dekad XXI wieku

* Georg Simmel

- relacja "jednostka-społeczeństwo" i "psychologizująca" socjologia G. Simmla

- podstawowe założenia socjologii Simmlowskiej

- "Obcy" jako kategoria socjologiczna

- istota socjologii formalnej Georga Simmla

* Max Weber

- socjologia polityki Maxa Webera

- istota polityki

- polityka jako zawód i powołanie

- etyka odpowiedzialności i etyka przekonań

- polityka i komunikacja społeczna

- miejsce polityki w kulturze

* August Comte

- przedmiot socjologii jako nowej dyscypliny nauki

- fazy rozwoju społeczeństw/kultury/historii

- socjologia i historia

- socjologia jako element filozofii pozytywistycznej

- metody socjologii wg Augusta Comte'a

* John Stuart Mill

- istota ideologii liberalizmu

- "O wolności" jako uniwersalny "podręcznik" liberała

- liberalizm J. S. Milla wobec XIX-wiecznego kolonializmu brytyjskiego

- liberalizm-demokracja-monarchia

- liberalizm jako idea i praktyka w życiu społecznym

* Herbert Spencer

- socjologia na tle XIX-wiecznych nurtów filozoficznych

- filozofia społeczna XIX wieku i ewolucjonizm

- społeczeństwo militarne i industrialne w myśli Spencera

- rzeczywistość społeczna - rzeczywistość przyrodnicza w XIX myśli filozoficznej i społecznej

- pojęcie i funkcja instytucji w ujęciu Spencera

* Florian Znaniecki

- socjologia polska przełomu XIX i XX wieku na tle światowej myśli socjologicznej

- założenia socjologii humanistycznej Floriana Znanieckiego

- współczynnik humanistyczny

- sposoby analizy i interpretacji elementów życia społecznego w socjologii Znanieckiego

* Vilfredo Pareto

- Vilfreda Pareto teoria krążenia elit

- historyczne i współczesne przykłady ilustrujące założenia teorii krążenia elit

* Alexis de Tocqueville

- Tocqueville jako teoretyk demokracji

- demokracja w teorii i praktyce

- założenia demokracji w ujęciu historycznym i współczesnym

- XIX-wieczna demokracja amerykańska jako wzór i/lub przestroga dla demokracji współczesnych

* Florian Znaniecki

- upłynnienie cywilizacji według Znanieckiego a "płynna rzeczywistość" XX i XXI-wiecznego postmodernizmu

* George Herbert Mead

- założenia interakcjonizmu symbolicznego G. H. Meada

- komunikacja symboliczna

* Ferdinand Tönnies

- istota Gemeinschaft i Gesellschaft

- znaczenie "wspólnoty" i "stowarzyszenia" w praktyce analizy socjologicznej

- komunizm i socjalizm jako empiryczne formy kultury

Metody dydaktyczne:

Oceniana jest aktywność studentów podczas zajęć:

- merytoryczna zawartość odpowiedzi

- oryginalność spostrzeżeń

- umiejętność łączenia tez pochodzących z materiałów źródłowych z faktami historycznymi i wydarzeniami współczesnymi

- częstotliwość zabierania głosu

- sposób przygotowania zagadnień jako propozycji wątków do dyskusji na zajęciach

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana jest aktywność studentów podczas zajęć:

- merytoryczna zawartość odpowiedzi

- oryginalność spostrzeżeń

- umiejętność łączenia tez pochodzących z materiałów źródłowych z faktami historycznymi i wydarzeniami współczesnymi

- częstotliwość zabierania głosu

- sposób przygotowania zagadnień jako propozycji wątków do dyskusji na zajęciach

Uwagi:

SOIZ, 2 sem.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)