Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura dla dzieci i młodzieży [W1-PI-S1-LDDIM] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Literatura dla dzieci i młodzieży [W1-PI-S1-LDDIM]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
sala A/2.12
Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Iwona Gralewicz-Wolny, Paweł Otręba
Literatura:

dr hab., prof. UŚ IWONA GRALEWICZ-WOLNY

Literatura obowiązkowa:

T. Jansson: Zaczarowana kabina kąpielowa. W: Eadem: Zima Muminków. Przeł. I. Szuch-Wyszomirska. Warszawa 2006, s. 16-34.

Janosch: Ach, jak cudowna jest Panama. Opowieść o tym, jak Miś z Tygryskiem wędrowali do Panamy. Przeł. E. Bielicka. Kraków 2004.

A. Lindgren: Braciszek i Karlsson z Dachu. Przeł. I. Szuch-Wyszomirska. W: Eadem: Karlsson z Dachu. Przeł. I. Szuch-Wyszomirska, A. Węgleńska, T. Chłapowska. Warszawa 2015.

L.J. Kern: Ferdynand Wspaniały. Kraków 2013.

M. Martins, M. Matoso: Dokąd idziemy, kiedy znikamy? Przeł. J. Kuhn. Warszawa 2018.

M. Prześluga: Bajka o włosie Patryku. Warszawa 2014.

R. Gościnny, J.-J. Sempé: Różowy wazon z salonu. W: Iidem: Rekreacje Mikołajka. Przeł. T. Markuszewicz, E. Staniszkis. Warszawa, 2010, s. 36-43.

Literatura uzupełniająca:

Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej. Red. B. Tylicka, G. Leszczyński. Wrocław 2002.

W. Kostecka: Baśń postmodernistyczna – przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją. Warszawa 2014 (i pozostałe książki z serii „Literatura dla Dzieci i Młodzieży. Studia”. Wydawnictwo SBP).

G. Leszczyński: Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko. Poznań 2015.

G. Leszczyński: Magiczna biblioteka. Zbójeckie księgi młodego wieku. Warszawa 2007.

M. Bieńczyk: Winnetou. W: Idem: Książka twarzy. Warszawa 2011.

Par cœur. Twórczość dla dzieci i młodzieży raz jeszcze. Red. I. Gralewicz-Wolny, B. Mytych-Forajter. Katowice 2016.

I. Gralewicz-Wolny, B. Mytych-Forajter: Uwolnić Pippi! Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury. Katowice 2013.

I. Gralewicz-Wolny, B. Mytych-Forajter: Po pierwsze. O literaturze dla dzieci (i nie tylko). Kraków 2019.

mgr PAWEŁ OTRĘBA

Zakres tematów:

dr hab., prof. UŚ IWONA GRALEWICZ-WOLNY

Literatura dla dzieci literaturą dla dorosłych.

Perspektywy interpretacyjne literatury dziecięcej.

Siła prostych historii - dlaczego w literaturze dla dzieci mniej znaczy więcej.

Potęga wyobraźni. Gry imaginacyjne w literaturze dla dzieci.

Bohater zwierzęcy literatury dziecięcej.

Śmierć w literaturze dla dzieci

Komizm literatury dziecięcej.

mgr PAWEŁ OTRĘBA

Metody dydaktyczne:

dr hab., prof. UŚ IWONA GRALEWICZ-WOLNY

Lektura tekstów źródłowych; praktyka analityczno-interpretacyjna; dyskusja o tekście ukierunkowana na cechy warsztatu pisarskiego, jakie tekst ów reprezentuje; inscenizacja utworu.

mgr PAWEŁ OTRĘBA

Metody i kryteria oceniania:

dr hab., prof. UŚ IWONA GRALEWICZ-WOLNY

Obecność na zajęciach. Aktywny udział w zajęciach - przygotowanie lekturowe, uczestniczenie w dyskusji. Praca pisemna w jednej z dwóch wybranych form: 1) opowiadanie adresowane do dziecięcego czytelnika mieszczące się w modelu literatury dziecięcej omawianym na zajęciach; 2) przeprowadzona w parach, spisana rozmowa o wybranej książce dla dzieci, której uczestnicy analizują mocne i słabe strony tekstu, omawiają jego problematykę, atrakcyjność lekturową, innowacyjność etc.; ocenie podlega wybór utworu, wnikliwość lektury tekstu, stopień zaangażowania w rozmowę oraz umiejętność sprowadzenia jej do formy pisemnej tak, by spełniała wymogi publikacyjne.

mgr PAWEŁ OTRĘBA

Uwagi:

2 sem. sztuki pisania lic.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)