Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki filmowe [W1-KM-S1-PF04] semestr letni 2021/2022
Laboratorium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praktyki filmowe [W1-KM-S1-PF04]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 8:00 - 9:30
sala B/1.28
Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: 21
Prowadzący: Magdalena Kempna-Pieniążek, Paulina Kędzia-Wiśniewska
Literatura:

Literatura przedmiotu:

A. Helman: Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury. Poznań 1998 (fragmenty).

M. Hendrykowski: Współczesna adaptacja filmowa. Poznań 2014 (fragmenty).

L. Hutcheon, G.R. Bortolotti: O pochodzeniu adaptacji: biologiczne przemyślenia o dyskursie wierności i "sukcesu". Przeł. M. Pytko. "Tekstualia" 2020, nr 1.

H. Jenkins: Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak. Warszawa 2007 (fragmenty).

T. Żaglewski: Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu komiksowego. Warszawa 2017 (fragmenty).

Literatura podmiotu:

W. i J. Grimm: Śpiąca królewna. Przeł. M. Tarnowski. Warszawa 1986.

W. Irving: Legenda o Sennej Kotlinie. W: tegoż: Rip Van Winkle i inne opowiadania. Przeł. W. Komarnicka. Warszawa 1992.

D.W. Jones: Ruchomy zamek Hauru. Przeł. D. Górska. Poznań 2003.

T. Miura, G. Sakurai: Ajin 1. Przeł. P. Tuczapska. Warszawa 2016.

Sh. Tan: Zagubiona rzecz. W: tegoż: Zagubione, znalezione. Przeł. J. Drewnowski. Warszawa 2014.

Literatura może ulec zmianie w trakcie semestru.

Zakres tematów:

1. Teoria adaptacji: kategoria twórczej zdrady.

2. Twórcze (filmowe) zdrady klasycznych baśni.

3. Autorskie praktyki adaptacji filmowych.

4. Filmowe adaptacje transkulturowe.

5. Problemy filmowych autoadaptacji.

6. Teoria adaptacji: dyskursy „wierności” i „sukcesu”.

7. Serie adaptacyjne i multiadaptacje.

8. Adaptacje komiksu a uniwersocentryczne filmowe praktyki mainstreamu.

9. Adaptacje a opowieści transmedialne.

10. Adaptacje a interaktywność: problem adaptacji gier wideo.

11. Warsztaty analizy adaptacji filmowych.

12. Indywidualne konsultacje tematów prac zaliczeniowych.

Czas na realizację bloków określa prowadząca.

Metody dydaktyczne:

02-MO1S-13-f_k: KONWERSATORIUM: 30h: praca o charakterze analityczno-interpretacyjnym, dyskusja dydaktyczna.

Praca własna studenta: 90h: zapoznanie się ze wskazanymi przez prowadzącą filmami i literaturą, wybór tematu pracy, skonstruowanie pracy interpretacyjnej związanej z wybraną praktyką filmową

Metody i kryteria oceniania:

02-MO1SN-13-w_s: PRACA PISEMNA:

- wymagania merytoryczne: student potrafi przygotować pracę interpretacyjną poświęconą wybranemu przez siebie przykładowi realizacji konkretnych praktyk filmowych. Potrafi wyszukiwać w różnych źródłach i selekcjonować potrzebne wiadomości, a następnie je analizować, interpretować, oceniać i użytkować. Zna podstawową terminologię filmoznawczą i podstawowe metody analizy dzieła filmowego, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii przydatnej w opisie i analizie wybranych praktyk filmowych.

- kryteria oceny:

Bardzo dobry – student trafnie stosuje terminologię filmoznawczą, wykazuje się umiejętnością wyboru metody analitycznej oraz krytycznym stosunkiem do źródeł, w klarowny sposób prowadzi interpretację i wysnuwa właściwe, pogłębione wnioski na temat realizacji konkretnych praktyk filmowych.

Plus dobry – student na ogół trafnie stosuje terminologię filmoznawczą, wykazuje się umiejętnością wyboru metody analitycznej oraz krytycznym stosunkiem do źródeł, w klarowny sposób prowadzi interpretację i wysnuwa właściwe, choć nie zawsze pogłębione wnioski na temat realizacji konkretnych praktyk filmowych.

Dobry – student na ogół trafnie stosuje terminologię filmoznawczą, wykazuje się umiejętnością wyboru metody analitycznej oraz krytycznym stosunkiem do źródeł, na ogół w klarowny sposób prowadzi interpretację i wysnuwa właściwe, choć niepogłębione wnioski na temat realizacji konkretnych praktyk filmowych.

Plus dostateczny – student czasem nietrafnie stosuje terminologię filmoznawczą, wykazuje się elementarną umiejętnością wyboru metody analitycznej, nie zawsze krytycznie podchodzi do źródeł, niekiedy w sposób niezbyt klarowny prowadzi interpretację, wysnuwając właściwe, choć niepogłębione wnioski na temat realizacji konkretnych praktyk filmowych.

Dostateczny – student często nietrafnie stosuje terminologię filmoznawczą, ma problem z wyborem właściwej metody analitycznej, często bezkrytycznie podchodzi do źródeł, niekiedy w sposób niezbyt klarowny prowadzi interpretację, wysnuwa elementarnie poprawne, powierzchowne wnioski na temat realizacji konkretnych praktyk filmowych.

Niedostateczny – student popełnia plagiat lub często nietrafnie stosuje terminologię filmoznawczą, nie potrafi wybrać właściwej metody analitycznej, bezkrytycznie podchodzi do źródeł, prowadzi interpretację w sposób pozbawiony klarowności, wysnuwa rażąco błędne wnioski na temat realizacji konkretnych praktyk filmowych.

UWAGA: Popełnienie przez studenta plagiatu (w części lub w całości pracy) będzie skutkowało otrzymaniem przez niego oceny niedostatecznej z modułu.

- przebieg procesu weryfikacji: student oddaje pracę w sesji letniej 2021/2022.

Uwagi:

W trakcie semestru dopuszcza się 2 nieobecności na zajęciach. Większa liczba nieobecności powinna zostać odrobiona w formie i terminie określonym przez prowadzącą.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)