Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Fakultet 6. Posttraumatic Sterss Disorder: Assessment, Diagnosis,and Treatment 06-PS-SM-106.19
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Fakultet 6. Posttraumatic Sterss Disorder: Assessment, Diagnosis,and Treatment 06-PS-SM-106.19
Zajęcia semestr zimowy 2021/2022 (2021/2022Z) (w trakcie)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każda środa, 11:30 - 13:00
sala 112
Grażyńskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: 10
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Monika Stojek
Strona domowa grupy: https://el.us.edu.pl/wns/course/view.php?id=1608
Literatura:

REQUIRED READING / WYMAGANE

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). American Psychiatric Pub. („Trauma and Stressor-Related Disorders” section, with the exception of Reactive Attachment Disorder and Disinhibited Social Engagement Disorder)

Bovin, M. J., Marx, B. P., Weathers, F. W., Gallagher, M. W., Rodriguez, P., Schnurr, P. P., & Keane, T. M. (2016). Psychometric properties of the PTSD Checklist for Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders–Fifth Edition (PCL-5) in veterans. Psychological Assessment, 28(11), 1379.

Chard, K.M. & Schuster Wachen J. (2020). Empirically Supported Psychological Treatments: Cognitive Processing Therapy. In J.G. Beck and D.M. Sloan, The Oxford Handbook of Traumatic Stress, Second Edition.

Foa, E.B., Hembree, E.A., & Rothbaum, B.O. (2007) Prolonged Exposure Therapy for PTSD. Emotional processing of traumatic experiences. Oxford University Press. (Chapters 2-4)

Hiller, R.M.,Hitchcock, C., Cobham, V.E. (2020). Assessing Trauma-Related Symptoms in Children and Adolescents. In J.G. Beck and D.M. Sloan, The Oxford Handbook of Traumatic Stress, Second Edition.

Keding, T. J., Heyn, S. A., Russell, J. D., Zhu, X., Cisler, J., McLaughlin, K. A., & Herringa, R. J. (2021). Differential patterns of delayed emotion circuit maturation in abused girls with and without internalizing psychopathology. American journal of psychiatry, appi-ajp.

Kessler, R. C., Sonnega, A., Bromet, E., Hughes, M., & Nelson, C. B. (1995). Posttraumatic stress disorder in the National Comorbidity Survey. Archives of General Psychiatry, 52, 1048–1060. doi:10.1001/archpsyc.1995.03950240066012

Kimerling, R., Street, A. E., Pavao, J., Smith, M. W., Cronkite, R. C., Holmes, T. H., & Frayne, S. M. (2010). Military-related sexual trauma among Veterans Health Administration patients returning from Afghanistan and Iraq. American Journal of Public Health, 100(8), 1409-1412.

Nijdam, M. J., Gersons, B. P., Reitsma, J. B., de Jongh, A., & Olff, M. (2012). Brief eclectic psychotherapy v. eye movement desensitisation and reprocessing therapy for post-traumatic stress disorder: randomised controlled trial. The British Journal of Psychiatry, 200(3), 224-231.

Park, C.L., Pless Kaiser, A., Finkelstein-Fox, L., Spiro III, A., & Schuster Wachen, J. (2020). Risk and Resilience Factors for Traumatic Stress Disorders. In J.G. Beck and D.M. Sloan, The Oxford Handbook of Traumatic Stress, Second Edition.

Pollio, E., Neubauer, F., & Deblinger, E. (2020). Treating Trauma-Related Symptoms in Children and Adolescents. In J.G. Beck and D.M. Sloan, The Oxford Handbook of Traumatic Stress, Second Edition.

Rizzo, A., Cukor, J., Gerardi, M., Alley, S., Reist, C., Roy, M., ... & Difede, J. (2015). Virtual reality exposure for PTSD due to military combat and terrorist attacks. Journal of Contemporary Psychotherapy, 45(4), 255-264.

Schnurr, P.P. & Hamblen J.L. (2020). PTSD Treatment Research: An Overview and Evaluation. In J.G. Beck and D.M. Sloan, The Oxford Handbook of Traumatic Stress, Second Edition.

Seligowski, A. V., Lee, D. J., Bardeen, J. R., & Orcutt, H. K. (2015). Emotion regulation and posttraumatic stress symptoms: A meta-analysis. Cognitive behaviour therapy, 44(2), 87-102.

Stojek, M., McSweeney, L. B., & Rauch, S. A. (2018). Neuroscience informed prolonged exposure practice: Increasing efficiency and efficacy through mechanisms. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 12, 281.

Stojek, M., Sherrill, A., Steven, T., Rothbaum, B.O. (2020). Promising psychological treatments for posttraumatic stress disorder. In J.G. Beck and D.M. Sloan, The Oxford Handbook of Traumatic Stress, Second Edition.

Tull, M. T., Berghoff, C. R., Wheeless, L. E., Cohen, R. T., & Gratz, K. L. (2018). PTSD symptom severity and emotion regulation strategy use during trauma cue exposure among patients with substance use disorders: Associations with negative affect, craving, and cortisol reactivity. Behavior therapy, 49(1), 57-70.

Wan, W. (2017, August 26). Ecstasy could be ‘breakthrough’ therapy for soldiers, others suffering from PTSD. The Washington Post.

Watts, B. V, Schnurr, P. P., Mayo, L., Young-Xu, Y., Weeks, W. B., & Friedman, M. J. (2013). Meta-analysis of the efficacy of treatments for posttraumatic stress disorder. The Journal of Clinical Psychiatry, 74(6), 541-50. https://doi.org/10.4088/JCP.12r08225

Weathers, F. W., Keane, T. M., & Davidson, J. R. (2001). Clinician‐Administered PTSD Scale: A review of the first ten years of research. Depression and anxiety, 13(3), 132-156.

SUPPLEMENTAL READING / UZUPEŁNIAJĄCE

Nagoski, E., & Nagoski, A. (2020). Burnout: The secret to unlocking the stress cycle. Ballantine Books.

Rothbaum, B. O., & Rauch, S. A. (2020). PTSD: What everyone needs to know. Oxford University Press, USA.

Willingham, D.T. (2011). Trust me, I’m a scientsit. Scientific American, 304(5). doi:10.1038/scientificamerican0511-12

Zakres tematów:

Uwaga: artykuły/rozdziały wymagane dla każdej klasy są wymienione pod tematem każdego tygodnia. Ćwiczenia praktyczne/pokazy są wymienione w nawiasach obok tematu każdego tygodnia.

Week 1: Introductions, syllabus review, scientific method. (Ice-breaker exercise).

Week 2: Stress and trauma in youth. (Practice validation and expressing empathy).

Keding, T. J., Heyn, S. A., Russell, J. D., Zhu, X., Cisler, J., McLaughlin, K. A., & Herringa, R. J. (2021). Differential patterns of delayed emotion circuit maturation in abused girls with and without internalizing psychopathology. American journal of psychiatry, appi-ajp.

Week 3-4: Diagnosis and assessment of PTSD. (Video of the CAPS-5 interview: Available from the National Center for PTSD at www. ptsd. va. Gov)

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). American Psychiatric Pub. („Trauma and Stressor-Related Disorders” section, with the exception of Reactive Attachment Disorder and Disinhibited Social Engagement Disorder)

Bovin, M. J., Marx, B. P., Weathers, F. W., Gallagher, M. W., Rodriguez, P., Schnurr, P. P., & Keane, T. M. (2016). Psychometric properties of the PTSD Checklist for Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders–Fifth Edition (PCL-5) in veterans. Psychological Assessment, 28(11), 1379.

Weathers, F. W., Keane, T. M., & Davidson, J. R. (2001). Clinician‐Administered PTSD Scale: A review of the first ten years of research. Depression and anxiety, 13(3), 132-156.

Hiller, R.M.,Hitchcock, C., Cobham, V.E. (2020). Assessing Trauma-Related Symptoms in Children and Adolescents. In J.G. Beck and D.M. Sloan, The Oxford Handbook of Traumatic Stress, Second Edition.

Week 5: Conditions comorbid with PTSD. Risk and resilience factors in PTSD. (Differential diagnosis exercise – ruling out other potential diagnoses, identifying comorbid conditions).

Kessler, R. C., Sonnega, A., Bromet, E., Hughes, M., & Nelson, C. B. (1995). Posttraumatic stress disorder in the National Comorbidity Survey. Archives of General Psychiatry, 52, 1048–1060. doi:10.1001/archpsyc.1995.03950240066012

Park, C.L., Pless Kaiser, A., Finkelstein-Fox, L., Spiro III, A., & Schuster Wachen, J. (2020). Risk and Resilience Factors for Traumatic Stress Disorders. In J.G. Beck and D.M. Sloan, The Oxford Handbook of Traumatic Stress, Second Edition.

Week 6: Emotional and neurobiological theories of PTSD. (NYT podcast - Dr. van der Kolk)

Stojek, M., McSweeney, L. B., & Rauch, S. A. (2018). Neuroscience informed prolonged exposure practice: Increasing efficiency and efficacy through mechanisms. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 12, 281.

Tull, M. T., Berghoff, C. R., Wheeless, L. E., Cohen, R. T., & Gratz, K. L. (2018). PTSD symptom severity and emotion regulation strategy use during trauma cue exposure among patients with substance use disorders: Associations with negative affect, craving, and cortisol reactivity. Behavior therapy, 49(1), 57-70.

Seligowski, A. V., Lee, D. J., Bardeen, J. R., & Orcutt, H. K. (2015). Emotion regulation and posttraumatic stress symptoms: A meta-analysis. Cognitive behaviour therapy, 44(2), 87-102.

Week 7: Sexual and interpersonal trauma. (This American Life podcast: Ten sessions)

Kimerling, R., Street, A. E., Pavao, J., Smith, M. W., Cronkite, R. C., Holmes, T. H., & Frayne, S. M. (2010). Military-related sexual trauma among Veterans Health Administration patients returning from Afghanistan and Iraq. American Journal of Public Health, 100(8), 1409-1412.

Week 8: Treatment of PTSD: Overview of empirical evidence.

Watts, B. V, Schnurr, P. P., Mayo, L., Young-Xu, Y., Weeks, W. B., & Friedman, M. J. (2013). Meta-analysis of the efficacy of treatments for posttraumatic stress disorder. The Journal of Clinical Psychiatry, 74(6), 541-50. https://doi.org/10.4088/JCP.12r08225

Schnurr, P.P. & Hamblen J.L. (2020). PTSD Treatment Research: An Overview and Evaluation. In J.G. Beck and D.M. Sloan, The Oxford Handbook of Traumatic Stress, Second Edition.

Week 9-10: Introduction to cognitive behavioral approaches to PTSD treatment: Prolonged exposure and cognitive processing therapy. (ISTSS Master Clinician Series videos: (1) Prolonged exposure; (2) CPT)

Foa, E.B., Hembree, E.A., & Rothbaum, B.O. (2007) Prolonged Exposure Therapy for PTSD. Emotional processing of traumatic experiences. Oxford University Press. (Chapters 2-4)

Chard, K.M. & Schuster Wachen J. (2020). Empirically Supported Psychological Treatments: Cognitive Processing Therapy. In J.G. Beck and D.M. Sloan, The Oxford Handbook of Traumatic Stress, Second Edition.

Week 11: Other empirically-supported treatments for PTSD: Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR), narrative exposure therapy (NET) and Brief Eclectic Therapy for PTSD (BEPP)

Nijdam, M. J., Gersons, B. P., Reitsma, J. B., de Jongh, A., & Olff, M. (2012). Brief eclectic psychotherapy v. eye movement desensitisation and reprocessing therapy for post-traumatic stress disorder: randomised controlled trial. The British Journal of Psychiatry, 200(3), 224-231.

Week 12: PTSD treatment in youth.

Pollio, E., Neubauer, F., & Deblinger, E. (2020). Treating Trauma-Related Symptoms in Children and Adolescents. In J.G. Beck and D.M. Sloan, The Oxford Handbook of Traumatic Stress, Second Edition.

Week 13: Advances and innovations in PTSD treatment: Virtual reality, MDMA, and complementary approaches. (ISTSS Master Clinician Series videos: VR therapy).

Wan, W. (2017, August 26). Ecstasy could be ‘breakthrough’ therapy for soldiers, others suffering from PTSD. The Washington Post.

Rizzo, A., Cukor, J., Gerardi, M., Alley, S., Reist, C., Roy, M., ... & Difede, J. (2015). Virtual reality exposure for PTSD due to military combat and terrorist attacks. Journal of Contemporary Psychotherapy, 45(4), 255-264.

Stojek, M., Sherrill, A., Steven, T., Rothbaum, B.O. (2020). Promising psychological treatments for posttraumatic stress disorder. In J.G. Beck and D.M. Sloan, The Oxford Handbook of Traumatic Stress, Second Edition.

Tydzień 14-15: Review, catch-up

Metody dydaktyczne:

Metody nauczania obejmują wykłady uzupełnione prezentacjami PowerPoint; dyskusje/praca w małych grupach; prezentacje wideo i słuchowiska. Zajęcia odbywają się osobiście.

Metody i kryteria oceniania:

Oceny będą oparte na uczestnictwie/dyskusji na zajęciach, prezentacji o mediach, projekcie i egzaminie końcowym. Ocena zostanie obliczona na podstawie liczby punktów, które student otrzyma za każde zadanie.

Zakres każdego zadania jest następujący:

(1) Udział: wykonywanie prac/ćwiczeń w małych grupach/parach, udział w pracach pisemnych w małych grupach, zadawanie pytań dotyczących artykułów, zadawanie prezenterom pytań dotyczących prezentacji medialnych.

(2) Prezentacja o mediach: każdy uczeń znajdzie jedną aktualną wzmiankę o zespole stresu pourazowego, traumie lub stresie w gazecie, blogu internetowym lub czasopiśmie – najlepiej w miesiącach, w których spotykamy się na zajęciach. Dzieląc się artykułem z klasą, uczniowie omówią następujące punkty: (1) streszczą treść artykułu; (2) Omówią, jak artykuł pasuje do informacji prezentowanych na zajęciach (dokładne punkty do omówienia zostaną udostępnione w Teams i Moodle).

Proszę o e-mail z linkiem do materiału multimedialnego najpóźniej do godziny 20:00 wieczorem przed prezentacją. Do tego zadania potrzebuję tylko link do materiału multimedialnego – to zadanie nie ma komponentu pisemnego. Po prostu poinformujesz klasę o tym, co znalazłeś, a my omówimy. Terminy prezentacji zostaną ustalone w pierwszych tygodniach zajęć.

(3) Projekt:

Część 1: Każdy student wybiera jeden artykuł z przydzielonej listy lektur i przygotowuje słowniczek słów związanych z psychologią i traumą w artykule w swoim ojczystym języku. Należy zidentyfikować i przetłumaczyć co najmniej 20 słów. Ta część projektu zostanie udostępniona innym uczestnikom kursu. Do artykułów będzie udpostępniony arkusz zapisów, aby ten sam artykuł nie był tłumaczony wielokrotnie.

Część 2: Przeprowadź wywiad z kolegą/koleżanką z klasy i napisz krótką refleksję. Pary uczniów będą przeprowadzać ze sobą wywiady na temat sposobów, w jakie ich kultury/społeczności postrzegają/wyjaśniają traumę. Niektóre z pytań mogą obejmować: jakie są dominujące przekonania w twojej kulturze dotyczące tego, jak ludzie leczą się z traumatycznych doświadczeń? O roli ofiary w traumie seksualnej? Rola osób, które doświadczyły traumy w społeczeństwie? Czy ludzie w Twojej kulturze/społeczności mówią otwarcie o traumie? Jaka jest rola rodziny, religii, systemu medycznego i społeczności w leczeniu traumy i radzeniu sobie z nią?

Część pisemna będzie zawierać tylko Twoją refleksję dotyczącą wywiadu (np. czy dowiedziałeś się czegoś nieoczekiwanego? Jak się czułaś zadając te pytania? Czego jeszcze chciał(a)byś się dowiedzieć?). Instruktorka udostępni listę pytań, na które studenci mają odpowiedzieć.

**WAŻNE: Ten wywiad dotyczy poznania przekonań kulturowych/społecznościowych. NIE Pytaj innych studentów o ich osobistą historię traumy.

(4) Egzamin końcowy: jest to egzamin w formacie wielokrotnego wyboru. Będzie składać się z 30 pytań obejmujących materiał prezentowany na zajęciach. Podczas tego egzaminu nie można używać laptopów, telefonów, notatek ani artykułów.

Ocena końcowa wyliczana jest według następującej skali:

 od 3,00 do 3,25 (61%-65%) – ocena dostateczna (3,0);

 od 3,26 do 3,75 (66%-70%) – ocena dostateczna plus (3,5)

 od 3,76 do 4,25 (71%-80%) – ocena dobra (4,0)

 od 4,26 do 4,60 (81%-90%) – ocena dobra plus (4,5)

 od 4,61 do 5,00 (91%-100%) – ocena bardzo dobra (5,0)

Waga każdego zadania (od oceny końcowej):

(1) Udział: 10%

(2) Prezentacja medialna: 20%

(3) Projekt: 40%

(4) Egzamin końcowy: 30%

Uwagi:

Instruktorka poinformuje studentów o wszelkich zmianach w grafiku lub lekturach zawartych w sylabusie, zarówno podczas spotkań, jak i drogą mailową. W wypadku zmian w grafiku, zaktualizowana wersja sylabusa zostanie udostępniona studentom.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.