Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie w przedszkolu [W3-PE-EWP-S2-WYCHPRZ] semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wychowanie w przedszkolu [W3-PE-EWP-S2-WYCHPRZ]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala 113
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi piątek (parzyste), 15:30 - 17:00
sala 113
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 24
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Watoła
Literatura:

1. Biała, M., Przedszkolaki. Co każdy rodzic i nauczyciel wiedzieć powinien, Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008, s. 35-107

2. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000.

3. Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2000, s. 83-121

4. Jąder- Taboł, M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków 2018

5. Karbowniczek, J. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011

6. Klim-Klimaszewska, A., Pedagogika przedszkolna, 2005

7. Kusiak, K., Bednarczuk, B., Oblicza gotowości szkolnej, Wyd. Harmonia 2015

8. Podstawa programowa z dn. 14 lutego 2017 roku

9. Rozporządzenie MEN z 25.05.2018r. w sprawie organizowania turystyki i krajoznawstwa w szkole

10. Schaffer H.R., Psychologia rozwoju dziecka, Warszawa 2005

11. Ustawa o systemie oświaty z 07 września 1991r. z późn. zm.

12. Waloszek, D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, 2014

Zakres tematów:

1. Projekt organizacyjny przedszkola

2. Awans zawodowy nauczyciela przedszkola; prawne uwarunkowania płacowe

3. Adaptacja dziecka do warunków przedszkola i jej uwarunkowania

4. Gotowość szkolna dzieci oraz sposoby jej diagnozowania

5. Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka

6. Zagospodarowanie i wyposażenie sali przedszkolnej

7. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu – cele poszczególnych działań

8. Uroczystości przedszkolne

9. Wycieczki organizowane przez przedszkole

10. Zabawa dzieci w wieku przedszkolnym

11. Alternatywne formy edukacji przedszkolnej

12. Metody i formy pracy nauczyciela z uwzględnieniem wybranych elementów poznanych metod: Metoda Jadwigi Cieszyńskiej, Pedagogika zabawy – chusta Klanzy, Plastelina na zajęciach w przedszkolu, Uniwersytety dziecięce, Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz, Metoda Bronisława Rocławskiego, Metoda Glenna Domana, Metoda Ewy Arciszewskiej, Metoda naturalnej nauki języka Wendy Pye, Metoda Marianne i Christophera Knillów, Konezjologia Edukacyjna Paula E. Dennisona, Metoda opowieści ruchowej Józefa Gotfryda Thulina, Metoda Emila Jaguesa-Dalcroze’a, Metoda Erwina E. Gordona, Metoda aktywnego słuchania muzyki Batti Strauss, Metoda projektów, Metoda Ewy i Feliksa Przyłubskich, Metoda barwno-dźwiękowa Heleny Metery, Pedagogika Rudolfa Steinera, Pedagogika Marii Montessori, Pedagogika Celestyna Freineta, Metoda ekspresji ruchowej Carla Orffa, Metoda gimnastyki rytmicznej Alfreda i Marii Kniessów, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, felietonu, filmu, wykład zdalny. Dyskusja, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, metoda projektu, wybrane metody problemowe (elementy metod sytuacyjnej i symulacyjnej)

Metody i kryteria oceniania:

1. Aktywność podczas zajęć - zabieranie głosu w dyskusji merytorycznej, zaangażowanie w aktywności proponowane w czasie ćwiczeń. Aktywność realizowana w małych zespołach, parach.

2. Przygotowanie do zajęć (znajomość wskazanej literatury, posiadanie umówionych na dane zajęcia akcesoriów) i aktywny udział w ćwiczeniach,

3. Projekt - wykonanie pracy praktycznej, opracowanie wybranego zagadnienia, upowszechnienie wśród uczestników grupy wybranego zagadnienia.

Uwagi:

Ogólna orientacja (przypomnienie) zagadnień z psychologii rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)