Wychowanie w przedszkolu [W3-PE-EWP-S2-WYCHPRZ]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wychowanie w przedszkolu [W3-PE-EWP-S2-WYCHPRZ] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi piątek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala 113 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi piątek (parzyste), 15:30 - 17:00
sala 113 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | 24 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Watoła |
Literatura: |
1. Biała, M., Przedszkolaki. Co każdy rodzic i nauczyciel wiedzieć powinien, Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008, s. 35-107 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000. 3. Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2000, s. 83-121 4. Jąder- Taboł, M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków 2018 5. Karbowniczek, J. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011 6. Klim-Klimaszewska, A., Pedagogika przedszkolna, 2005 7. Kusiak, K., Bednarczuk, B., Oblicza gotowości szkolnej, Wyd. Harmonia 2015 8. Podstawa programowa z dn. 14 lutego 2017 roku 9. Rozporządzenie MEN z 25.05.2018r. w sprawie organizowania turystyki i krajoznawstwa w szkole 10. Schaffer H.R., Psychologia rozwoju dziecka, Warszawa 2005 11. Ustawa o systemie oświaty z 07 września 1991r. z późn. zm. 12. Waloszek, D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, 2014 |
Zakres tematów: |
1. Projekt organizacyjny przedszkola 2. Awans zawodowy nauczyciela przedszkola; prawne uwarunkowania płacowe 3. Adaptacja dziecka do warunków przedszkola i jej uwarunkowania 4. Gotowość szkolna dzieci oraz sposoby jej diagnozowania 5. Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka 6. Zagospodarowanie i wyposażenie sali przedszkolnej 7. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu – cele poszczególnych działań 8. Uroczystości przedszkolne 9. Wycieczki organizowane przez przedszkole 10. Zabawa dzieci w wieku przedszkolnym 11. Alternatywne formy edukacji przedszkolnej 12. Metody i formy pracy nauczyciela z uwzględnieniem wybranych elementów poznanych metod: Metoda Jadwigi Cieszyńskiej, Pedagogika zabawy – chusta Klanzy, Plastelina na zajęciach w przedszkolu, Uniwersytety dziecięce, Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz, Metoda Bronisława Rocławskiego, Metoda Glenna Domana, Metoda Ewy Arciszewskiej, Metoda naturalnej nauki języka Wendy Pye, Metoda Marianne i Christophera Knillów, Konezjologia Edukacyjna Paula E. Dennisona, Metoda opowieści ruchowej Józefa Gotfryda Thulina, Metoda Emila Jaguesa-Dalcroze’a, Metoda Erwina E. Gordona, Metoda aktywnego słuchania muzyki Batti Strauss, Metoda projektów, Metoda Ewy i Feliksa Przyłubskich, Metoda barwno-dźwiękowa Heleny Metery, Pedagogika Rudolfa Steinera, Pedagogika Marii Montessori, Pedagogika Celestyna Freineta, Metoda ekspresji ruchowej Carla Orffa, Metoda gimnastyki rytmicznej Alfreda i Marii Kniessów, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, felietonu, filmu, wykład zdalny. Dyskusja, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, metoda projektu, wybrane metody problemowe (elementy metod sytuacyjnej i symulacyjnej) |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywność podczas zajęć - zabieranie głosu w dyskusji merytorycznej, zaangażowanie w aktywności proponowane w czasie ćwiczeń. Aktywność realizowana w małych zespołach, parach. 2. Przygotowanie do zajęć (znajomość wskazanej literatury, posiadanie umówionych na dane zajęcia akcesoriów) i aktywny udział w ćwiczeniach, 3. Projekt - wykonanie pracy praktycznej, opracowanie wybranego zagadnienia, upowszechnienie wśród uczestników grupy wybranego zagadnienia. |
Uwagi: |
Ogólna orientacja (przypomnienie) zagadnień z psychologii rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.