Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi [W3-PE-EWP2-S2-1]
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi [W3-PE-EWP2-S2-1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 51 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 51 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Samborska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
- Beil Brigitte, (2000). Dziecko grzeczne i niegrzeczne. Dlaczego dziecku potrzebne są wartości?, tłum. A. Czarnocki, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax. - Borecka-Biernat Danuta, Kurtek Paweł, Woźniak-Krakowian Agata, (2018). Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych, Warszawa: Difin. - Borecka-Biernat Danuta, Wajszczyk Katarzyna, Walęcka-Matyja Katarzyna, (2019). Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Wybrane problemy, Warszawa: Difin. - Boszczyk Natalia, (2020). Dobre relacje w szkole, Warszawa: Wolters Kluwer. - Kołakowski Artur (red.), (2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Kordziński Jarosław, (2017). Szkoła wspólnych działań, czyli o relacjach i współpracy, Warszawa: Wolters Kluwer. - Kozak Agnieszka, Berenot Joanna, (2020). Dogadać się z nastolatkiem. - Dojrzałość i szacunek w relacji, CoJaNaTo Blanka Łyszkowska. - Libiszowska-Żółtkowska Maria, Ostrowska Krystyna (red.), (2019). Agresja w szkole, wyd. 2, Warszawa: Difin. - MacKenzie Robert J., (2021). Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? Łagodnie – konsekwentnie – z szacunkiem, tłum. O. Waśkiewicz, Sopot: GWP. - Mikler-Chwastek Anna (red.), (2017). Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Warszawa: Difin. - Nelsen Jane, Lott Lynn, Glenn Stephen, (2020). Pozytywna dyscyplina w klasie. Jak rozwijać wzajemny szacunek, współpracę i odpowiedzialność w szkole, wyd. III, tłum. A. Milik, Milanówek: Pozytywna Dyscyplina Sylwia Anderson-Hanney. - Paszkiewicz Aneta, (2019). Trudne sytuacje w klasie szkolnej – identyfikacja, propozycje rozwiązań, Warszawa: Difin. - Rogers Bill, (2014). Naprawa zachowania, tłum. E. Niezgoda, Z. Zdral, K. Bojadżijewa-Wesołowska, Warszawa: Fraszka Edukacyjna. - Szurowska Beata (red.), (2019). Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin. - Szurowska Beata (red.), (2020). Szkoła w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin. - Wolańczyk Tomasz, Komender Jadwiga (red.), (2005, 2015). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Organizacja zajęć. Omówienie zakresu realizowanych treści oraz wymogów zaliczeniowych. Najważniejsze zagadnienia i pojęcia związane z przedmiotem 2. Trudności wychowawcze – pojęcie, podział (trudności wychowawcze o charakterze wychowawczym, społecznym, dydaktycznym, psychicznym) 3. Przyczyny i przejawy trudności wychowawczych 4. Trudności wychowawcze a zaburzenia zachowania 5. Instytucje i ich działania w zakresie zapobiegania, niwelowania trudności wychowawczych (instytucje edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, pomocowe, terapeutyczne) 6.Trudności wychowawcze w perspektywie prawno-pedagogicznej |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium w formie pisemnej - weryfikacja wiedzy studentów poprzez test składający się z pytań zamkniętych i otwartych. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Wykład odbywa się w formie zdalnej - zastosowane narzędzia edukacji zdalnej (Teams) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.