Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi W3-PE-EWP2-S2-1
semestr letni 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi W3-PE-EWP2-S2-1
Zajęcia semestr letni 2021/2022 (2021/2022L) (w trakcie)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
co drugi wtorek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala zajęcia zdalne
Grażyńskiego jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 51
Limit miejsc: 51
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Iwona Samborska
Literatura:

- Beil Brigitte, (2000). Dziecko grzeczne i niegrzeczne. Dlaczego dziecku potrzebne są wartości?, tłum. A. Czarnocki, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

- Borecka-Biernat Danuta, Kurtek Paweł, Woźniak-Krakowian Agata, (2018). Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych, Warszawa: Difin.

- Borecka-Biernat Danuta, Wajszczyk Katarzyna, Walęcka-Matyja Katarzyna, (2019). Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Wybrane problemy, Warszawa: Difin.

- Boszczyk Natalia, (2020). Dobre relacje w szkole, Warszawa: Wolters Kluwer.

- Kołakowski Artur (red.), (2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

- Kordziński Jarosław, (2017). Szkoła wspólnych działań, czyli o relacjach i współpracy, Warszawa: Wolters Kluwer.

- Kozak Agnieszka, Berenot Joanna, (2020). Dogadać się z nastolatkiem. - Dojrzałość i szacunek w relacji, CoJaNaTo Blanka Łyszkowska.

- Libiszowska-Żółtkowska Maria, Ostrowska Krystyna (red.), (2019). Agresja w szkole, wyd. 2, Warszawa: Difin.

- MacKenzie Robert J., (2021). Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? Łagodnie – konsekwentnie – z szacunkiem, tłum. O. Waśkiewicz, Sopot: GWP.

- Mikler-Chwastek Anna (red.), (2017). Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Warszawa: Difin.

- Nelsen Jane, Lott Lynn, Glenn Stephen, (2020). Pozytywna dyscyplina w klasie. Jak rozwijać wzajemny szacunek, współpracę i odpowiedzialność w szkole, wyd. III, tłum. A. Milik, Milanówek: Pozytywna Dyscyplina Sylwia Anderson-Hanney.

- Paszkiewicz Aneta, (2019). Trudne sytuacje w klasie szkolnej – identyfikacja, propozycje rozwiązań, Warszawa: Difin.

- Rogers Bill, (2014). Naprawa zachowania, tłum. E. Niezgoda, Z. Zdral, K. Bojadżijewa-Wesołowska, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

- Szurowska Beata (red.), (2019). Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin.

- Szurowska Beata (red.), (2020). Szkoła w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin.

- Wolańczyk Tomasz, Komender Jadwiga (red.), (2005, 2015). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Zakres tematów:

1. Organizacja zajęć. Omówienie zakresu realizowanych treści oraz wymogów zaliczeniowych. Najważniejsze zagadnienia i pojęcia związane z przedmiotem

2. Trudności wychowawcze – pojęcie, podział (trudności wychowawcze o charakterze wychowawczym, społecznym, dydaktycznym, psychicznym)

3. Przyczyny i przejawy trudności wychowawczych

4. Trudności wychowawcze a zaburzenia zachowania

5. Instytucje i ich działania w zakresie zapobiegania, niwelowania trudności wychowawczych (instytucje edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, pomocowe, terapeutyczne)

6.Trudności wychowawcze w perspektywie prawno-pedagogicznej

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium w formie pisemnej - weryfikacja wiedzy studentów poprzez test składający się z pytań zamkniętych i otwartych.

Uwagi:

Wykład odbywa się w formie zdalnej - zastosowane narzędzia edukacji zdalnej (Teams)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.