Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia [W3-PE-S2-2] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia [W3-PE-S2-2]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi poniedziałek (parzyste), 17:15 - 18:45
sala 210
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Karina Leksy
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Woynarowska B. (red.): Edukacja zdrowotna: podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. Warszawa 2017.

2. Woynarowska B. : Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa 2008.

3. Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K.: Edukacja zdrowotna. Warszawa 2009.

4. Zawadzka B., Łączek T. (red.): Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce. Kielce 2017.

5. Syrek E.: Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze. Katowice 2008.

6. Borzucka -Sitkiewicz K.: Psychospołeczne i środowiskowe konteksty zdrowia i choroby. Katowice 2016.

7. M.J. Jędrzejko, R.B. Sieroń (red.): Zachowania ryzykowne nastolatków. Nowa jakość ryzyka – ryzyka wielowymiarowe. Ujęcie socjopedagogiczne. Warszawa-Milanówek 2017.

8. Mazur J.: Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce na tle wybranych uwarunkowań socjodemograficznych. Wyniki badań HBSC 2014. Warszawa 2015. (źródło: http://www.imid.med.pl/images/do-pobrania/Zdrowie_i_zachowania_zdrowotne_www.pdf);

9. Dzieci się liczą 2017. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (rozdział: Zdrowie dzieci i młodzieży) (źródło: http://fdds.pl/wp-content/uploads/2017/07/fdds-dzsl2017-calosc.pdf)

10. Grabowska M, Gwiazda M. (red.): Młodzież 2016. Opinie i diagnozy nr 38. CBOS, Warszawa 2017

11. Strona internetowa ORE (hasło: promocja zdrowia)

Literatura uzupełniająca:

1. Woynarowska B. (red.): Edukacja zdrowotna. Poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Kielce 2012.

2. Kwiatkowska-Łozińska M.: „Żyj bezpiecznie i zdrowo” – program profilaktyczno-wychowawczy edukacji zdrowotnej. Kraków 2007.

3. Charzyńska-Gula M. (red.): Zrozumieć promocję zdrowia. Przewodnik do zajęć. Lublin 2010.

4. Charzyńska-Gula M. (red.): Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Scenariusze zajęć w klasach I-III szkoła podstawowa. Lublin 2007.

5. Charzyńska-Gula M. (red.): Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej: scenariusze zajęć do liceum. Lublin 1999.

6. Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K. (red.): Profilaktyka wybranych problemów zdrowotnych (w wymiarze edukacyjnym). Katowice 2013.

7. Bulska J.: Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia: propozycje metodyczne dla pedagogów, nauczycieli, wychowawców i pracowników medycznych, wskazówki dla rodziców. Toruń 2008.

8. Wolny B.: Jak żyć w szczęśliwości. Zdrowe i bezpieczne życie. Program edukacji zdrowotnej dla szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły ponadpodstawowej. Tarnów 2011.

Raporty: UNICEF Dzieci w Polsce, CBOS, ORE, IŻiŻ, Główny Inspektorat Sanitarny, PZH, SHE Schools for Health in Europe, HBSC (Health Behaviour in School-Aged Children),

Główny Urząd Statystyczny

Czasopisma:

„Wychowanie Fizyczne z Edukacją Zdrowotną”

„Trendy. Internetowe czasopismo edukacyjne”

Zakres tematów:

1. Środowisko życia człowieka - wybrane zagrożenia zdrowia publicznego.

2. Zdrowie dzieci i młodzieży w raportach i statystykach krajowych i międzynarodowych - wybrane zagadnienia.

3. Zagrożenia zdrowia psychospołecznego uczniów. Promocja zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

4. Edukacja żywieniowa dzieci i młodzieży. Zapobieganie nadwadze/otyłości

i zaburzeniom odżywiania.

5. Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej dzieci, młodzieży i dorosłych.

6. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży. Profilaktyka zachowań ryzykownych.

7. Zdrowie dzieci i młodzieży w cyfrowym świecie. Wykorzystanie technologii cyfrowych w edukacji zdrowotnej.

8. Zdrowie fizyczne i psychospołeczne w okresie pandemii koronawirusa w oparciu o aktualne raporty i statystyki. Profilaktyka chorób zakaźnych w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, analiza literatury przedmioty, raportów, statystyk dotyczących zdrowia, praca w grupach, praca własna studenta

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa będzie ustalana na podstawie:

• obecności na zajęciach (dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną);

• przygotowania do zajęć w oparciu o podaną przez prowadzącego literaturę przedmiotu;

• aktywności studenta w trakcie zajęć (zaznaczane na liście znakiem +);

• pracy grupowej w zespołach max. 4-osobowych – do wyboru:

- przygotowanie raportu dotyczącego wybranego problemu zdrowotnego dzieci i młodzieży wraz z prezentacją na zajęciach;

lub

- opracowanie scenariusza zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej zgodnie z podanym przez prowadzącego wzorem oraz przygotowanie prezentacji dla studentów.

Uwagi:

MEWIP2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)