Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia [W3-PE-S2-2]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia [W3-PE-S2-2] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (parzyste), 17:15 - 18:45
sala 210 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Karina Leksy | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Woynarowska B. (red.): Edukacja zdrowotna: podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. Warszawa 2017. 2. Woynarowska B. : Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa 2008. 3. Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K.: Edukacja zdrowotna. Warszawa 2009. 4. Zawadzka B., Łączek T. (red.): Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce. Kielce 2017. 5. Syrek E.: Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze. Katowice 2008. 6. Borzucka -Sitkiewicz K.: Psychospołeczne i środowiskowe konteksty zdrowia i choroby. Katowice 2016. 7. M.J. Jędrzejko, R.B. Sieroń (red.): Zachowania ryzykowne nastolatków. Nowa jakość ryzyka – ryzyka wielowymiarowe. Ujęcie socjopedagogiczne. Warszawa-Milanówek 2017. 8. Mazur J.: Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce na tle wybranych uwarunkowań socjodemograficznych. Wyniki badań HBSC 2014. Warszawa 2015. (źródło: http://www.imid.med.pl/images/do-pobrania/Zdrowie_i_zachowania_zdrowotne_www.pdf); 9. Dzieci się liczą 2017. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (rozdział: Zdrowie dzieci i młodzieży) (źródło: http://fdds.pl/wp-content/uploads/2017/07/fdds-dzsl2017-calosc.pdf) 10. Grabowska M, Gwiazda M. (red.): Młodzież 2016. Opinie i diagnozy nr 38. CBOS, Warszawa 2017 11. Strona internetowa ORE (hasło: promocja zdrowia) Literatura uzupełniająca: 1. Woynarowska B. (red.): Edukacja zdrowotna. Poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Kielce 2012. 2. Kwiatkowska-Łozińska M.: „Żyj bezpiecznie i zdrowo” – program profilaktyczno-wychowawczy edukacji zdrowotnej. Kraków 2007. 3. Charzyńska-Gula M. (red.): Zrozumieć promocję zdrowia. Przewodnik do zajęć. Lublin 2010. 4. Charzyńska-Gula M. (red.): Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Scenariusze zajęć w klasach I-III szkoła podstawowa. Lublin 2007. 5. Charzyńska-Gula M. (red.): Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej: scenariusze zajęć do liceum. Lublin 1999. 6. Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K. (red.): Profilaktyka wybranych problemów zdrowotnych (w wymiarze edukacyjnym). Katowice 2013. 7. Bulska J.: Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia: propozycje metodyczne dla pedagogów, nauczycieli, wychowawców i pracowników medycznych, wskazówki dla rodziców. Toruń 2008. 8. Wolny B.: Jak żyć w szczęśliwości. Zdrowe i bezpieczne życie. Program edukacji zdrowotnej dla szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły ponadpodstawowej. Tarnów 2011. Raporty: UNICEF Dzieci w Polsce, CBOS, ORE, IŻiŻ, Główny Inspektorat Sanitarny, PZH, SHE Schools for Health in Europe, HBSC (Health Behaviour in School-Aged Children), Główny Urząd Statystyczny Czasopisma: „Wychowanie Fizyczne z Edukacją Zdrowotną” „Trendy. Internetowe czasopismo edukacyjne” |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Środowisko życia człowieka - wybrane zagrożenia zdrowia publicznego. 2. Zdrowie dzieci i młodzieży w raportach i statystykach krajowych i międzynarodowych - wybrane zagadnienia. 3. Zagrożenia zdrowia psychospołecznego uczniów. Promocja zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. 4. Edukacja żywieniowa dzieci i młodzieży. Zapobieganie nadwadze/otyłości i zaburzeniom odżywiania. 5. Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej dzieci, młodzieży i dorosłych. 6. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży. Profilaktyka zachowań ryzykownych. 7. Zdrowie dzieci i młodzieży w cyfrowym świecie. Wykorzystanie technologii cyfrowych w edukacji zdrowotnej. 8. Zdrowie fizyczne i psychospołeczne w okresie pandemii koronawirusa w oparciu o aktualne raporty i statystyki. Profilaktyka chorób zakaźnych w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, analiza literatury przedmioty, raportów, statystyk dotyczących zdrowia, praca w grupach, praca własna studenta |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie ustalana na podstawie: • obecności na zajęciach (dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną); • przygotowania do zajęć w oparciu o podaną przez prowadzącego literaturę przedmiotu; • aktywności studenta w trakcie zajęć (zaznaczane na liście znakiem +); • pracy grupowej w zespołach max. 4-osobowych – do wyboru: - przygotowanie raportu dotyczącego wybranego problemu zdrowotnego dzieci i młodzieży wraz z prezentacją na zajęciach; lub - opracowanie scenariusza zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej zgodnie z podanym przez prowadzącego wzorem oraz przygotowanie prezentacji dla studentów. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
MEWIP2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.