Pedagogika ograniczeń ludzkiej egzystencji [W3-PE-OWITP3-S1-6]
semestr zimowy 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika ograniczeń ludzkiej egzystencji [W3-PE-OWITP3-S1-6] | ||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 105 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 45 | ||||||||||||
Limit miejsc: | 54 | ||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||
Prowadzący: | Krzysztof Maliszewski | ||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Julia Kristeva, Jean Vanier: (Bez)sens słabości. Dialog wiary z niewiarą o wykluczeniu. Poznań 2012. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. T. Borowska: Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji. Warszawa 2003. 2. J. Brach-Czaina: Szczeliny istnienia. Kraków 2006. 3. A. Kępiński: Lęk. Kraków 2002. 4. G. Liiceanu: O granicy. Kraków 2018. 5. P. Smeyers, R. Smith, P. Standish: The Therapy of Education. Philosophy, Happiness and Personal Growth. Basingstoke–New York 2007. 6. J. Tischner: Filozofia dramatu. Wprowadzenie. Kraków 1998. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Egzystencja – ludzki (graniczny) sposób istnienia. 2. Człowiek – istota dramatyczna. 3. Edukacja i terapia – wyzwania terapii pedagogicznej. 4. Lekcje niepokoju – pedagogika (z) lęku. 5. Zraniona tożsamość – kondycja piętna, efekty stygmatyzacji i zawstydzania. 6. Ambiwalencja daru – pułapki pomocy i (nie)wdzięczności. 7. Za kurtyną interwencji – psychoanalityczny wymiar pedagogiki. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
EGZAMIN: praca pisemna: komentarz do książki: Julia Kristeva, Jean Vanier: (Bez)sens słabości. Dialog wiary z niewiarą o wykluczeniu. Poznań 2012. max. 5 stron maszynopisu plagiat – dyskwalifikuje (weryfikacja osobistego wysiłku) 1. streszczenie (główna myśl, poruszane zagadnienia) syntetyczna rekonstrukcja: 2; użycie cytatów: 1 3 2. krytyka (ustosunkowanie się do wybranych wątków) argumentacja: 2 użycie cytatów: 1 3 3. lustro literaturowe (omówienie wybranego wątku w kontekście innego tekstu) poszukiwanie literatury i analiza porównawcza: 2 prawidłowe przypisy: 1 3 4. lustro wykładowe (3 wątki z wykładów – każdy odniesiony do jakiegoś wątku książki) aktywne słuchanie, efektywne notatki i łączenie wątków: 6 użycie cytatów/przypisów: 1 7 14 – 16 bdb 13 db+ 11-12 db 8-10 dst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.