Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ograniczeń ludzkiej egzystencji [W3-PE-OWITP3-S1-6] semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika ograniczeń ludzkiej egzystencji [W3-PE-OWITP3-S1-6]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala 105
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: 27
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Irena Przybylska
Literatura:

Neufeld, G., Mate, G.:Więź. Dlaczego rodzice powinni być ważniejsi od kolegów. Alaktyka, 2013.

Przybylska, I.: Siła słabych więzi, słabość silnych więzi emocjonalnych w rodzinie. Przemiany postaw wychowawczych rodziców. W: Znajomość. Koleżeństwo. Przyjaźń. Dynamizm ewaluowania więzi emocjonalnej. Red. A. Żywczok. Warszawa 2014.

Marchwicki, P.: Teoria przywiązania J. Bowlby’ego. Podstawowe założenia. „SEMINARE”, 2006 nr 23, s. 365- 383.

Fromm, E.: O sztuce miłości. Warszawa1996.

Gurycka A.: Błąd w wychowaniu. Warszawa, 1997.

Krupa, B.: Samotność znak czasu. W: Człowiek na rozdrożu. Red. Z. B. Gaś. Lublin 2013.

Sendyk, M.: Osamotnienie dziecka w rodzinie. „Małżeństwo i rodzina”, 2003, nr 4(8), s.21-24.

Gania, K.: Jak sobie radzą z osamotnieniem w rodzinie dzieci i dorastająca młodzież. „Małżeństwo i rodzina”, 2003, nr 4(8), s. 25-27.

Maska Saturna - czyli o smutku w poezjoterapii. W: Podstawy współczesnej biblioterapii. Podręcznik akademicki. Red. W. Czernianin, H. Czernianin, Kiriakos Chatzipentidis.

Barr-Zisowitz, C.: Smutek – czy istnieje takie zjawisko. W: Psychologia emocji. Red. M. Lewis, J. M. Haviland – Jones. Gdańsk 2005.

Czub, T.: Znaczenie wstydu w procesie wychowania, „Edukacja”, 2014, nr 1, s. 25-33.

Czykwin, E.:Wstyd. Kraków2013.

Lewis, M.: Emocje samoświadomościowe. W: Psychologia emocji. Red. M. Lewis, J. M. Haviland – Jones. Gdańsk 2005.

Michalik-Jeżowska, M.: Emocje jako strategie dobrego życia w świetle filozoficznej teorii emocji Roberta Solomona. Rzeszów 2013.

Zakres tematów:

Siła słabych więzi, słabość silnych więzi – więzi, które ograniczają versus więzi, które uwalniają.

Samotność i osamotnienie emocjonalne – doświadczanie dezintegracji więzi w rodzinie.

Emocjonalne ograniczenia życia ludzkiego - smutek

Emocjonalne ograniczenia życia ludzkiego - wstyd.

Emocje jako strategie dobrego życia – moralne znaczenie emocji. Doświadczenia krytyczne dla rozwoju.

Kod socjokulturowy – ograniczenia i szanse dla rozwoju. Kompetencja językowa i emocjonalna.

Metody dydaktyczne:

praca projektowa, praca w grupach

Metody i kryteria oceniania:

esej zaliczeniowy: Brak, przeszkoda, ryzyko – inhibitor czy warunek rozwoju? Perspektywa pedagogiczna przepracowania ludzkich ograniczeń.

Kryteria oceny:

1. esej powinien zawierać przypisy i bibliografię'

2. w eseju powinien być postawiony problem

3. zakończenie eseju powinno zawierać wskazania, wnioski dla własnej praktyki przepracowania ograniczeń

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)