Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych [W3-PE-OWITP4-S1-3]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych [W3-PE-OWITP4-S1-3] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co druga środa (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala 8 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi czwartek (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 8 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | 23 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Iwona Samborska |
Literatura: |
Baranowska-Jojko E., (2012). Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii, Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA. Bee H., (2004). Psychologia rozwoju dziecka, Poznań: Zysk i S-ka. Bogdanowicz M., (2008). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA. Bogdanowicz M., Bućko A., Czabaj R., (2008). Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją, Gdynia: Wydawnictwo Pedagogiczne Operon. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., (1994). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, wyd. 2, Warszawa: WSiP. Czajkowska I., Herda K., (1996). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa: WSiP. Domagała A., Mirecka U., (red.), (2017). Zaburzenia komunikacji pisemnej, Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia. Harmonia Universalis. Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska Z., (1994). Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa: WSiP. Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M., (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Toruń. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (2009). Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole, Warszawa: Wydawnictwo Edukacja Polska. Jarosz E., Wysocka E., (2006). Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Józefowski E., (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Praktyka oddziaływań arteterapeutycznych z zastosowaniem kreacji plastycznej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu. Kaja B. (2001). Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej. Kamińska K., (1999). Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa: WSiP. Karolak W., (2014). Arteterapie. Język wizualny w terapiach twórczości i sztuce, Warszawa: Difin. Kołakowski A., (red.), (2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot: GWP. Łoza B., Chmielnicka-Plaskot A., (red.), (2014). Arteterapia. Część 2, Warszawa: Difin. Mikler-Chwastek Anna (red.), (2017). Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Warszawa: Difin. Mountstephen M., (2011). Jak wykryć zaburzenia rozwojowe u dzieci i co dalej? Praktyczne rozwiązania do pracy z dziećmi w domu i w szkole, tłum. J. Jedlińska, Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Naprawa R., Tanajewska A., Szczepańska K., (2010). Uwierz w siebie. Program terapeutyczny dla uczniów o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych, Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA. Nowicka E., (2012). Media – dysleksja – terapia pedagogiczna, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Piotrowicz R., Walkiewicz-Krutak M., (2016). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Portman G., (2003). Gry i zabawy przeciwko agresji, Kielce: Wydawnictwo Jedność. Skałbania B., (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków: OW „Impuls”. Skibińska H., (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Bydgoszcz. Skorek E.M., (2014). Reranie: profilaktyka, diagnoza, korekcja, wyd. 5, Kraków: OW "Impuls". Werning R., Lutje-Klose B., (2009). Pedagogika trudności w uczeniu się, tłum. M. Wojdak-Piątkowska, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Wolańczyk Tomasz, Komender Jadwiga (red.), (2015). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Zakrzewska B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa: WSiP. Zakrzewska B., (1996). Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa: WSiP. Zakrzewska B., (2003). Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, Warszawa: WSiP. |
Zakres tematów: |
1. Organizacja zajęć. Szczegółowe omówienie zakresu realizowanych treści programowych oraz wymagań zaliczeniowych 2. Podstawy metodyczne opracowania i realizacji scenariuszy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 3. Fragmentaryczne deficyty rozwojowe; zaburzenia wzrokowe 4. Fragmentaryczne deficyty rozwojowe; zaburzenia słuchowe 5. Zaburzenia mowy i komunikowania się. Wybrane narzędzia diagnostyczne w postępowaniu logopedycznym 6. Zaburzenia w obrębie motoryki dużej; metoda Weroniki Sherborne 7. Zaburzenia motoryki małej; ćwiczenia sprawności manualnej; ćwiczenia grafomotoryczne 8. Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej; podstawy prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 9. Zaburzenia lateralizacji; wybrane metody stosowane w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 10. Zaburzenia emocjonalne. Metoda Dobrego Startu w pracy korekcyjno-kompensacyjnej 11. Agresja – przeciwdziałanie, przejawy, działania naprawcze 12. Zaburzenia o charakterze emocjonalno-społecznym – działania terapeutyczne 13. Specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja. Metody stosowane w nauce czytania 14. Specyficzne trudności w uczeniu się – dyskalkulia. Metody stosowane w nauczaniu matematyki 15. Specyficzne trudności w opanowaniu umiejętności pisania i poprawnej pisowni (dysgrafia i dysortografia) |
Metody dydaktyczne: |
Metody problemowe, zadania otwarte, dyskusja, praca w grupach, metody podające, prezentacja multimedialna. |
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach ćwiczeń oceniane będą następujące aktywności: - Opracowanie i realizacja scenariuszy zajęć korekcyjno - kompensacyjnych - Przygotowanie i prezentacja referatów dotyczących wybranego zagadnienia - Aktywność na ćwiczeniach |
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są w formie kontaktowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.