Antropologia kulturowa [W3-PE-S1-ANTRO]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Antropologia kulturowa [W3-PE-S1-ANTRO] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 107 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Łobos | ||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Wiedza o kulturze. Część pierwsza - Antropologia kultury. Wybór tekstów. Warszawa 2001. R. Benedict, Wzory kultury. Warszawa 1966, 1999, rozdz. 2. Różnorodność kultur; rozdz. 3. Integracja kultury; rozdz. 4. Indianie Pueblo z Nowego Meksyku; rozdz. 5. Dobu; rozdz. 8. Jednostka i wzór kultury. M.Mead, Trzy studia: dojrzewanie na Samoa. Warszawa 1986: ss. 29-47; 83-99; 160-196; 203-226. F. Heimans: Margaret Mead and Samoa – the fake anthropology research unmaked by Derek Freeman (film na Youtubiei) raport rtm. Pileckiego 1945 [w:] A. Cyra, Rotmistrz Pilecki. Ochotnik do Auschwitz; http://www.polandpolska.org/dokumenty/witold/raport-witolda-1945.htm R. Gerard: Kozioł ofiarny. Łódź 1987, 1991. oraz dod. literatura obejmująca realizowaną na zajęciach tematykę, podawana na kursie przy obranych tematach |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematyka obowiązkowa: - Dystans międzypokoleniowy - przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. Kultura kofiguratywna, postfiguratywna, prefiguratywna. - Dionizyjski a apolliński typ kultury - przykłady wzorów kultury. - Kultura i osobowość. Fake anthropology np. samoańskich badań M. Mead. -Mechanizm działania kozła ofiarnego. Tematyka do wyboru (1 temat): - Współczesna kultura – obraz (homo videns). Antropologia obrazu. Znak i symbol w kulturze. Współczesna kultura– konsumpcja. Hipermarket — świątynia konsumpcji. Współczesna kultura – ciało. Socjobiologia - założenia i podstawowe tezy. Teoria samolubnego genu. Antropologia miasta - odkrywanie miasta. Proksemika, dystans społeczny (rodzaje – typy), przestrzeń (rodzaje - typy), funkcje społeczne przestrzeni miejskiej, centrum. Legendy polskie i legendy miejskie. Definicje i przykłady legend, legend miejskich, plotki. Bestia humana - poglądy etologów na agresję. Etologia, zachowania wrodzone, agresja zewnątrz- i wewnątrzgatunkowa. Rola antropologii we współczesnym świecie. Specyfika badań. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
jak w module |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
jak w module: aktywność oceniana na każdych zajęciach (merytoryczne wypowiedzi na podstawie krytycznej analizy materiałów do zaj.) - 100% aktywności na bdb, 50% aktywności na dst; w przypadku braku dostatecznej aktywności (np. IOS, usprawiedliwione nieobecności na zajęciach) - test końcowy z całości zagadnień na ostatnich zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.