Wprowadzenie do pedagogiki [W3-PE-S1-WPRPED]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wprowadzenie do pedagogiki [W3-PE-S1-WPRPED] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 111 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||
Prowadzący: | Łukasz Michalski | ||||||||||||||
Literatura: |
• Dudzikowa M.: O potrzebie odchodzenia od wiedzy potocznej. „Psychologia w Szkole” 2004, nr 1, s. 3–15. • Skarga B.: O nieutylitarności humanistyki. W: Idem: O filozofię bać się nie musimy. Warszawa 1999. • Rorty R.: Edukacja i wyzwanie ponowoczesności. W: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993. • Witkowski L.: Wstęp do problemu fenomenologii czytania. W: Idem: Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Warszawa 2007. • Hessen S.: Pedagog. W: Idem: Pisma pomniejsze. Warszawa 1997. • Hessen S.: Ideał swobodnego wychowania. W: Idem: Podstawy pedagogiki. Warszawa 1997. • Mysłakowski Z.: Pedagogika, jej metody i miejsce w systemie nauk. W: Encyklopedia wychowania. T. 1: Wychowanie. Red. S. Łempicki i in. Warszawa 1933. • Jaworska-Witkowska M.. Witkowski L.: Pedagogika filozoficzna: relacje między pedagogiką, filozofią i humanistyką a edukacją, kulturą i życiem społecznym. W: Pedagogika. Red. B. Śliwerski, t. IV: Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji. Gdańsk 2009. • Kołakowski L.: O tożsamości zbiorowej. W: Idem: Moje słuszne poglądy na wszystko. Kraków 1999. [lub w: Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo. Red. K. Michalski. Kraków 1995.] • Witkowski L.: Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona. Toruń 2000, s. 59-64, 75-89 (moratorium rozwojowe), 138-141. • Fromm E.: Ucieczka od wolności. Warszawa 1999, rdz. 4-5. • Bauman Z.: Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności. W: Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak. T. 1. Gdańsk 2007. • Witkowski L.: Typy dialogu w kulturze a strategie edukacyjne. W: Idem: Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli. Warszawa 2007. • Tatarkiewicz W.: Parerga. Warszawa 1978, s. 60-73. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
I Status humanistyki w kontekście myślenia pedagogicznego II Lekcje czytania III Wyobraźnia pedagogiczna (S. Hessen) IV Podstawy definicyjne V Kategoria tożsamości jako wyzwanie działań i autorefleksji pedagoga VI Pedagogiczne wyzwania teraźniejszości VII Aksjologiczne przestrzenie myślenia pedagogicznego |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody problemowe, analiza tekstu, dyskusja, praca w grupach |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń z przedmiotu jest aktywna obecność na wszystkich zajęciach (zaległy materiał zaliczany jest w formie ustnej w czasie dyżurów) oraz ocena pozytywna z końcowego kolokwium. Ocena negatywna uzyskana w pierwszym terminie także jest oceną wpisywaną do systemu USOS (również w wypadku nieobecności). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.